Kotimaisen maatalouden ja ruoantuotannon arvostus hiipuu

Maataloutta koskevan keskustelun ilmapiiri on kotimaassa negatiivinen, vaikka Suomessa tuotetaan maailman parasta, puhtainta ja laadukkainta ruokaa. Kuluttajien ja päättäjien tuki ja ylpeys maataloutta ja suomalaista ruokaa kohtaan on yleisesti ottaen heikkoa.

Maatalous kohtaa Euroopan Unionissa haasteita nyt ja tulevaisuudessa, mutta erityisenä huolenaiheena on kotimaassa käytävän keskustelun ilmapiiri ja taso, jossa ylpeys suomalaiseen ruokaan on kadoksissa. Suomessa toimii innovatiivinen, nykyaikainen ja korkealuokkainen elintarviketeollisuus jossa myös kuluttaja otetaan vahvasti huomioon. Kuluttajille suunnattujen tuotteiden kehitys on jatkuvaa ja kuluttaja voi olla varma siitä, että kotimainen tuote on antibioottivapaa ja turvallinen. Siitä huolimatta elintarvikkeiden hinta on Suomessa laskenut ja kotimaisen ruoantuottajan tilipussi jälleen kaventunut.

Julkisessa keskustelussa ei oteta sitä vastuuta, mitä päätöksentekijöiltä, järjestöiltä ja kuluttajilta odotetaan. Suomalainen maatalous ja ruoantuotanto jäävät muiden keskusteluaiheiden varjoon, vaikka kyseessä on merkittävä kotimainen tuotanto. Järjestöt levittävät virheellisetä kuvaa suomalaisesta maataloustuotannosta, kansanedustajat ehdottavat järjettömiä liha- ja maitoveroja, kauppias lupaa ulkomaisella tuotteella laatua ja kuluttajaa juoksee halpuutetun hinnan perässä. Suomalaisella laadulla on hintansa, eikä siitä tulisi tinkiä.

Kyselyissä kyllä suositaan suomalaista ruokatuotantoa, mutta teot osoittavat toiseen suuntaan. Kotimaisen maatalouden ja ruoantuotannon merkitys on hiipumassa, vaikka suomalaisen tulisi aidosti ja avoimesti olla ylpeä puhtaista ja turvallisista elintarvikkeista, joita ammattitaitoiset viljelijät tuottavat. Säästökohteen uhrina tämän tärkeän elinkeinon tulevaisuus on vaakalaudalla.

Tiina Linnainmaa
MTK valtuuskunnan 1. varapuheenjohtaja
p.+358405513712, tiina.linnainmaa@mtk.fi

Henrietta Dahlman
Viestintäassistentti
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 040 920 9877, 020 413 2367
henrietta.dahlman@mtk.fi

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.