Kotimaisilla herkuilla kevään ruokajuhlaan

Pääsiäinen katkaisee talven selän, ja silloin nautitaan herkuista perheen kesken. Pitkän paaston jälkeen liha, kerma, rahka, voi sekä munat ovat itseoikeutettuja herkkujen raaka-aineita. Pääsiäisen yhteys venäläiseen ruokakulttuuriin on kiehtova. Ehtisikö kotona kokeilemaan pashaa, babaa ja kulitsaa? Perinteisiä pääsiäisherkkuja ovat karitsa, kananmunat, rahka ja erilaiset leivonnaiset.

Kotimainen liha on juhlapöydän tähti. Lampaan liha on pääsiäisen herkku, mutta lampaan lisäksi maistuvaa juhlaruokaa syntyy esimerkiksi kotimaisesta naudan paistista, possun fileistä tai broilerista.

- Lampaasta saa maistuvaa helposti, mutta jos kokolihan kokkailu jännittää, on myös lampaan jauheliha monipuolinen ja juhlava raaka-aine. Pitkään hautuvat lihapadat ovat huolettomia kokkailtavia, uuni hoitaa kypsennyksen, ja tänä aikana ehtii vaikkapa ulkoilemaan, vinkkaa ruokamarkkina-asiamies Heidi Siivonen.

Lisukkeiksi uunissa kypsyvät vaivattomasti perunat tai värikkäät uunijuurekset. Sään salliessa pääsiäinen on myös mahtava hetki avata grillikausi. Mureat fileet ja pihvit kypsyvät nopeasti grillissä.

- Laadukas liha tarvitsee kyytipojaksi vain raikkaat lisukkeet kotimaisista kasviksista. Jälkiruuan valmistaminen hoituu mämmirasian avauksella, kuohukermatilkalla ja sokeritupsauksella. Viitseliäämpi kokki hellii ruokailijoita vielä rahkalla tai leivonnaisilla, Siivonen sanoo.

- Leivonta on mukavaa kotipuuhaa, jonka lopputulos palkitsee. Pääsiäisen perinteiset leivonnaiset rikastuvat rahkalla, tuorejuustolla, voilla, kermalla ja kananmunilla. Juhlapöytään sopii kuitenkin mikä tahansa leivonnainen, joka pöydässä istujille vain maistuu.

Kotimaisten maitotaloustuotteiden valikoima on valtava, ja erikoisruokavaliotuotteilla valmistuu tarvittaessa kaikille sopivia herkkuja.

- Leipominen on myös kivaa ja edullista yhteistä tekemistä, lapset osaavat mitata ainesosia, kokeilla kananmunan rikkomista, sekoittaa taikinaa tai asetella koristeita kakun päälle. Leivonnassa pääsee todistamaan monia jännittäviä kemiallisia reaktioita: kananmunan ja sokerin muuttumista vaaleaksi vaahdoksi tai hiivataikinan kohoamista. Itse tehty maistuu aina herkulliselta!

Suomalainen ruokapöytä ja -kulttuuri on rikas. Kotipiiriin keskittynyt elämä tarjoaa nyt mahdollisuuden kokeilla kokkailua, leivontaa ja uusia makuja. Kotimaisia raaka-aineita lihasta kasviksiin ja maitotuotteisiin on hyvin saatavilla kaupoista, Reko-ruokapiireistä tai maatilojen myymälöistä.

Kotimainen ruoka on maistuva ja turvallinen valinta. Suomen elintarviketurvallisuus on huippuluokkaa: kananmunan tuotantoketju on salmonellavapaa, jolloin kakkutaikinaa voi maistaa myös raakana, ja kotimainen liha on antibiootitonta sekä jäljitettävää. Korkea omavaraisuusaste ja toimiva elintarvikeketju takaavat, että kotimaista ruokaa riittää kaikille, sekä arkeen että kevään juhliin.

Faktaa lampaanlihan-, kananmunan- ja maidontuotannosta tiedotteessamme https://www.mtk.fi/-/paasiainen

Pääsiäisruokareseptejä tiedotteessamme https://www.mtk.fi/-/paasiainen

Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiamies, heidi.siivonen@mtk.fi, 040 5688 802

New mailCopy

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.