Kotimaista koriin arjessa ja juhlassa – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet tervehtivät joulun matkailijoita ja kiittävät kuluttajaa perjantaina 20.12.2019. Alkuillan aikana Maaseutunuorten joulutulet syttyvät yli 80 paikkakunnalla. Joulutulilla Maaseutunuoret haluavat kiittää kuluttajia siitä, että niin juhlassa kuin arjessakin he valitsevat ruokapöytään puhdasta, turvallista ja korkealaatuista suomalaista ruokaa. Samalla Maaseutunuoret toivottavat joulunviettoon matkaajille turvallista matkaa.

Maaseutunuorten puheenjohtaja, karvialainen viljelijä Juha Sarviluoma sytyttää joulutulet kotikulmillaan Parkanossa.

-          Ilta kuluu paikalle kokoontuneiden Maaseutunuorten kanssa maailmaa parantaen ja nuotiomakkaraa paistaen, Sarviluoma kertoo.

Sarviluoma kertoo ostavansa jouluksi kotimaisen joulukinkun ja muistuttaa, että maatilojen lisäksi ruokasektori työllistää elintarviketeollisuudessa, logistiikassa ja kaupan alalla. Suomessa myös tuotantoeläinten hyvinvointi on maailman huippua.

-          Kotimainen ruoka tulee ruokapöytiimme suoraan suomalaiselta tuottajalta. Lähellä tuotettu ruoka on helppo jäljittää ja nopea kuljettaa. Hyvästä jäljitettävyydestä hyödymme kaikki, muistuttaa Sarviluoma.

Suomalaisen ruuan tunnistat Hyvää Suomesta- ja Sirkkalehtimerkeistä.

Joulutulet sytytettiin ensimmäisen kerran jo 1990-luvun alussa Etelä-Pohjanmaalla. Nykyisin tulet syttyvät ympäri Suomea.

Joulutulien sijainnit ja syttymisajankohdat löydät Maaseutunuorten sivuilta: http://www.maaseutunuoret.fi/-/joulutulet19

Lisätietoja: maaseutunuorten asiamies Tiia Kuusela, 040 532 9636, tiia.kuusela@mtk.fi

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.