Kotimaisen maatalouden ja ruoantuotannon arvostus hiipuu

Maataloutta koskevan keskustelun ilmapiiri on kotimaassa negatiivinen, vaikka Suomessa tuotetaan maailman parasta, puhtainta ja laadukkainta ruokaa. Kuluttajien ja päättäjien tuki ja ylpeys maataloutta ja suomalaista ruokaa kohtaan on yleisesti ottaen heikkoa.

Maatalous kohtaa Euroopan Unionissa haasteita nyt ja tulevaisuudessa, mutta erityisenä huolenaiheena on kotimaassa käytävän keskustelun ilmapiiri ja taso, jossa ylpeys suomalaiseen ruokaan on kadoksissa. Suomessa toimii innovatiivinen, nykyaikainen ja korkealuokkainen elintarviketeollisuus jossa myös kuluttaja otetaan vahvasti huomioon. Kuluttajille suunnattujen tuotteiden kehitys on jatkuvaa ja kuluttaja voi olla varma siitä, että kotimainen tuote on antibioottivapaa ja turvallinen. Siitä huolimatta elintarvikkeiden hinta on Suomessa laskenut ja kotimaisen ruoantuottajan tilipussi jälleen kaventunut.

Julkisessa keskustelussa ei oteta sitä vastuuta, mitä päätöksentekijöiltä, järjestöiltä ja kuluttajilta odotetaan. Suomalainen maatalous ja ruoantuotanto jäävät muiden keskusteluaiheiden varjoon, vaikka kyseessä on merkittävä kotimainen tuotanto. Järjestöt levittävät virheellisetä kuvaa suomalaisesta maataloustuotannosta, kansanedustajat ehdottavat järjettömiä liha- ja maitoveroja, kauppias lupaa ulkomaisella tuotteella laatua ja kuluttajaa juoksee halpuutetun hinnan perässä. Suomalaisella laadulla on hintansa, eikä siitä tulisi tinkiä.

Kyselyissä kyllä suositaan suomalaista ruokatuotantoa, mutta teot osoittavat toiseen suuntaan. Kotimaisen maatalouden ja ruoantuotannon merkitys on hiipumassa, vaikka suomalaisen tulisi aidosti ja avoimesti olla ylpeä puhtaista ja turvallisista elintarvikkeista, joita ammattitaitoiset viljelijät tuottavat. Säästökohteen uhrina tämän tärkeän elinkeinon tulevaisuus on vaakalaudalla.

Tiina Linnainmaa
MTK valtuuskunnan 1. varapuheenjohtaja
p.+358405513712, tiina.linnainmaa@mtk.fi

Henrietta Dahlman
Viestintäassistentti
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 040 920 9877, 020 413 2367
henrietta.dahlman@mtk.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.