Kotimaan matkailun suosio toi veneilylle myönteisen ruiskeen

Mökkeily ja kotimaan matkailu ovat tuoneet myönteisen ruiskeen myös veneilyalalle: alkuvuoden 2020 aikana on rekisteröity jo 22 prosenttia enemmän veneitä kuin vuosi sitten samaan aikaan. Kun koko viime vuoden rekisteröinneissä päästiin liki 4000 vesikulkuneuvoon, on heinäkuun loppuun mennessä rekisteröity jo reilut 4200 erilaista venettä.

”Yli 20 prosentin kasvun selittää se, että ihmiset ei ole matkustaneet vaan kesä on vietetty Suomessa. Epätyypillisesti kauppaa tehdään edelleen, kun tavallisesti Suomessa venekaupan kuumin sesonki pysähtyy juhannukseen”, kontiolahtelaisen AMT-veneiden toimitusjohtaja ja Suomen Veneteollisuusyhdistyksen puheenjohtaja Mikael Winqvist kertoo.

Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalon mukaan suomalaisten perusvene on edelleen pienehkö yleiskäyttöinen, perämoottorilla varustettu pulpettivene. Rekisteröidyistä lähes 2900 moottoriveneestä lähes 90 prosenttia oli alle seitsenmetrisiä, joita käytetään tyypillisesti sekä retkeilyyn, kalastukseen, vesiurheiluun että kesämökin yhteysveneinä.

Veneala esittäytyy torstaina Helsingissä Lauttasaaressa alkavassa ja koko viikonlopun jatkuvassa Uivassa venenäyttelyssä. Uudistetuissa laitureissa ja maaosastoilla on esillä yli 250 venettä jollasta jahteihin ja mukana on myös tulevan kauden uutuuksia sekä ensiesittelyitä. Avaralla näyttelyalueella on lisäksi kattava tarjonta varusteita, tarvikkeita, palveluita ja vesiurheiluvälineitä.

AMT:n kotimaan myynti kasvoi 70 prosenttia

Rekisteröintitilaston kärkipaikkoja pitävät hallussaan tutut kotimaiset merkit. Suosituimmat moottorivenemerkit olivat alkuvuoden aikana Buster, Yamarin, Silver, Suvi, Terhi, Faster, AMT ja Falcon.

Traficomin venerekisteriin merkitään vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet sekä kaikki yli 20 hevosvoiman moottorilla varustetut vesikulkuneuvot.
”Meillä kotimaan myynti kasvoi 70 prosenttia ja voitimme markkinaosuutta sen ansiosta, että suunnittelimme ja toimme markkinoille uusia malleja juuri suosituimpaan 5–6 metrin kokoluokkaan”, Winqvist kertoo.

Myös vesijettien myynti jatkoi kasvuaan. Niitä rekisteröitiin alkuvuoden aikana yli 1200 kappaletta; kasvua viime vuodesta on 26 prosenttia. Ykkösenä säilyi Sea-Doo lähes tuhannen kappaleen määrällä, Yamahan vesijettejä rekisteröitiin 180.

Jos kotimaan matkailu, mökkeily ja veneily ovat hyötyneet koronaepidemian aiheuttamasta muutoksesta, on vienti vastaavasti kärsinyt. Venetuonnin arvo on puolestaan pysynyt tullitilastojen mukaan käytännössä entisellään.

”Korona on haitannut toimialan hankintoja, sillä toimitusketjut ovat globaaleja. Myös venevientiin se on vaikuttanut: viennin arvo pieneni 4,9 prosenttia. Vienti Norjaan pieneni keväällä peräti 27 prosenttia, mutta Ruotsiin vienti kasvoi 9 prosenttia”, Pajusalo kertoo.
Veneviennin kokonaistilanne hahmottuu paremmin myöhemmin syksyllä, sillä tällä hetkellä ovat käytettävissä vasta tammi–toukokuun tullitilastot.

”Myös Suomen veneteollisuuden tärkeimmissä vientimaissa Ruotsissa ja Norjassa venekauppa on käynyt hyvin, mutta molemmissa maissa kallis kruunu on vähentänyt tuontia ja sielläkin paikalliset venevarastot on myyty ensin tyhjäksi. AMT-veneillä hiljainen vienti johti siihen, että myynnin kokonaiskasvu on hyvin sujuneesta kotimaan kaupasta huolimatta jäänyt viiteen prosenttiin”, Winqvist sanoo.

Käytettyjen suurien matkaveneiden myynti erittäin vilkasta

Uusia purjeveneitä on alkuvuoden aikana rekisteröity 17 kappaletta, kun viime vuonna samaan aikaan rekisterissä oli jo 21 uutta purtta. Suosituimmat merkit ovat ranskalainen Beneteau ja saksalainen Hanse.

Tilaustyönä valmistettavien isojen veneiden kauppaan ei veneilybuumi siis vielä ehtinyt mukaan, mutta käytettyjen matkaveneiden myynti on sen sijaan ollut erittäin vilkasta. Kaupaksi ovat käyneet sekä vanhemmat veneet, joilla harrastuksen voi aloittaa edullisilla kustannuksilla, että kalliimmat asuttavat veneet.

Suomen suurimman käytettyjen veneiden välittäjän Blue Oceanin Samuli Leisti kertoo, että kuluvasta vuodesta on tulossa yrityksen kaikkien aikojen vilkkain. Blue Ocean on myynyt tähän mennessä noin 50 purjevenettä ja yhteensä 80 matkavenettä, kun koko viime vuonna veneitä myytiin 67. Vuoden loppuun mennessä tullaan päätymään sadan veneen myyntiin.

”Tämän vuoden ilahduttavin juttu on ollut uusien harrastajien määrän raju kasvu. Monella on veneilytaustaa vain Busterin tyyppisestä pienestä moottoriveneestä ja ensimmäiseksi matkaveneeksi on hankittu käytetty vene kymmenen metrin kokoluokasta”, Samuli Leisti kertoo.

Blue Oceanin välittämien veneiden keskihinta on 80 000 euron luokkaa eli selvästi korkeammalla kuin verkossa toimivilla käytettyjen veneiden myyntipalstoilla.

Sähkömoottoreiden suosion kasvu jatkuu

Perämoottorimyynti kasvoi tammi–kesäkuussa neljä prosenttia. Aivan erilaisia kasvulukuja nähtiin sähkömoottoreissa: erityisesti pienissä veneissä käytettävien sähköperämoottoreiden myynti lisääntyi yli viidenneksellä ja heittokalastajien käyttämien sähköisten keulamoottoreiden myynti kaksinkertaistui.

”Keulamoottoreissa näkyy edelleen heittokalastuksen suosion lisääntyminen. Tavalliset sähköperämoottorit taas korvaavat pienemmissä veneissä pienimpiä polttomoottoreita”, Pajusalo arvioi.

Uiva 2020 Flytande vauhditti loppukesän venekauppaa19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi viime viikon lopulla Helsingin Lauttasaaressa järjestettyä Uiva 2020 Flytande -venenäyttelyä. Kokonaiskävijämäärä oli tänä vuonna yli 10 000 henkilöä. Määrä putosi odotetusti jonkin verran, mutta paikalle saapuneet olivat tosimielellä liikkeellä ja venekauppa kävi hyvin. Poikkeuksellinen aika toi lisähaasteita järjestelyihin, mutta kokonaisuutena näyttelyyn oltiin tyytyväisiä.

Uiva 2020 Flytande satte fart på sensommarens båthandel19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Ett soligt och varmt väder gynnade Uiva 2020 Flytande-båtutställningen, som senaste veckoslut arrangerades på Drumsö i Helsingfors. Totalantalet besökare i år översteg 10 000 personer. Antalet sjönk enligt förväntningarna något, men de som var på plats var där i akt och mening och båthandeln förlöpte väl. Den exceptionella tiden medförde flera utmaningar för arrangemangen, men som helhet var man nöjd med utställningen.

Helsinki Boat-Afloat Show 2020 boosts late-summer boat sales19.8.2020 12:43:54 EESTPress release

Sunny and warm weather favoured the Helsinki Boat-Afloat Show, which was held last weekend in Lauttasaari, Helsinki. The total number of visitors this year exceeded 10,000. Although this was slightly down from the previous year, as expected, this year’s visitors clearly came with the intention of buying, which boosted boat sales. The ongoing crisis created additional challenges to the arrangements of the event, but on the whole everyone was satisfied with the show.