Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Maaseutunuorten joulutulet tervehtivät menoliikennettä ja kiittävät kuluttajaa 22.12.2017. Yhteensä sadat joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina alkuillan aikana. Maaseutunuoret, viljelijät, maa- ja metsätalousyrittäjät sekä maatilamatkailuyrittäjät haluavat kiittää kuluttajia perinteisillä joulutulilla siitä, että juhlassa ja arjessa valitaan kotimaista. Samalla toivotetaan tielläliikkujille turvallista matkaa joulunviettoon. Maaseutunuoret haluavat myös toivottaa joulumatkaajat tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle, lukuisiin palveleviin maatilamatkailuyrityksiin, joissa on alkamassa tunnelmallinen ja kiireetön joulunvietto. Maaseudun matkailukohteissa joulu on herkkujen, rentoutumisen, mukavan majoituksen ja yhdessäolon juhlaa. Jouluherkkujen, takkatulen ja saunomisen vastapainoksi tarjolla on ulkoilua ja liikuntaa talvisessa luonnossa. Sopivia loma- ja retkikohteita löytyy ympäri Suomen.

Maaseutunuorten puheenjohtaja Jarno Tuominen osallistuu joulutuliperinteeseen kotikulmillaan Paimiossa. Peimarin nuoret tuottajat ovat järjestäneet tapahtuman jo useana vuonna, ja tavanneet samalla kuluttajia sekä muita viljelijöitä. Tuominen kertoo, että Paimiossa tulet roihuavat iltakuudesta yöhön saakka. Yleisölle tarjoillaan glögiä ja nuotiomakkaraa.

– Kotimainen valinta ruokakaupassa tuo leivän maanviljelijän lisäksi monen muunkin pöytään, Tuominen korostaa ja painottaa kuluttajavalintojen merkitystä koko ruokaketjussa.

– Sadonkorjuu oli tänä vuonna haastava, mutta siitä huolimatta kotimaisia laadukkaita elintarvikkeita ja joulun herkkuja on kuluttajien saatavilla normaaliin tapaan, Tuominen kertoo.

Tänä vuonna valtakunnallisia joulutulia edeltää Helsingissä järjestettävä kuluttajatapahtuma, joulutulien etkot, joita vietetään torstaina 21.12.2017 klo 15-17 Narinkkatorilla. Tapahtumassa on joulumaistiaisia ja lisäksi jaossa on kuusentaimia ja Maaseudun Tulevaisuus -lehtiä 200 ensimmäisille. Maaseutunuorten lisäksi paikalla on maaseudun ja maatalouden sekä kotimaisen ruuan ja alkutuotannon asiantuntijoita MTK:sta. Maaseutunuoret järjestävät tapahtuman yhteistyössä MTK Keskusliiton, Viestilehtien, Fin Forelia Oy:n ja HK Scanin kanssa.

Joulutulet näkyvät sosiaalisessa mediassa tunnistein #joulutulet17, #maaseutunuoret, #mtk100 ja maatilamatkailu: #lomahaaste.

Listaus kaikista joulutulista löytyy maaseutunuorten kotisivuilta:

Maaseutunuorten valtakunnallisesta toiminnasta ja joulutuliperinteestä: maaseutunuorten asiamies Heidi Siivonen, heidi.siivonen@mtk.fi, puh. 040 532 9636
Narinkkatorin tapahtuma, MTK 100-juhlavuosi: tuottaja Bettina Lindfors, bettina.lindfors@mtk.fi, puh.040 920 9810
Maatilamatkailu: asiantuntija Kimmo Aalto, kimmo.aalto@mtk.fi, puh. p. 040 179 1618

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Eurooppa tarvitsee parempaa EU:ta19.3.2024 10:45:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa omalla EU-vaaliohjelmallaan olla rakentamassa vahvempaa, vakaampaa ja turvallisempaa Euroopan unionia. Kesäkuussa valittavan uuden europarlamentin ja tulevan komission on kyettävä palauttamaan kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaan. Se tapahtuu luopumalla pikkuasioilla näpertelystä ja keskittymisellä oleelliseen. Tienviitat löytyvät MTK:n tänään julkaisemasta ohjelmasta ”Kymmenen teesiä elävälle Euroopalle”.