Kotimaista koriin arjessa ja juhlassa – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet tervehtivät joulun matkailijoita ja kiittävät kuluttajaa perjantaina 20.12.2019. Alkuillan aikana Maaseutunuorten joulutulet syttyvät yli 80 paikkakunnalla. Joulutulilla Maaseutunuoret haluavat kiittää kuluttajia siitä, että niin juhlassa kuin arjessakin he valitsevat ruokapöytään puhdasta, turvallista ja korkealaatuista suomalaista ruokaa. Samalla Maaseutunuoret toivottavat joulunviettoon matkaajille turvallista matkaa.

Maaseutunuorten puheenjohtaja, karvialainen viljelijä Juha Sarviluoma sytyttää joulutulet kotikulmillaan Parkanossa.

-          Ilta kuluu paikalle kokoontuneiden Maaseutunuorten kanssa maailmaa parantaen ja nuotiomakkaraa paistaen, Sarviluoma kertoo.

Sarviluoma kertoo ostavansa jouluksi kotimaisen joulukinkun ja muistuttaa, että maatilojen lisäksi ruokasektori työllistää elintarviketeollisuudessa, logistiikassa ja kaupan alalla. Suomessa myös tuotantoeläinten hyvinvointi on maailman huippua.

-          Kotimainen ruoka tulee ruokapöytiimme suoraan suomalaiselta tuottajalta. Lähellä tuotettu ruoka on helppo jäljittää ja nopea kuljettaa. Hyvästä jäljitettävyydestä hyödymme kaikki, muistuttaa Sarviluoma.

Suomalaisen ruuan tunnistat Hyvää Suomesta- ja Sirkkalehtimerkeistä.

Joulutulet sytytettiin ensimmäisen kerran jo 1990-luvun alussa Etelä-Pohjanmaalla. Nykyisin tulet syttyvät ympäri Suomea.

Joulutulien sijainnit ja syttymisajankohdat löydät Maaseutunuorten sivuilta: http://www.maaseutunuoret.fi/-/joulutulet19

Lisätietoja: maaseutunuorten asiamies Tiia Kuusela, 040 532 9636, tiia.kuusela@mtk.fi

Avomaan kasvissadot parhaimmillaan10.8.2020 12:06:37 EESTTiedote

Avomaalla kasvisten satokausi alkoi keväällä hitaanlaisesti hallaöiden takia, mutta istutuksia ajoittamalla päästiin hyvin eteenpäin. Kesäkuun helteet rasittivat jonkin verran varsinkin salaattikasveja. Heinäkuu puolestaan tarjosi poikkeuksellisen viileää säätä ja sateita, jolloin kasvu hidastui. Toisaalta monet kasvikset, varsinkin kaalit kasvavat viileässä hyvälaatuisina, ja niistä tulee meheviä. Lämpöä vaativat kasvikset, kuten avomaan kurkut ja kesäkurpitsa, kasvoivat heinäkuussa melko hitaaseen tahtiin.

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.