Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.

Yksi isoimmista haasteista Airbnb-palveluissa ja muussa lyhytaikaisessa vuokraustoiminnassa liittyy tällä hetkellä rajanvetoon vuokraustoiminnan ja majoitustoiminnan välillä. Suomen Vuokranantajien näkemyksen mukaan oman tai vuokra-asunnon tilapäinen tarjoaminen Airbnb:n kaltaisten palveluiden kautta ei ole majoitustoimintaa eikä siihen sovelleta majoitustoimintaa koskevaa sääntelyä.

”Riippumatta siitä, onko toimija Matti Meikäläinen vai yritys, asuinhuoneiston tai sen osan satunnainen tarjoaminen kotimajoitustyyppisesti on mielestämme vuokrausta ja huoneiston asuinkäyttöä samalla tavalla kuin pitkäaikainenkin vuokraus ja siihen sovelletaan lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta. Mutta jos majoittaminen on jatkuvaa ja siihen liittyy oheispalveluita, siirrytään majoitustoiminnan puolelle”, Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes muistuttaa.

Taloyhtiön näkökulmasta suurimmat haasteet liittyvät taloyhtiön asukkaiden asumisrauhan turvaamiseen sekä vastuiden määrittelyyn taloyhtiöissä perittävistä maksuista, mahdollisista vahingoista tai muista kustannuksista.

”Airbnb-toimijoiden tulee muistaa, että taloyhtiö on siellä asuvien koti, jota satunnaisesti yhtiössä yöpyvien tulee kunnioittaa. Vaihtuvat Airbnb majoittujat luovat usein turvattomuutta, kun taloyhtiössä ei tiedetä, ketä kulloinkin huoneistossa ’asuu’ ”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Mia Pujals.

Asunto-osakeyhtiölaista ei löydy ratkaisua esille nousseisiin ongelmiin. Kiinteistöliitto Uusimaan mielestä ongelmien ratkaisua ei voida jättää pelkästään sopimisen varaan taloyhtiön ja Airbnb toimintaa harjoittavan osakkaan välillä, vaan toiminta kaipaa ohjeistusta.

Helsinki suunnannäyttäjänä on kerännyt kokoon ryhmän alan toimijoista, viranomaisista ja järjestöistä miettimään pelisääntöjä.

”Kun rajanveto vuokrauksen ja majoittamisen välillä on edelleen häilyvä,kaivataan nykyistä selkeämpiä linjauksia siitä, millä edellytyksillä raja ylittyy. Rajanveto pitäisi myös tehdä samalla tavalla olipa sitten kyse verottajasta, rakennus- tai terveysvalvonnasta tai pelastustoimesta” sanoo Sanna Hughes.

Lisätiedot:

Sanna Hughes, päälakimies Suomen Vuokranantajat ry p. 040 044 0903
Mia Pujals, johtava lakimies Kiinteistöliitto Uusimaa ry p. 040 722 3003

Suomen Vuokranantajat ry on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö, jossa on 13 000 jäsentä. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. www.vuokranantajat.fi

Kiinteistöliitto Uusimaa ry on valtakunnallisen Suomen Kiinteistöliiton suurin paikallisyhdistys. Palvelemme toiminta-alueellamme yli 11 000 jäsentaloyhtiötämme tukien yhtiöiden hallintoa juridisissa, teknisissä ja hallinnollisissa kysymyksissä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä toimialamme organisaatioiden kanssa varmistaaksemme jäsentemme edunvalvonnallisen turvan sekä viimeisimmän tiedon ja tutkimustulokset. www.ukl.fi

Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista8.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

Sijoittajaosakas – syynää ainakin nämä kohdat taloyhtiön tilinpäätöksestä26.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Taloyhtiön talouteen perehtyminen on keskeinen osa onnistuneen asuntosijoituskohteen valintaa. Sillä, miten taloyhtiötä hoidetaan, on myös merkittävä vaikutus sijoituksen kannattavuuteen. Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kokosi asuntosijoittajille vinkit siitä, mitä heidän tulisi käydä läpi taloyhtiön tilinpäätösasiakirjoista valmistautuessaan kevään yhtiökokoukseen tai harkitessaan uuden sijoituskohteen hankintaa.

Uusi tutkimus vahvistaa: ARA-asuntojen kautta julkista tukea valuu keski- ja hyvätuloisille 10.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

KTI Kiinteistötieto on tehnyt selvityksen Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksessa on selvitetty ARA-asunnoissa asuvien asumistyytyväisyyttä ja tulotasoa. Tutkimus vahvistaa jo aiempaa käsitystä, että valtion ja kunnan tuella rakennetuissa asunnoissa asuu runsaasti myös keski- ja hyvätuloisia, vaikka tuen pitäisi kohdistua pienituloisille.