Kotimaista sipulia jokaiseen päivään

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Kelta-, puna- ja valkosipulia

Sipulin päätuotantoalueet ovat Varsinais-Suomi, Pohjois-Savo ja Ahvenanmaa, joissa viljellään suurin osa Suomen sipuleista. Suomalaisten lempisipuli on keltasipuli, jota saatetaan kutsua myös nimellä ruokasipuli. Keltasipulin rinnalla valinta osuu usein myös punasipuliin, purjoon ja valkosipuliin.

Kotona kannattaa aina pitää varalla pieniksi kuutioiksi leikattua sipulia myös pakastimessa. Suomalaista sipulia myydään valmiiksi kuorittuna ja hienonnettuna 200 gramman pakkauksissa. Pakastesipuli nopeuttaa ja helpottaa kokkausta, jos aikaa on vain vähän.

Täyteläinen maku umamista

Sipulin hyvän maun salaisuus on sen sisältämä umami. Umami tehostaa ruokien makuja täyteläisiksi ja houkuttaviksi. Maku on sipulissa aromaattisina öljyinä. Jonkin verran näitä vapautuu jo sipulin pilkkomisvaiheessa. Juuri nämä aromaattiset rikkiyhdisteet tekevät ruoasta maistuvaa.

Sipuli suojaa terveyttä

Sipuli on vanhastaan osattu yhdistää helpottamaan flunssaista oloa ja avaamaan tukkoista hengitystä. Asiaa on tutkittu, ja tiedetään, että sipulin tehokkain antioksidantti, kversetiini, todellakin pystyy torjumaan mikrobien hyökkäyksiä.

Sipuli sisältää suojaravintoaineita ja flavonoideja. Nämä antioksidantit ovat tärkeä ravitsemuksellinen osa monipuolista, kasvispainotteista ruokavaliota. Ne ovat mukana alentamassa kolesterolitasoa ja vahvistamassa immuunijärjestelmää. Osana monipuolista ruokavaliota ne jopa auttavat ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä.

Kuullota tai marinoi sipuli

Sipuli kannattaa kuullottaa ruokaan eli paistaa niin, että sipuli muuttuu läpikuultavaksi, mutta ei ruskistu. Sipuli pitää miedoista lämpötiloista. Liian kuumassa sipuli kärventyy ja saa karvaan maun. Kuullottaen sipuli muuttuu raukeaksi rakenteeltaan ja sopivasti paistaen makeutuu.

Talvikautena sipuli sopii keittoihin, patoihin ja uuniruokiin. Huolellisesti terävällä veitsellä hienonnettu sipuli kuuluu blinien lisäkkeeksi. Salaatteihin sipuliviipaleet kannattaa talvella marinoida. Punasipuli saa öljy-viinietikkakastikkeessa kauniin värin, ja sipulin maku muuttuu miellyttäväksi.

Valtakunnallista sipulin teemaviikkoa vietetään viikolla 4 (23.– 29.1.2023).

Lisätiedot: Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, MTK, 0400 544728

Kuva: Pirjo Toikkanen

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.