Makery Oy

Kotimaan työllisyyden ja talouden tukeminen ovat tärkeimpiä syitä ostaa kotimaisia elintarvikkeita.

Tuoreen tutkimustiedon mukaan suomalaiset kuluttajat arvostavat yhä enemmän elintarvikkeiden kotimaisuutta. Tärkein syy kotimaisten elintarvikkeiden ostamiselle on työllisyyden ja talouden tukeminen Suomessa. Tutkimustulosten mukaan moni kuluttaja pyrkii kiinnittämään näihin asioihin jatkossa huomiota entistä enemmän.

Tutkimustulosten perusteella kotimaan talouden ja työllisyyden tukeminen on kuluttajille tärkein syy ostaa kotimaisia elintarvikkeita. Valmistajien olisikin kannattavaa panostaa niin kotimaisiin raaka-aineisiin kuin työvoimaankin. Lisäksi tuotteen kotimaisuus on hyvä tuoda selkeästi esille pakkauksessa esimerkiksi Avainlippu- tai Hyvää Suomesta -sertifikaatin avulla, sillä ne selkeästi lisäävät kuluttajien ostohalukkuutta.
Koko Suomen kattava kysely käsitteli muun muassa kuluttajien arvoja ja asenteita sekä näkemyksiä elintarvikkeiden terveellisyydestä. Kyselyn mukaan lähes 66 % (n=500) suomalaisista ostaa kotimaisia elintarvikkeita useammin kuin kerran viikossa ja vain prosentti vastaajista kertoi, ettei kuluta kotimaisia tuotteita lainkaan. Elintarvikkeista suosituimmat kotimaiset tuotteet olivat juurekset ja vihannekset sekä maito, vähiten kotimaisina tuotteina ostettiin hedelmiä ja kalaa.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, mitä lähiruoka kuluttajien mielestä tarkoittaa. Vastauksissa korostui sen olevan lähellä tuotettua ja kotimaista. Tärkeimmäksi syyksi sekä lähiruoan että kotimaisten tuotteiden ostamiselle mainittiin kotimaan työllisyyden ja talouden tukeminen. Muina tärkeinä tekijöinä mainittiin muun muassa puhtaus, tieto tuotteen alkuperästä, tuoreus ja ekologisuus. Vastaajista 32 % aikoi tulevaisuudessa kiinnittää ostoksia tehdessään nykyistä enemmän huomiota kotimaan työllisyyden ja talouden tukemiseen. Tulevaisuudessa elintarvikkeiden kotimaisuuteen entistä enemmän huomiota aikoi kiinnittää puolestaan 47 % vastaajista.

Näiden lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sertifikaattien tunnettuutta sekä niiden mahdollisista vaikutuksista ostopäätökseen. Tutkimuksen perusteella Avainlippu ja Hyvää Suomesta – merkki ovat tunnetuimmat sertifikaatit kuluttajien keskuudessa. Nämä sertifikaatit elintarviketuotteessa myös vaikuttivat noin 75 prosentilla positiivisesti ostopäätöksen tekemisessä. Kyselyssä selvisi myös, että mitä paremmin merkki tunnettiin, sitä useammin se vaikutti positiivisella tavalla ostopäätökseen.
Vähiten tunnetuiksi sertifikaateiksi kyselyssä nousivat kalojen hyvinvoinnista kertova MSC-sertifikaatti sekä luomutuotteiden sertifikaatti Eurolehti.

Makery aloitti tänä vuonna oman vuosittain toistuvan tutkimuksen pääteemalla "Arvot ja asenteet ruokavalinnoissa". Kysely käsittelee muun muassa tavallisimpien elintarvikkeissa esiintyvien sertifikaattien tunnettuutta ja vaikutusta ostopäätökseen, erilaisten verkosta ostettavien verkkopalveluiden käyttöä sekä kotimaisten ja luomutuotteiden sekä lähiruoan tärkeimpiä ostokriteereitä. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2016 kansallisesti edustavana iän, sukupuolen ja alueen mukaan ja siihen vastasi 500 yli 18-vuotiasta suomalaista.

Tutkimustuloksista on mahdollista saada lisätietoja:
Kehityspäällikkö Antti Isokangas, antti.isokangas@makery.fi, 040 761 6699

Kehityspäällikkö Antti Isokangas, antti.isokangas@makery.fi, 040 761 6699

Makery Oy
Pasilankatu 2

0400 838 115http://makery.fi

Makery on elintarvikealan kehittämisen asiantuntijayhtiö, joka tuottaa asiakkailleen keskeistä tietoa liiketoiminnan kehittämiseksi muun muassa kuluttaja- ja markkinatutkimuspalvelujen avulla. Makery tukee asiakkaita tuote- ja konseptikehityksessä avustamalla mm. tuoteominaisuuksien kehittämisessä, kilpailijoista erottautumisessa ja markkinointiviestinnän terävöittämisessä. Makery tarjoaa apua myös vientimarkkinoiden kartoittamisessa ja tuotteiden ulkomaan lanseerausta varten tarvittavien tietojen keräämisessä sekä elintarvikelainsäädännössä. Yrityksessä työskentelee kymmenkunta henkilöä ja yrityksen toimitilat sijaitsevat Helsingin Pasilassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Makery Oy

Kukkia, glitteriä, vatsaystävällisyyttä ja kestäviä valintoja – ruokatrendit 201824.1.2018 14:21:00 EET | Tiedote

Vallitsevat ja tulevat megatrendit liittyvät hyvinvointiin ja ilmastonmuutokseen. Myös digimurros laajentaa entisestään uusien ostamisen, tilaamisen ja maksamisen tapojen käyttöä kaupoissa ja ravintoloissa. Yhden hengen talouksien lukumäärä lisääntyy yhteiskunnassa kaikissa ikäryhmissä ja tämä alkaa näkyä kaupoissa pienentyvinä pakkauskokoina. Myös ravintoloissa yksin syömisen uskotaan lisääntyvän.

Kuluttajista suklaa on paras suomalainen elintarvike1.12.2017 13:43:00 EET | Tiedote

Makery Oy tutki 100-vuotiaan Suomen kunniaksi kuluttajien mielestä parhaita suomalaisia elintarvikkeita. Kyselyyn vastasi 1184 suomalaista vuoden 2017 aikana, joista 31% oli miehiä ja 69% naisia. Vastaajilta kysyttiin heidän mielestään parhaimpia suomalaisia elintarvikkeita kategorioissa paras ruoka, välipala, juoma ja herkku, sekä pyydettiin lopuksi valitsemaan yksi elintarvike, joka kokonaisuutena on paras suomalainen ruoka.