Kotimaan matkailu ja mökkeily tuovat Etelä-Karjalan Alkoihin vilskettä

Herkille kesän mauille löytyy sopiva juomapari niin viineistä kuin panimotuotteistakin. Tänäkin kesänä alkoholittomat juomat kuuluvat luontevasti ruoka- ja seurustelujuomiksi.

Roseeviinien suosio jatkaa kasvuaan myös tänä kesänä Etelä-Karjalassa. Roseet ovat monipuolisia ruokapöydän väriläiskiä, joista löytyy sopiva vaihtoehto kaikille kesäkokin ruokalajeille. Vaikka roseeta nautitaan yhä enemmän läpi vuoden, myydään Etelä-Karjalassa kesän aikana 55 prosenttia koko vuoden roseeviinimyynnistä.

Etelä-Karjalassa Alkon myymälöiden kesän* litramyynti kasvaa 26 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+260 %), longdrinkit (+66 %) ja valkoviinit (+58 %).

Myös alkoholittomia juomia ostetaan yhä enemmän, kun hyvinvointi ja alkoholin sisältämät kalorit kiinnostavat kuluttajaa. Etelä-Karjalassa alkoholittomien myynti kasvaa kesäkuukausina 46 prosenttia.

”Myynnissä kesän vaikutus näkyy erityisesti Savitaipaleella ja Luumäellä, joissa molemmissa kesän kolmena kuukautena käy yli kolmannes vuoden asiakasmääristä. Lisäksi tänä kesänä korona-ajan kotimaanmatkailu näkyy myös Lappeenrannassa ja Imatralla Alkon asiakasmäärissä”, sanoo palvelujohtaja Jari Hiekkataipale.

Kaikkiaan Etelä-Karjalan maakunnassa kesä lisää asiakasmääriä 14 prosenttia, kun valtakunnallinen kasvu on 7 prosenttia.

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Alkolaisille esitetään päivittäin mielenkiintoisia haasteita ruokien ja juomien makuparien luomisesta. Palvelumestari Santeri Saukkonen Lappeenrannasta on ideoinut paikallisille herkuille ruoka-juoma-makupareja.

”Etelä-Karjalan ruoista nostaisin esille ainakin särän ja vedyn! Särän kanssa kaataisin lasiin tummaa tai vahvaa lager-olutta. Pehmeän maltaiset maut tukevat pitkään hautunutta lammasta. Vedyn nappaisin mukaan piknikille ja viiniksi valitsisin tälle roseeproseccon. Pinkissä proseccossa on raikkaan hedelmäisyyden rinnalla häivähdys herkullisia punaisia marjoja”, Saukkonen fiilistelee.

Palvelujohtaja Jari Hiekkataipale, p. 040 524 4594, jari.hiekkataipale@alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.