Kotimaisen maatalouden ja ruoantuotannon arvostus hiipuu

14.7.2017 08:50 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maataloutta koskevan keskustelun ilmapiiri on kotimaassa negatiivinen, vaikka Suomessa tuotetaan maailman parasta, puhtainta ja laadukkainta ruokaa. Kuluttajien ja päättäjien tuki ja ylpeys maataloutta ja suomalaista ruokaa kohtaan on yleisesti ottaen heikkoa.

Maatalous kohtaa Euroopan Unionissa haasteita nyt ja tulevaisuudessa, mutta erityisenä huolenaiheena on kotimaassa käytävän keskustelun ilmapiiri ja taso, jossa ylpeys suomalaiseen ruokaan on kadoksissa. Suomessa toimii innovatiivinen, nykyaikainen ja korkealuokkainen elintarviketeollisuus jossa myös kuluttaja otetaan vahvasti huomioon. Kuluttajille suunnattujen tuotteiden kehitys on jatkuvaa ja kuluttaja voi olla varma siitä, että kotimainen tuote on antibioottivapaa ja turvallinen. Siitä huolimatta elintarvikkeiden hinta on Suomessa laskenut ja kotimaisen ruoantuottajan tilipussi jälleen kaventunut.

Julkisessa keskustelussa ei oteta sitä vastuuta, mitä päätöksentekijöiltä, järjestöiltä ja kuluttajilta odotetaan. Suomalainen maatalous ja ruoantuotanto jäävät muiden keskusteluaiheiden varjoon, vaikka kyseessä on merkittävä kotimainen tuotanto. Järjestöt levittävät virheellisetä kuvaa suomalaisesta maataloustuotannosta, kansanedustajat ehdottavat järjettömiä liha- ja maitoveroja, kauppias lupaa ulkomaisella tuotteella laatua ja kuluttajaa juoksee halpuutetun hinnan perässä. Suomalaisella laadulla on hintansa, eikä siitä tulisi tinkiä.

Kyselyissä kyllä suositaan suomalaista ruokatuotantoa, mutta teot osoittavat toiseen suuntaan. Kotimaisen maatalouden ja ruoantuotannon merkitys on hiipumassa, vaikka suomalaisen tulisi aidosti ja avoimesti olla ylpeä puhtaista ja turvallisista elintarvikkeista, joita ammattitaitoiset viljelijät tuottavat. Säästökohteen uhrina tämän tärkeän elinkeinon tulevaisuus on vaakalaudalla.

Tiina Linnainmaa
MTK valtuuskunnan 1. varapuheenjohtaja
p.+358405513712, tiina.linnainmaa@mtk.fi

Henrietta Dahlman
Viestintäassistentti
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 040 920 9877, 020 413 2367
henrietta.dahlman@mtk.fi

Maaseutunuorten valiokunnan kannanotto ihmissuhteiden ja sosiaalisen turvaverkon merkityksestä12.6.2017 11:04Tiedote

”Eivät pienet apinatkaan pärjää, jos niitä ei rapsuteta.” Miksi kuitenkin niin usein oma hyvinvointi, parisuhde ja muut ihmissuhteet ovat viimeisiä huolehdittavia asioita maa- ja metsätalousyrittäjän arjessa? Yksinäisyys on riipaisevaa, ja sattuu kipeästi. Jokainen ansaitsee siis tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi, olla seurassa ja kuulua yhteisöön, muistuttaa MTK:n Maaseutunuorten valiokunta.

Maanviljelijät ympäri maailman kokoontuvat tänään Helsinkiin hakemaan yhteistä näkemystä globaalin ruuantuotannon haasteisiin12.6.2017 06:00Tiedote

Maanviljelijäjärjestöjen ja -osuuskuntien johtoa ympäri maailman sekä maatalouden asiantuntijoita kansainvälisisistä järjestöistä ja instituutiosta kokoontuu tänään Maailman viljelijäjärjestö WFO:n (World Farmers’ Organisation) yleiskokoukseen Helsinkiin. Finlandia-talossa 12.–15.6.2017 pidettävässä kokouksessa linjataan toiminnan periaatteet maataloustuottajien globaaliin edunvalvontaan vuosille 2018–2028 ja valitaan järjestön johto. Kokoukseen odotetaan kaikkiaan 350 osallistujaa 44 maasta.