Kotimaista koriin arjessa ja juhlassa – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet tervehtivät joulun matkailijoita ja kiittävät kuluttajaa perjantaina 20.12.2019. Alkuillan aikana Maaseutunuorten joulutulet syttyvät yli 80 paikkakunnalla. Joulutulilla Maaseutunuoret haluavat kiittää kuluttajia siitä, että niin juhlassa kuin arjessakin he valitsevat ruokapöytään puhdasta, turvallista ja korkealaatuista suomalaista ruokaa. Samalla Maaseutunuoret toivottavat joulunviettoon matkaajille turvallista matkaa.

Maaseutunuorten puheenjohtaja, karvialainen viljelijä Juha Sarviluoma sytyttää joulutulet kotikulmillaan Parkanossa.

-          Ilta kuluu paikalle kokoontuneiden Maaseutunuorten kanssa maailmaa parantaen ja nuotiomakkaraa paistaen, Sarviluoma kertoo.

Sarviluoma kertoo ostavansa jouluksi kotimaisen joulukinkun ja muistuttaa, että maatilojen lisäksi ruokasektori työllistää elintarviketeollisuudessa, logistiikassa ja kaupan alalla. Suomessa myös tuotantoeläinten hyvinvointi on maailman huippua.

-          Kotimainen ruoka tulee ruokapöytiimme suoraan suomalaiselta tuottajalta. Lähellä tuotettu ruoka on helppo jäljittää ja nopea kuljettaa. Hyvästä jäljitettävyydestä hyödymme kaikki, muistuttaa Sarviluoma.

Suomalaisen ruuan tunnistat Hyvää Suomesta- ja Sirkkalehtimerkeistä.

Joulutulet sytytettiin ensimmäisen kerran jo 1990-luvun alussa Etelä-Pohjanmaalla. Nykyisin tulet syttyvät ympäri Suomea.

Joulutulien sijainnit ja syttymisajankohdat löydät Maaseutunuorten sivuilta: http://www.maaseutunuoret.fi/-/joulutulet19

Lisätietoja: maaseutunuorten asiamies Tiia Kuusela, 040 532 9636, tiia.kuusela@mtk.fi

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.