Kotitalouksien kulutus aiheuttaa jopa 70% päästöistä, muistuttaa Nollapäästöpäivä 21.9.

LEHDISTÖTIEDOTE 19.9.2018.
Kuva: copyright Sitra

Kotitalouksien kulutus aiheuttaa jopa lähes 70 % prosenttia Suomen hiilijalanjäljestä. Sillä, miten lämmitämme kotimme, liikumme paikasta toiseen ja mitä syömme, vaikutamme myös ilmastoon. Perjantaina 21.9.2018 vietetään Kansainvälistä Nollapäästöpäivää, jonka tavoitteena on antaa maapallolle vapaapäivä fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja kiinnittää huomiota haitallisiin päästöihin.

- Siirtymällä käyttämään uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä, joukkoliikennettä, polkupyörää ja sähkö- tai biokaasukäyttöisiä autoja voimme merkittävästi vähentää päästöjämme. Välttämällä ruuan heittämistä roskiin ja korvaamalla punaisen lihan entistä useammin kalalla tai kasvipohjaisilla tuotteilla säästämme ympäristön lisäksi myös rahaa ja syömme samalla terveellisemmin, sanoo ilmastoasiantuntija ja Nollapäästöpäivän koordinaattori Sari Siitonen, Climate Leadership Coalition -yhdistyksestä.

Jos 10 prosenttia maailman rikkaimmista ihmisistä puolittaisi päästönsä, olisi sillä erittäin merkittävä vaikutus Pariisin ilmastotavoitteisiin pääsemisessä. Useimmilla suomalaisista on varaa tehdä ilmaston kannalta järkeviä kulutuspäätöksiä.

YRITYKSET, KAUPUNGIT JA KOULUT NÄYTTÄVÄSTI MUKANA NOLLAPÄÄSTÖPÄIVÄSSÄ

Tänä vuonna suomalaiset yritykset, kaupungit ja kunnat ovat lähteneet näyttävästi ja isosti mukaan niin ympäristöteoilla kuin järjestämällä tapahtumia ja vierailuja, joilla halutaan herätellä suomalaisia hillitsemään ilmastonmuutosta. Nollapäästöpäivää Suomessa kehittävällä CLC:llä on jo 50 jäsentä, joiden joukossa on suuria ja pieniä yrityksiä, kuntia, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia sekä järjestöjä.

- Olen iloisesti yllättynyt, kuinka suurella joukolla CLC:n jäsenorganisaatiot lähtivät mukaan Nollapäivän viettoon. Päästövähennyskeinoja on tarjolla niin kattava valikoima, että jokaiselle meistä löytyy varmasti sopivia tapoja oman hiilijalanjälkemme pienentämiseen, kertoo Siitonen.

Keväällä julkistetusta Nordic companies on climate transition, competitiveness and growth -raportissa yli50 prosenttia haastatelluista yrityksistä kertoi, että ne voisivat asettaa nykyistä tiukempia ilmastotavoitteita, jos politiikat kehittyvät oikeaan suuntaan.

- Poliittisten päätösten lisäksi vähäpäästöisten tuotteitten ja palvelujen kysynnän kasvu vaikuttaa suoraan yritysten tuotekehitykseen ja investointeihin. Kun kuluttaja valitsee vähähiilisen vaihtoehdon, yritykset investoivat enemmän niiden kehittämiseen ja tuotantoon ja vähäpäästöisten tuotteitten ja palvelujen hinnat laskevat. Vähähiilinen valinta, jonka jokainen meistä voi tehdä useita kertoja päivässä, on kuin äänestys, jossa jokainen ääni merkitsee, toteaa CLC:n toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

NOLLAPÄÄSTÖPÄIVÄNÄ TARJOLLA ILMASTOYSTÄVÄLLISTÄ RUOKAA, ETÄTYÖTÄ JA BIOENERGIAA

Porvoon ja Tampereen kaupungit kannustavat kuntalaisia pyöräilemään ja hyödyntämään joukkoliikennettä. Iin kunnan päiväkodeissa, kouluissa ja vanhuspalveluissa tarjotaan ilmastoystävällistä ruokaa. Turun kaupunki kampanjoi somessa hiilineutraaliuden puolesta.

Yritykset kannustavat omia työntekijöitään mittaamaan oman hiilijalanjälkensä ja kiinnittämään huomiota erityisesti työmatkaliikkumiseen ja -ruokailuun.

IBM ja Varma ovat sopineet yhdessä Fazerin kanssa kasvisruuan tarjoamisesta työpaikkaruokalassa. Yritykset suosittelevat pyöräilyä esimerkiksi tarjoamalla henkilöstölleen pyöränhuoltopalvelua Nollapäästöpäivän aikana. Asianajotoimisto Castrén & Snellman, Raisio, SEB ja VTT näkevät etätyön yhtenä merkittävänä keinona vähentää kodin ja työn välisten matkojen aiheuttamaa ilmastokuormitusta. Myös työmatkojen tarpeellisuutta kannattaa miettiä, ja jos matkoja ei voi välttää, on matkojen aiheuttamat päästöt mahdollista kompensoida päästövähennysyksiköillä. Caverion kannustaa henkilöstöään järjestämään etäkokouksia ja huoltoautojen kuljettajia noudattamaan energiapihiä ajotapaa.

Sitra on koonnut vinkkejä päästövähennysten toteuttamiseen työpaikoilla yhdessä VTT:n kanssa.

Useat CLC:n jäsenyritykset tarjoavat asiakkailleen ilmastoystävällisiä tuotteita ja palveluita. Esimerkiksi entistä suurempi osuus Turku Energian myymästä energiasta on jatkossa biopohjaista, kun Artukaisten uusi biohöyrykeskus vihitään käyttöön ensi kuussa. S-ryhmä on käynnistänyt Iso Juttu -kampanjan, jonka tavoitteena on vähentää päästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä, ja myös kuluttaja-asiakkaita haastetaan vähentämään omia päästöjään.

OP ja Fortum edistävät sähköistä liikennettä ja Gasumin kaasutankkausasemilla tankataan Nollapäästöpäivänä ainoastaan uusiutuvaa ja kotimaista biokaasua. Gaia kertoo päästökauppakompensaation mahdollisuuksista sidosryhmilleen. Neste puolestaan haastaa Journey to Zero hankkeella eri tahoja ryhtymään laajempiin, kunnianhimoisiin ilmasto- ja kiertotaloushankkeisiin yhdessä.

Lapset, jotka aloittavat koulutiensä nyt, joutuvat elämään paljon vähäpäästöisempää elämää kuin mihin olemme tottuneet tähän mennessä. Kouluilla on merkittävä rooli ilmastomyönteisen elämäntavan opastajina. CLC:n jäsenyrityksistä Helen, KONE, L&T, S-ryhmä ja Stora Enso ovat olleet mukana tukemassa koulujen Nollapäästöpäivää (katso lisää täältä). Myös Aalto-yliopisto ja Fazer osallistuvat koulujen Nollapäästöpäivään osallistumalla Pohjois-Tapiolan lukion järjestämän koulujen Nollapäästöpäivän tilaisuuden järjestelyihin Otaniemessä: tilaisuudessa tarjotaan Fazerin sirkkasämpylöitä.

Jäsenten Nollapäästöpäivän teot ja tapahtumat löytyvät kattavasti listattuna tästä.

LISÄMATERIAALIA:

Yritykset näkevät ilmastonmuutoksen hillinnän merkittävänä bisnesmahdollisuutena:

HAASTATTELUPYYNNÖT,
LISÄTIETOJA JA MATERIAALIT:

ilmastoasiantuntija ja Nollapäästöpäivän koordinaattori
Sari Siitonen sari@clonet.fi, puh. 040 761 5221

CLC Viestintä, Unna Lehtipuu
unna.lehtipuu@framillafinland.fi, puh. 050 571 0199

Kuva: copyright Sitra

CLC :n (Climate Leadership Coalition) tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia. Yhdistyksellä on jo 50 jäsentä, joiden joukossa on suuria ja pieniä yrityksiä, kuntia, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia sekä järjestöjä. Lue lisää clc.fi