Kotimaisilla herkuilla joulun ruokajuhlaan

Perunoita, porkkanoita, punajuuria, kinkkua, kalaa, kasviksia, maitoa, juustoa, hilloja, lihaherkkuja, jauhoja, suurimoita, siirappia, sokeria, kermaa, kuusen tuoksua, villasukkia ja vaikka mitä. Supisuomalainen joulu on runsauden sarvi herkkusuille. Joulupöydän voi koota oman maun mukaan perinteitä kunnioittaen tai uusia ja jännittäviä makuja kokeillen. Kotimaiset raaka-aineet taipuvat moneen. Suomen pelloilla, puutarhoissa, eläinsuojissa ja metsissä kasvaa ainutlaatuisia makuja, joista voi valmistaa huippulaadukasta ja turvallista ruokaa. Suomalaisen ruuan takana on ihminen, jonka työ ja ammattitaito maistuvat lautasella saakka.

Kuva: Henri Uotila

Kotimainen joulu on vastuullinen, hyvänmielen valinta. Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat kotimaisen elintarvikkeen, ja tuttu Sirkkalehti-merkki puolestaan koristaa kotimaisia kasviksia, vihanneksia sekä joulukukkia, kuten perinteistä joulutähteä, amaryllista ja hyasinttia. Kuusikaupoillakin on syytä muistaa kysyä joulupuun alkuperää.

-        Kaupassa kannattaa tutkia pakkauksia, ja muistaa, että kotoisalta kuulostava nimi, kuten Maatilan tai Kartanon, ei takaa tuotteen kotimaisuutta, muistuttaa ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Joulupöytä on perinteinen - makumuistot kantavat vuosien taakse

-        Välillä pöytään pujahtaa uutuuksia, ja jokin vanha jääkin kokkailematta. Perinteiset, miedot ja makeahkot laatikot maistuvat koko perheelle, samoin kinkku, kenties lihapullat tai kalaherkut. Perinteinen rosolli on ihana lisuke jouluruuille. Laatikoiden ja rosollin juurekset ovat edullisia, ja niitä on saatavilla viljelijöiden varastoissa kevääseen saakka. Myös oikaisu on sallittua: monet perinteiset herkut löytyvät myös valmisruokahyllystä, ja laatikot onnistuvat sutjakkaasti valmiista soseista, vinkkaa Siivonen.

Jouluun kuuluu riisipuuro, jonka Siivonen vinkkaa hauduttamaan tänä jouluna kokonaisista kaura- tai ohrasuurimoista. Kotimaisista viljoista tehty puuro on maukasta ja riisiä ravintorikkaampaa.

-        Kokeileva kokki tai kasvisruokien ystävä paistaa joulupöytään kinkun lisäksi tai tilalle kokonaisen sellerin. Arkinen juures jalostuu uunissa huikeaksi herkuksi. Makea mutta raikas jälkiruoka kruunaa juhla-aterian.

Elävä ja palveleva maaseutu on oivallinen joululomakohde. Maatilamatkailukohteissa on vielä tilaa asiakkaille. Kirkkaan tähtitaivaan alla ja valmiissa ruokapöydässä syke laskee, joulu saa tulla.

Pukinkonttiin kannattaa valita kotimainen lahja. Hänelle, jolla on jo kaikkea, maistuvat taatusti kotimaiset juustot, joiden makuun sopivat oman maan marjatuotteet ja hillot. Käsitöiden ystäviä lämmittävät kotimaiset villalangat. Saatavilla on myös valmiita tuotteita, kuten sukkia ja myssyjä.

Kotimainen, kestävä ja näyttävä kuusi ja joulukukat pukevat kodin jouluun.

Löydä herkullisen joulun reseptit ja vinkit jouluherkkujen valmistukseen

Perinteisen porkkanalaatikon porkkanasose hehkuu kuin aurinko keskellä pimeää alkutalvea. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Perinteinen, hämäläinen imelletty perunalaatikko palkitsee tekijänsä. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Lanttulaatikon samettisen pehmeä ja hivenen makea maku sopii yhteen muiden joulunajan herkkujen kanssa. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Herkulliseen pikkukinkkuun sopivat raikkaat, kotimaiset yrtit. Omenainen, kirpeän kermainen kastike sopii täydellisesti kinkun makupariksi. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Kokonaisena, uunissa paahdettu selleri on jännittävä, näyttävä ja helppo ruoka. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Piparkakun makuisten uunijuuresten valmistus on helppoa. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Kuninkaallinen jälkiruoka Viktorian kiisseli kokkaillaan tänä jouluna riisin sijaan kaura- tai ohrasuurimoista. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Jouluiset pikkupavlovat maistuvat tuhdin jouluruuan päälle. Jälkkärille kun on aina tilaa. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Reseptit: Heidi Siivonen

Katso myös:

Joulun ja vuodenvaihteen viettoon sopivia maatilamatkailukohteita ja hyvin varusteltuja lomamökkejä löydät ympäri Suomen osoitteissa www.matkamaalle.fi ja https://www.lomarengas.fi/

Lisätietoja: Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Kuva: Henri Uotila

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä29.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.

EU parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnalta vain vähän keinoja uusiutuvien edistämiseksi14.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä. Valiokunta nosti komission esityksen uusiutuvan energian osuutta 40 prosentista vähintään 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Noston tavoitteena on kiihdyttää EU:n siirtymää kohti uusiutuvan energian laajempaa hyödyntämistä ja parantaa EU:n energiaomavaraisuutta Venäjän hyökkäyssodan takia.