Kotimaisilla herkuilla joulun ruokajuhlaan

Perunoita, porkkanoita, punajuuria, kinkkua, kalaa, kasviksia, maitoa, juustoa, hilloja, lihaherkkuja, jauhoja, suurimoita, siirappia, sokeria, kermaa, kuusen tuoksua, villasukkia ja vaikka mitä. Supisuomalainen joulu on runsauden sarvi herkkusuille. Joulupöydän voi koota oman maun mukaan perinteitä kunnioittaen tai uusia ja jännittäviä makuja kokeillen. Kotimaiset raaka-aineet taipuvat moneen. Suomen pelloilla, puutarhoissa, eläinsuojissa ja metsissä kasvaa ainutlaatuisia makuja, joista voi valmistaa huippulaadukasta ja turvallista ruokaa. Suomalaisen ruuan takana on ihminen, jonka työ ja ammattitaito maistuvat lautasella saakka.

Kuva: Henri Uotila

Kotimainen joulu on vastuullinen, hyvänmielen valinta. Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat kotimaisen elintarvikkeen, ja tuttu Sirkkalehti-merkki puolestaan koristaa kotimaisia kasviksia, vihanneksia sekä joulukukkia, kuten perinteistä joulutähteä, amaryllista ja hyasinttia. Kuusikaupoillakin on syytä muistaa kysyä joulupuun alkuperää.

-        Kaupassa kannattaa tutkia pakkauksia, ja muistaa, että kotoisalta kuulostava nimi, kuten Maatilan tai Kartanon, ei takaa tuotteen kotimaisuutta, muistuttaa ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Joulupöytä on perinteinen - makumuistot kantavat vuosien taakse

-        Välillä pöytään pujahtaa uutuuksia, ja jokin vanha jääkin kokkailematta. Perinteiset, miedot ja makeahkot laatikot maistuvat koko perheelle, samoin kinkku, kenties lihapullat tai kalaherkut. Perinteinen rosolli on ihana lisuke jouluruuille. Laatikoiden ja rosollin juurekset ovat edullisia, ja niitä on saatavilla viljelijöiden varastoissa kevääseen saakka. Myös oikaisu on sallittua: monet perinteiset herkut löytyvät myös valmisruokahyllystä, ja laatikot onnistuvat sutjakkaasti valmiista soseista, vinkkaa Siivonen.

Jouluun kuuluu riisipuuro, jonka Siivonen vinkkaa hauduttamaan tänä jouluna kokonaisista kaura- tai ohrasuurimoista. Kotimaisista viljoista tehty puuro on maukasta ja riisiä ravintorikkaampaa.

-        Kokeileva kokki tai kasvisruokien ystävä paistaa joulupöytään kinkun lisäksi tai tilalle kokonaisen sellerin. Arkinen juures jalostuu uunissa huikeaksi herkuksi. Makea mutta raikas jälkiruoka kruunaa juhla-aterian.

Elävä ja palveleva maaseutu on oivallinen joululomakohde. Maatilamatkailukohteissa on vielä tilaa asiakkaille. Kirkkaan tähtitaivaan alla ja valmiissa ruokapöydässä syke laskee, joulu saa tulla.

Pukinkonttiin kannattaa valita kotimainen lahja. Hänelle, jolla on jo kaikkea, maistuvat taatusti kotimaiset juustot, joiden makuun sopivat oman maan marjatuotteet ja hillot. Käsitöiden ystäviä lämmittävät kotimaiset villalangat. Saatavilla on myös valmiita tuotteita, kuten sukkia ja myssyjä.

Kotimainen, kestävä ja näyttävä kuusi ja joulukukat pukevat kodin jouluun.

Löydä herkullisen joulun reseptit ja vinkit jouluherkkujen valmistukseen

Perinteisen porkkanalaatikon porkkanasose hehkuu kuin aurinko keskellä pimeää alkutalvea. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Perinteinen, hämäläinen imelletty perunalaatikko palkitsee tekijänsä. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Lanttulaatikon samettisen pehmeä ja hivenen makea maku sopii yhteen muiden joulunajan herkkujen kanssa. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Herkulliseen pikkukinkkuun sopivat raikkaat, kotimaiset yrtit. Omenainen, kirpeän kermainen kastike sopii täydellisesti kinkun makupariksi. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Kokonaisena, uunissa paahdettu selleri on jännittävä, näyttävä ja helppo ruoka. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Piparkakun makuisten uunijuuresten valmistus on helppoa. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Kuninkaallinen jälkiruoka Viktorian kiisseli kokkaillaan tänä jouluna riisin sijaan kaura- tai ohrasuurimoista. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Jouluiset pikkupavlovat maistuvat tuhdin jouluruuan päälle. Jälkkärille kun on aina tilaa. https://www.mtk.fi/-/joulunakotimaista

Reseptit: Heidi Siivonen

Katso myös:

Joulun ja vuodenvaihteen viettoon sopivia maatilamatkailukohteita ja hyvin varusteltuja lomamökkejä löydät ympäri Suomen osoitteissa www.matkamaalle.fi ja https://www.lomarengas.fi/

Lisätietoja: Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Kuva: Henri Uotila

MTK:n johtokunta vaatii maatalouden kustannuskriisiin nopeita ratkaisuja 21.1.2022 15:14:27 EET | Tiedote

Viime kesästä lähtien on uutisoitu maatalouden tuotantokustannusten rajusta noususta ja tästä johtuvasta maatalouden kannattavuuden voimakkaasta heikkenemisestä, kun kustannusnousua ei ole saatu siirrettyä tuottajahintoihin. Tuotantopanosten hinnannousu jatkuu edelleen ja kustannustaso näyttää pysyvän ennätyksellisen korkealla, eikä ratkaisua maatalousyrittäjien ahdinkoon ole löydetty. * * * MTK:n johtokunta vaatii valtiota ryhtymään järeisiin toimiin ruokamarkkinoilla. Syksyn lupaukset on lunastettava. Lisäksi on välittömästi valmisteltava historiallisen mittavat rahoitusjärjestelyt, joilla helpotetaan maatalouden luottopulaa. Aika lasketaan viikoissa. Uhkana on suomalaisen ruokajärjestelmän romahtaminen.

Sipulia kauden ruokiin18.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä5.1.2022 12:32:59 EET | Tiedote

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille22.12.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä. Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret Maaseutunuorten ruokarauhan julistus Kansalaiset, medborgare. Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa: 1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla. 2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja

EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä16.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä. MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet. Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa

Valtioneuvosto hyväksyi kansallisen CAP-strategian – seuraavaksi alkavat neuvottelut EU-komission kanssa16.12.2021 14:44:51 EET | Tiedote

Suomen hallitus on tänään hyväksynyt EU:n maatalouspolitiikan (CAP) kansallinen strategiaohjelman. MTK:n mukaan politiikkaohjelma varmistaa pitkälti nykyisten tukijärjestelmien jatkuvuutta ja nostaa samalla huomattavasti ilmasto- ja ympäristötavoitteiden kunnianhimon tasoa. Maatalouden talouskriisiin politiikkapäätös ei valitettavasti tuo ratkaisuja. Ne on löydettävä markkinoilta. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistaminen ja byrokratian karsiminen jäävät toteutumatta. Jatkoneuvotteluissa on etsittävä keinot, jotta järjestelmän muutokset eivät aja vaikeuksiin maatilayrityksiä, jotka ovat investoineet ja kehittäneet vahvasti tuotantoaan viime vuosien aikana. Nuorten mahdollisuuksia tilanpidon aloittamiseen on kyettävä parantamaan.

MTK:n metsäjohtokunta peräänkuuluttaa ratkaisuhakuista metsäkeskustelua – Metsänomistajien työ tuottaa luontoarvoja ja hyvinvointia16.12.2021 14:20:31 EET | Tiedote

MTK:n metsäjohtokunta on huolissaan vastakkainasettelusta ja peräänkuuluttaa keinoja, joilla metsien käyttöä ja kasvua voidaan parantaa samalla, kun luonnon monimuotoisuutta turvataan vapaaehtoisilla keinoilla. - Julkinen keskustelu kaipaa ymmärrystä metsien tarjoamista kokonaismahdollisuuksista. Metsiä katsotaan ongelmalähtöisesti ja unohdetaan, miten metsänomistajien vihreä kulta palvelee ihmisten, ilmaston sekä luonnon monimuotoisuuden kokonaisuutta, sanoo MTK:n metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila.