Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.

Yksi isoimmista haasteista Airbnb-palveluissa ja muussa lyhytaikaisessa vuokraustoiminnassa liittyy tällä hetkellä rajanvetoon vuokraustoiminnan ja majoitustoiminnan välillä. Suomen Vuokranantajien näkemyksen mukaan oman tai vuokra-asunnon tilapäinen tarjoaminen Airbnb:n kaltaisten palveluiden kautta ei ole majoitustoimintaa eikä siihen sovelleta majoitustoimintaa koskevaa sääntelyä.

”Riippumatta siitä, onko toimija Matti Meikäläinen vai yritys, asuinhuoneiston tai sen osan satunnainen tarjoaminen kotimajoitustyyppisesti on mielestämme vuokrausta ja huoneiston asuinkäyttöä samalla tavalla kuin pitkäaikainenkin vuokraus ja siihen sovelletaan lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta. Mutta jos majoittaminen on jatkuvaa ja siihen liittyy oheispalveluita, siirrytään majoitustoiminnan puolelle”, Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes muistuttaa.

Taloyhtiön näkökulmasta suurimmat haasteet liittyvät taloyhtiön asukkaiden asumisrauhan turvaamiseen sekä vastuiden määrittelyyn taloyhtiöissä perittävistä maksuista, mahdollisista vahingoista tai muista kustannuksista.

”Airbnb-toimijoiden tulee muistaa, että taloyhtiö on siellä asuvien koti, jota satunnaisesti yhtiössä yöpyvien tulee kunnioittaa. Vaihtuvat Airbnb majoittujat luovat usein turvattomuutta, kun taloyhtiössä ei tiedetä, ketä kulloinkin huoneistossa ’asuu’ ”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Mia Pujals.

Asunto-osakeyhtiölaista ei löydy ratkaisua esille nousseisiin ongelmiin. Kiinteistöliitto Uusimaan mielestä ongelmien ratkaisua ei voida jättää pelkästään sopimisen varaan taloyhtiön ja Airbnb toimintaa harjoittavan osakkaan välillä, vaan toiminta kaipaa ohjeistusta.

Helsinki suunnannäyttäjänä on kerännyt kokoon ryhmän alan toimijoista, viranomaisista ja järjestöistä miettimään pelisääntöjä.

”Kun rajanveto vuokrauksen ja majoittamisen välillä on edelleen häilyvä,kaivataan nykyistä selkeämpiä linjauksia siitä, millä edellytyksillä raja ylittyy. Rajanveto pitäisi myös tehdä samalla tavalla olipa sitten kyse verottajasta, rakennus- tai terveysvalvonnasta tai pelastustoimesta” sanoo Sanna Hughes.

Lisätiedot:

Sanna Hughes, päälakimies Suomen Vuokranantajat ry p. 040 044 0903
Mia Pujals, johtava lakimies Kiinteistöliitto Uusimaa ry p. 040 722 3003

Suomen Vuokranantajat ry on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö, jossa on 13 000 jäsentä. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. www.vuokranantajat.fi

Kiinteistöliitto Uusimaa ry on valtakunnallisen Suomen Kiinteistöliiton suurin paikallisyhdistys. Palvelemme toiminta-alueellamme yli 11 000 jäsentaloyhtiötämme tukien yhtiöiden hallintoa juridisissa, teknisissä ja hallinnollisissa kysymyksissä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä toimialamme organisaatioiden kanssa varmistaaksemme jäsentemme edunvalvonnallisen turvan sekä viimeisimmän tiedon ja tutkimustulokset. www.ukl.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Onko tarkastusvaliokunta unohtanut viimevuotisen tutkimuksensa?10.10.2018 11:51Tiedote

Eduskunnan tarkastusvaliokunta julkaisi eilen (9.10.2018) mietinnön asuntopolitiikan kehittämiskohteista. Mietinnössä on muutamia hyviä ja laajasti hyväksyttyjä tavoitteita asuntopolitiikan kehittämiseksi. Tällaisina on pidettävä pitkäjänteistä asuntopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä rakentamisen laadun parantamiseen tähtääviä kirjauksia. Mietintö sisältää kuitenkin myös runsaasti tutkimustiedon valossa kyseenalaisia kannanottoja.

Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi1.10.2018 08:30Tiedote

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus: Kaupungistuminen kiihtyy – Turku ja Tampere porskuttavat28.8.2018 07:45Tiedote

Asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun, kaupungistuminen voimistuu tulevina vuosina ja miniasunnot eivät ole vallanneet vuokramarkkinoita. Tämä selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä laajasta selvityksestä eri kaupunkien vuokramarkkinoista ja niiden tulevaisuuden näkymistä. Selvityksen tekemisessä on käytetty Vuokraovi.comin tilastoaineistoa vuokramarkkinoista.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.