Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.

Yksi isoimmista haasteista Airbnb-palveluissa ja muussa lyhytaikaisessa vuokraustoiminnassa liittyy tällä hetkellä rajanvetoon vuokraustoiminnan ja majoitustoiminnan välillä. Suomen Vuokranantajien näkemyksen mukaan oman tai vuokra-asunnon tilapäinen tarjoaminen Airbnb:n kaltaisten palveluiden kautta ei ole majoitustoimintaa eikä siihen sovelleta majoitustoimintaa koskevaa sääntelyä.

”Riippumatta siitä, onko toimija Matti Meikäläinen vai yritys, asuinhuoneiston tai sen osan satunnainen tarjoaminen kotimajoitustyyppisesti on mielestämme vuokrausta ja huoneiston asuinkäyttöä samalla tavalla kuin pitkäaikainenkin vuokraus ja siihen sovelletaan lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta. Mutta jos majoittaminen on jatkuvaa ja siihen liittyy oheispalveluita, siirrytään majoitustoiminnan puolelle”, Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes muistuttaa.

Taloyhtiön näkökulmasta suurimmat haasteet liittyvät taloyhtiön asukkaiden asumisrauhan turvaamiseen sekä vastuiden määrittelyyn taloyhtiöissä perittävistä maksuista, mahdollisista vahingoista tai muista kustannuksista.

”Airbnb-toimijoiden tulee muistaa, että taloyhtiö on siellä asuvien koti, jota satunnaisesti yhtiössä yöpyvien tulee kunnioittaa. Vaihtuvat Airbnb majoittujat luovat usein turvattomuutta, kun taloyhtiössä ei tiedetä, ketä kulloinkin huoneistossa ’asuu’ ”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Mia Pujals.

Asunto-osakeyhtiölaista ei löydy ratkaisua esille nousseisiin ongelmiin. Kiinteistöliitto Uusimaan mielestä ongelmien ratkaisua ei voida jättää pelkästään sopimisen varaan taloyhtiön ja Airbnb toimintaa harjoittavan osakkaan välillä, vaan toiminta kaipaa ohjeistusta.

Helsinki suunnannäyttäjänä on kerännyt kokoon ryhmän alan toimijoista, viranomaisista ja järjestöistä miettimään pelisääntöjä.

”Kun rajanveto vuokrauksen ja majoittamisen välillä on edelleen häilyvä,kaivataan nykyistä selkeämpiä linjauksia siitä, millä edellytyksillä raja ylittyy. Rajanveto pitäisi myös tehdä samalla tavalla olipa sitten kyse verottajasta, rakennus- tai terveysvalvonnasta tai pelastustoimesta” sanoo Sanna Hughes.

Lisätiedot:

Sanna Hughes, päälakimies Suomen Vuokranantajat ry p. 040 044 0903
Mia Pujals, johtava lakimies Kiinteistöliitto Uusimaa ry p. 040 722 3003

Suomen Vuokranantajat ry on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö, jossa on 13 000 jäsentä. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. www.vuokranantajat.fi

Kiinteistöliitto Uusimaa ry on valtakunnallisen Suomen Kiinteistöliiton suurin paikallisyhdistys. Palvelemme toiminta-alueellamme yli 11 000 jäsentaloyhtiötämme tukien yhtiöiden hallintoa juridisissa, teknisissä ja hallinnollisissa kysymyksissä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä toimialamme organisaatioiden kanssa varmistaaksemme jäsentemme edunvalvonnallisen turvan sekä viimeisimmän tiedon ja tutkimustulokset. www.ukl.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kutsu medialle: Airbnb meidän talossa – uhka vai mahdollisuus?28.5.2018 08:23Kutsu

Kotimajoitus ja muu asunnon lyhytaikainen vuokraus ovat taas kesän tullen kuumia puheenaiheita. Mitä laki sanoo asiasta, ja millaisia ohjeita viranomaisilta kaivattaisiin? Yksi suurimmista haasteista liittyy rajanvetoon vuokraustoiminnan ja majoitustoiminnan välillä. Toisena huolenaiheena on mm. henkilölukuun perustuvien vesimaksujen määräytyminen taloyhtiöissä, joissa majoitustoimintaa harjoitetaan.