Kotimaisia juustoherkkuja itsenäisyyspäivään

Itsenäisyyspäivää juhlitaan tänä vuonna kotona ja lähipiirissä. Oma perhe tai pieni ystäväporukka ovat hyvä syy kattaa pöytään kotimaisia herkkuja! Juustot ovat näppärää juhlaruokaa. Tarjottavat voi valmistella etukäteen ja nostaa pöytään itsenäisyyspäivän juhlijoiden nautittavaksi.

Kuva: MTK

Ruokakaupan juustohyllyt notkuvat herkkuja moneen makuun. Kotimaisesta raaka-aineesta, Suomessa valmistetun juuston tunnistat tutusta Hyvää Suomesta -merkistä.

- On hyvä tiedostaa, että kotoisalta kuulostavat termit kuten kartanon tai maatilan -alkuiset tuotenimet eivät kerro tuotteen alkuperästä, neuvoo ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen MTK:sta.

Kotimaisia juustoja löytyy kaupoista kattavasti moneen eri käyttötarkoitukseen: raikkaita arkisia leivänpäällysteitä, täyteläisiä tuotteita ruuanlaittoon ja erilaisia luonnikkaita herkkujuustoja juhlapöytään. Kypsytettyjen juustojen lisäksi valikoimissa on leivontaan ja ruuanlaittoon tai leivän päälle levitteeksi sopivia suomalaisesta maidosta valmistettuja tuore- ja sulatejuustoja.

- Kotimainen tuote kaupassa on pieni, mutta merkittävä valinta: elintarvikeketju Suomessa työllistää noin 340 000 suomalaista eli noin 13 prosenttia kaikesta työvoimasta, muistuttaa MTK:n maitoasiamies Marjukka Mattio.

Juustohyllyltä saattaa löytyä myös todellista lähijuustoa: suomalaisia, kotimaista maitoa jalostavia juustoloita sijaitsee muun muassa Haapavedellä, Jalasjärvellä, Joensuussa, Kuusamossa, Lapinlahdella, Leivonmäellä, Porlammilla, Somerolla, Vantaalla ja Äänekoskella. Elintarviketeollisuus on merkityksellistä paikallistalouden ja elinvoimaisuuden kannalta.

- Juusto on perinteinen ja kiehtova elintarvike. Maukas juusto valmistuu vain laadukkaasta maidosta. Maito on herkästi pilaantuva elintarvike, jonka käsittely vaatii taitoa ja tietoa koko ketjulta maatilalta kauppaan saakka. Suomalainen maito on tunnettu huippulaadustaan, eikä ihme, sillä maitotiloilla ja koko maitoketjussa laatutyötä on tehty jo vuosikymmeniä, sanoo Mattio.

Reseptejä ja vinkkejä kotimaisiin herkkujuustoihin täällä: https://www.mtk.fi/-/kotimainen_juusto

Kuvat vapaasti käytettävissä.

Marjukka Mattio, maitoasiamies, MTK, 050 533 8924
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.

Kiitos, kun valitset kotimaista - Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina21.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Perinteiset Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina 22.12.2020 eri puolilla Suomea. Joulutulet ovat sydämellinen kiitos kuluttajille kotimaisista valinnoista. Kotimainen ruoka on vastuullinen, turvallinen ja työllistävä valinta. Erityisesti tänä vuonna niin suomalaisen ruuan kuin muidenkin kotimaisten tuotteiden merkitys on korostunut koronapandemian seurauksena. * - * - * Maaseutunuoret toivottavat joulumatkaajat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Tunnelmalliset maaseutumatkailuyritykset tarjoavat maaseudun rauhaa rakastaville hyvää ruokaa, kiireetöntä yhdessäoloa ja puhdasta luontoa.