Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.
Sastan ja Coston yhteistyönä syntyi valloittava Sarka-hattu. Kuva: Anniina Nissinen

Eräihmisten kotimaisen luottomerkin Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi Nurmeksessa vuonna 1969 perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta tehdä metsästyspuku sarkavillasta. Alun pitäen omaan käyttöön suunnitellulle ja ommellulle sarkapuvulle ilmeni ensin lähipiirissä ja pian laajemmin kysyntää, minkä johdosta perheyhtiön teollinen vaatetuotanto sai alkunsa.

Juhlavuoden erikoistuotteet kuvastavat Sastan tarinan kiteyttäviä teemoja ja niiden toteutuksessa mukana olevat toimijat edustavat vahvaa suomalaista oman alansa osaamista. Sastan 50. juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus, eränkäynti, tekninen osaaminen, perinteiset materiaalit ja metsästys. Suomalaisyritysten kanssa yhteistyössä tehdyt tuotteet esitellään yksi kerrallaan vuoden 2019 aikana.

”Suomessa on monia upeita tuotemerkkejä ja valtavasti osaamista niiden suunnitteluun ja valmistukseen. Ne eivät aidosta ja vahvasta tarinastaan huolimatta saa aina ansaitsemaansa huomiota, vaan jäävät usein ulkomaisten, suurella volyymilla vyörytettyjen brändien varjoon. Me olemme ponnistelleet omalla erikoisalallamme jo 50 vuotta ja sitä juhlistaaksemme haluamme yleisesti nostaa esiin suomalaista suunnittelua ja paikallisia luotettavia brändejä”, Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala sanoo ja jatkaa: ”Olemme huomanneet, että suomalaisuus on kansainvälisesti arvostettu ominaisuus myös vaatetuspuolella. Pikamuodin valtavirran mukana ajelehtimisen sijaan meillä on totuttu osin jääräpäisestikin pitämään kiinni omista juurista ja näkemyksistä. Suomalaisen asenteen voikin sanoa muotitermein olevan uusi musta ja siksi haluamme juhlavuotenamme herättää laajemmin keskustelua suomalaisesta osaamisesta ja sen jatkuvuudesta.”

Ensimmäinen kollaboraatio on vastuullinen suomalainen Sasta X Costo -sarkahattu

Sastan 50. juhlavuoden ensimmäisenä julkaistava kollaboraatio on ekologisen kotimaisen asustevaatemerkin Coston kanssa suunniteltu sarkahattu. Siinä yhdistyvät uuden polven suomalainen hattuosaaminen ja korkealaatuiset kierrätetyt materiaalit.

Vuonna 2006 vastaiskuna pikamuodille syntyneen Coston laatu perustuu kotimaisiin käsityötaitoihin ja kestäviin materiaalivalintoihin. Coston hatuissa käytettävät kankaat ja nahat ovat huonekalu- ja tekstiiliteollisuuden ylijäämiä.

”Costo on tehnyt kestävän kehityksen parissa uraauurtavaa työtä. Se on ollut muille merkeille paitsi esimerkkinä vastuullisuudesta, myös näyttänyt miten vastuullinen toiminta voi myös olla kannattavaa liiketoimintaa. Sastalle vastuullisuus on aina ollut yksi toiminnan kivijaloista, vaikka siitä ei ole kylillä juurikaan huudeltu. Suomalaiseen tyyliin vastuullisuus on usein enemmän tekoja kuin puheita”, Juha Latvala sanoo ja lisää: ”Yhteistyö Coston kanssa on luonnollista. Vaikka meidät mielletään usein vain metsästysvaatemerkiksi, on ollut mahtava huomata, että anorakkejamme ja perinteisiä sarkavaatteitamme näkyy eräpolkujen ohella yhä enemmän myös katukuvassa. Sarkahatussamme yhdistyvät perinnemateriaalimme, eli Sastan kierrätetystä jätevillasta valmistettu sarkavilla ja Coston nuorekas design.”

Kestävästä kierrätysvillasta ja kierrätetyistä college-paidoista valmistettu hattu on Sastan ja Coston yhteinen näkemys vastuullisesta tuotteesta niin suunnittelultaan, materiaalivalinnoiltaan kuin tuotannoltaankin. Sasta X Costo -sarkahatun kruunaa Coston tunnistettava oranssi tupsu.

”Meille on kunnia saada olla mukana Sastan juhlavuodessa ja aloittaa tämä mielenkiintoisten kollaboraatioiden sarja. Kuten juhlasta huomaa, on Sasta aina ollut oman tiensä kulkija. Juuri se tekee siitä niin kiinnostavan ja kiehtovan brändin”, Coston perustaja Hannes Bengs sanoo.

Sasta X Costo -hattuja valmistetaan rajoitettu 50 kappaleen erä ja ne tulevat 01.03. myyntiin seuraaville jälleenmyyjille: E.Saastamoinen, Scandinavian Outdoor Store, Partioaitta ja Vaeltajankauppa.

• Materiaalit: päällys sarkavillaa (70 % kierrätysvilla, 30 % polyester), vuori kierrätettyä Pure Waste -kangasta (70 % kierrätyspuuvilla, 30 % kierrätyspolyester)
  • Säätönauha: nahkaa
  • Väri: harmaa
  • Suunniteltu Suomessa, ommeltu Virossa
  • Malli: Unisex, säädettävä koko
  • Hinta: 89 euroa

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Hannes Bengs, Pure Waste Textiles Oy, +358 40 7395811, hannes@purewaste.com
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Sasta X Costo -sarkahatussa yhdistyvät Sastan perinnemateriaali, eli kierrätetystä jätevillasta valmistettu sarkavilla ja Coston nuorekas design.