Koti Suomesta -kirjassa on nuorten maahanmuuttajien tarinoita elämästä uudessa kotimaassaan

Miltä tuntuu muuttaa pois kotimaasta, jossa on sota? Millaista on mennä kouluun, jossa kaikki puhuvat eri kieltä? Miten pärjätä yksin uudessa maassa ilman kielitaitoa? Ja miltä tuntuu löytää oma paikka, uusi koti ja omat jutut?

Kansi: Koti Suomesta, Satu Leisko.

Satu Leiskon Koti Suomesta -kirjassa nuoret maahanmuuttajat kertovat muutostaan Suomeen. Osa heistä muutti perheensä kanssa, osa tuli Suomeen yksin. Suomessa vastassa olivat uusi kieli, uuden maan tavat ja erilaiset ihmiset. Samalla Suomesta löytyi kaunista lunta ja pakkasta, uusia kavereita, koulua ja töitä sekä monia mahdollisuuksia, joita kotimaassa ei ollut.

Kirjan haastateltavat ovat kotoisin Somaliasta, Meksikosta, Syyriasta, Iranista, Nepalista, Ghanasta, Etiopiasta ja Englannista. Kirja on selkokielinen. Se sopii esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille ja muille, jotka tarvitsevat selkokieltä.

Satu Leisko on selkokirjailija ja suomen kielen opettaja. Hän on kirjoittanut aiemmin Tulin Suomeen (2018, Avain), jossa on yhdeksän haastattelua. Niissä maahanmuuttajat kertovat, miksi tulivat Suomeen ja mitä he arvostavat uudessa kotimaassaan.

Teos: Koti Suomesta : Nuorten maahanmuuttajien tarinoita uudesta kotimaastaan
Kirjoittaja: Satu Leisko
Kansikuva: Tarja Kettunen
Julkaisupäivä: 26.5.2020

puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

Kansi: Koti Suomesta, Satu Leisko.

Avaimen kirjat syksyllä 202025.3.2020 12:47:51 EETTiedote

Avaimen syksyn kustannusohjelma tarjoaa lukijoille monipuolista ja virkistävää luettavaa. Syksyllä ilmestyvät muun muassa Kirsikka Myllyrinteen teos suomalaisarjesta Kyproksella, Ismo Loivamaan herkullinen musikaalihistoriikki, Tomi Kontion opas Suomen kansallispuistojen lumoon ja Jarno Alastalon kirja outoakin oudoimmista tyypeistä. Krista Launosen teoksessa Hymyn salaisuus etsitään elämäniloa taidehistoriasta. Lapsille julkaistaan opas vegeruoanlaittoon, tietoa villieläimistä sekä huumorilla höystetty salapoliisiseikkailu Helsingissä. Kaunokirjallisuuden klassikoita ja ajankohtaisia nuortenromaaneja julkaistaan selkomukautettuna.