Kotimaiset nuorten fantasiakirjat vievät tuntemattomiin maailmoihin

Otava julkaisee tänä keväänä kaksi nuorten fantasiaromaania uusilta lasten- ja nuortenkirjallisuuden tekijöiltä. Erilaisuuden pelko, oman itsensä löytäminen ja luontosuhde nousevat kirjoissa tärkeään rooliin.

Nonna Wasiljeffin esikoisteos Loukkupoika on kansainvälisen tason fantasiatrilleri, joka sisältää myös dystopian piirteitä. Toimittajana ja tietokirjailijana tunnetun Kimmo Ohtosen ensimmäinen kaunokirjallinen teos Ikimaa sijoittuu tulevaisuuteen, jolloin luonto on kadonnut maan päältä – paitsi Ikimaasta.

Nonna Wasiljeff: Loukkupoika (01/2018) IKÄSUOSITUS 12+

Loukkupoika on tiivistunnelmainen seikkailutarina erilaisuuden pelosta, omien rajojen ylittämisestä ja tuntemattoman kohtaamisesta. Fantasiatrillerissä kohtalo heittää vankeuteen syntyneen pojan vaaralliselle matkalle.

15-vuotias Aaron on elänyt koko elämänsä Loukussa, vankilassa, jota hallitsevat harmaaunivormuiset Tomut. Loukusta on vain yksi tie ulos: salaperäinen Toinen taso, josta kukaan ei halua puhua.

Aaron on oppinut selviämään pysyttelemällä näkymättömänä, kunnes eräänä päivänä Loukkuun tuodaan nuoret veljekset, jotka alkavat suunnitella pakoa. Kun kaikki menee kammottavalla tavalla pieleen, hänen on valittava: yhä vaarallisemmaksi käyvä vankeus tai kammottu Toinen taso, joka vilisee Tomuja.

Nonna Wasiljeff (s. 1983) on espoolainen esikoiskirjailija, jonka intohimona ovat aina olleet kirjat ja lukeminen. Perheeseen kuuluu aviomies, kaksi lasta ja koira.

Kimmo Ohtonen: Ikimaa (03/2018) IKÄSUOSITUS 12+

Vauhdikas fantasiaromaani aloittaa jännittävän trilogian pohjoisesta maasta.

Pohjoisimman maankolkan pohjoisimmasta kylästä katoaa nainen. 12-vuotias Oliver lähtee etsimään äitiään ainoana tukenaan Jätti-karhu. Kaukana Ikimaassa Kalla-tyttö opiskelee viimeistä vuottaan soturikoulussa. Hän haaveilee vapaudesta, elämästä Aarniolan muurien takana.

Kallan ja Oliverin hartioilla lepää toivo, kun kuiskaajien kilta ja klaanien vastarinta nousevat kuningas Viktoria vastaan pelastaakseen aarniokansan tuholta.

Kimmo Ohtonen on kirjailija ja toimittaja, joka on aloittanut tv-uransa Isossa-Britanniassa BBC:llä ja ITV:llä. Suomessa hänet tunnetaan parhaiten lukuisista Ylen luonto-ohjelmista. Esikoiskirja, upea kuvateos Karhu – voimaeläin oli Tieto-Finlandia-, WWF:n Suomen Vuoden luontokirja - sekä Bonnierin Vuoden kirja –ehdokkaana.

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: hannele.tavi@otava.fi p. 0445312225

Kimmo Ohtonen ja Alma-koira
Nonna Wasiljeff

Yhdysvaltojen entisen presidentin puolison Michelle Obaman odotettujen muistelmien kansi on nyt julkistettu. Minun tarinani -kirja ilmestyy 13. marraskuuta 2018 maailmanlaajuisesti25.5.2018 12:20Tiedote

Helsinki/Suomi 25.5.2018 Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama julkaisi Instagramissa eilen erittäin odotetun elämäkertansa Minun tarinani kannen. Kirja ilmestyy maailmanlaajuisesti 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING. Michelle Obama valitsi kirjan kanteen Miller Mobleyn valokuvan, joka otettiin tänä vuonna kuvauksissa Washington DC:ssä. Stailauksesta vastasi Meredith Koop, meikistä Carl Ray ja hiuksista Yene Damtew. Kirjan kannen on suunnitellut Crown Publishing Groupin varapääjohtaja, luova johtaja Christopher Brand. Michelle Obama jakoi Instagramissa kirjan kansikuvan ja neljä aiemmin julkaisematonta perhekuvaa, jotka kertovat hänen matkastaan naiseksi, jollainen hän tänä päivänä on. Michelle Obama toteaa (@michelleobama): “Olen haltioissani siitä, että saan jakaa kanssanne kirjani BECOMING kannen. Kirjan kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti tärkeää ja valaisevaa. Toivon, että kun kirjani BECOMING ilmestyy syksyllä, a

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.