Kotimaan Energia

Kotimaan Energian säästövinkit Sähkön päivänä

Tänään 23. tammikuuta vietetään pohjoismaista Sähkön päivää. Energiankäyttöä mitataan Suomessa fiksusti etäluettavilla mittareilla. Tämän ansiosta kuluttaja voi myös ostaa edullista tuntihintaan perustuvaa pörssisähköä.

Suomesta tuli ensimmäinen maa, jossa lähes joka pientaloudessa sähkönkulutusta voi mitata tunneittain. Vielä 2000-luvun alussa etäluettavia sähkömittareita oli alle 10 prosentissa kotitalouksista ja vuoden 2013 lopussa jo 80 prosenttia kotitalouksista oli tuntimittauksen piirissä.

Nykyaikaiset etäluettavat sähkömittarit on varustettu tuntimittausominaisuudella, minkä avulla pystytään mittaamaan ja tallentamaan joka kodin sähkömittausta tunneittain.

Etäluettavan mittarin ansiosta voit ostaa edullista tuntihinnoiteltua sähköä. Sähkölaskun loppusummaa saa pienennettyä, kun sähkön käytön ajoittaa edullisimpiin vuorokauden aikoihin.

Sähkömittareista on muutakin hyötyä. Niiden avulla saadaan reaaliaikainen tieto sähköverkosta ja näin sähkökatkot voidaan paikallistaa nopeasti.

Sähkösauna ja auton lämmitys

Kodin korkeimmat sähkönkulutuspiikit johtuvat tavallisesti kahdesta syystä: sähkösaunan ja auton lämmityksestä.

Saunan energiankulutukseen vaikuttaa merkittävästi saunomislämpötila. 60–90 asteessa saunominen tuntuu parhaalta. Tämän kuumemmaksi ei saunaa kannata lämmittää.

Säästöä syntyy, kun saunomisaikaa lyhennetään yksi tunti. Tällöin säästöä tulee yhdellä saunomiskerralla (kuuden kilowatin kiuas) noin 0,80 euroa. Tämä tekee vuosisäästönä noin 40 euroa, jos sauna lämmitetään keskimäärin kerran viikossa.

Mikäli saunomiskertoja kertyy vuoden aikana enemmän kuin kerran viikossa, säästöt kasvavat entisestään. Sopivan lämpöinen sauna ja tehokas saunominen pitävät siis saunomisen kulut kurissa.

Talvisin autolämmitys on yksi suurimpia sähkösyöppöjä. Kun lohkolämmittimen teho on 600 wattia ja sitä käytetään yhdellä kertaa 1,5 tuntia viitenä päivänä viikossa 12 viikon ajan, kustannukset ovat 7,00 euroa. Jos lohkolämmitintä käytetään kolmen tunnin ajan viitenä päivänä viikossa, kustannukset tuplaantuvat 14,00 euroon.

Puolentoista tunnin tai enintään kahden tunnin lämmitys riittää mainiosti, vaikka moni käyttää lohkolämmitintä turhaan jopa yön yli.

Lisätietoja:

Kiti Ryytty, tuotepäällikkö
Kotimaan Energia Oy
kiti.ryytty@kotimaanenergia.fi

Tietoja julkaisijasta

Kotimaan Energia on maanlaajuisesti toimiva itsenäinen sähköyhtiö, joka tarjoaa sähköä kilpailukykyiseen hintaan. Kotimaan Energialta saa myös 100-prosenttisesti alkuperävarmennettua, uusiutuvaa energiaa, joka on yhdistelmä vesi-, tuuli- ja aurinkosähköä. Lisäksi teemme yhteistyötä John Nurmisen Säätiön kanssa, jonka tekee ansiokasta työtä Itämeren puhdistamiseksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kotimaan Energia