Kotitalouksien kulutus aiheuttaa jopa 70% päästöistä, muistuttaa Nollapäästöpäivä 21.9.

LEHDISTÖTIEDOTE 19.9.2018.

Kuva: copyright Sitra

Kotitalouksien kulutus aiheuttaa jopa lähes 70 % prosenttia Suomen hiilijalanjäljestä. Sillä, miten lämmitämme kotimme, liikumme paikasta toiseen ja mitä syömme, vaikutamme myös ilmastoon. Perjantaina 21.9.2018 vietetään Kansainvälistä Nollapäästöpäivää, jonka tavoitteena on antaa maapallolle vapaapäivä fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja kiinnittää huomiota haitallisiin päästöihin.

- Siirtymällä käyttämään uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä, joukkoliikennettä, polkupyörää ja sähkö- tai biokaasukäyttöisiä autoja voimme merkittävästi vähentää päästöjämme. Välttämällä ruuan heittämistä roskiin ja korvaamalla punaisen lihan entistä useammin kalalla tai kasvipohjaisilla tuotteilla säästämme ympäristön lisäksi myös rahaa ja syömme samalla terveellisemmin, sanoo ilmastoasiantuntija ja Nollapäästöpäivän koordinaattori Sari Siitonen, Climate Leadership Coalition -yhdistyksestä.

Jos 10 prosenttia maailman rikkaimmista ihmisistä puolittaisi päästönsä, olisi sillä erittäin merkittävä vaikutus Pariisin ilmastotavoitteisiin pääsemisessä. Useimmilla suomalaisista on varaa tehdä ilmaston kannalta järkeviä kulutuspäätöksiä.

YRITYKSET, KAUPUNGIT JA KOULUT NÄYTTÄVÄSTI MUKANA NOLLAPÄÄSTÖPÄIVÄSSÄ

Tänä vuonna suomalaiset yritykset, kaupungit ja kunnat ovat lähteneet näyttävästi ja isosti mukaan niin ympäristöteoilla kuin järjestämällä tapahtumia ja vierailuja, joilla halutaan herätellä suomalaisia hillitsemään ilmastonmuutosta. Nollapäästöpäivää Suomessa kehittävällä CLC:llä on jo 50 jäsentä, joiden joukossa on suuria ja pieniä yrityksiä, kuntia, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia sekä järjestöjä.

- Olen iloisesti yllättynyt, kuinka suurella joukolla CLC:n jäsenorganisaatiot lähtivät mukaan Nollapäivän viettoon. Päästövähennyskeinoja on tarjolla niin kattava valikoima, että jokaiselle meistä löytyy varmasti sopivia tapoja oman hiilijalanjälkemme pienentämiseen, kertoo Siitonen.

Keväällä julkistetusta Nordic companies on climate transition, competitiveness and growth -raportissa yli50 prosenttia haastatelluista yrityksistä kertoi, että ne voisivat asettaa nykyistä tiukempia ilmastotavoitteita, jos politiikat kehittyvät oikeaan suuntaan.

- Poliittisten päätösten lisäksi vähäpäästöisten tuotteitten ja palvelujen kysynnän kasvu vaikuttaa suoraan yritysten tuotekehitykseen ja investointeihin. Kun kuluttaja valitsee vähähiilisen vaihtoehdon, yritykset investoivat enemmän niiden kehittämiseen ja tuotantoon ja vähäpäästöisten tuotteitten ja palvelujen hinnat laskevat. Vähähiilinen valinta, jonka jokainen meistä voi tehdä useita kertoja päivässä, on kuin äänestys, jossa jokainen ääni merkitsee, toteaa CLC:n toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

NOLLAPÄÄSTÖPÄIVÄNÄ TARJOLLA ILMASTOYSTÄVÄLLISTÄ RUOKAA, ETÄTYÖTÄ JA BIOENERGIAA

Porvoon ja Tampereen kaupungit kannustavat kuntalaisia pyöräilemään ja hyödyntämään joukkoliikennettä. Iin kunnan päiväkodeissa, kouluissa ja vanhuspalveluissa tarjotaan ilmastoystävällistä ruokaa. Turun kaupunki kampanjoi somessa hiilineutraaliuden puolesta.

Yritykset kannustavat omia työntekijöitään mittaamaan oman hiilijalanjälkensä ja kiinnittämään huomiota erityisesti työmatkaliikkumiseen ja -ruokailuun.

IBM ja Varma ovat sopineet yhdessä Fazerin kanssa kasvisruuan tarjoamisesta työpaikkaruokalassa. Yritykset suosittelevat pyöräilyä esimerkiksi tarjoamalla henkilöstölleen pyöränhuoltopalvelua Nollapäästöpäivän aikana. Asianajotoimisto Castrén & Snellman, Raisio, SEB ja VTT näkevät etätyön yhtenä merkittävänä keinona vähentää kodin ja työn välisten matkojen aiheuttamaa ilmastokuormitusta. Myös työmatkojen tarpeellisuutta kannattaa miettiä, ja jos matkoja ei voi välttää, on matkojen aiheuttamat päästöt mahdollista kompensoida päästövähennysyksiköillä. Caverion kannustaa henkilöstöään järjestämään etäkokouksia ja huoltoautojen kuljettajia noudattamaan energiapihiä ajotapaa.

Sitra on koonnut vinkkejä päästövähennysten toteuttamiseen työpaikoilla yhdessä VTT:n kanssa.

Useat CLC:n jäsenyritykset tarjoavat asiakkailleen ilmastoystävällisiä tuotteita ja palveluita. Esimerkiksi entistä suurempi osuus Turku Energian myymästä energiasta on jatkossa biopohjaista, kun Artukaisten uusi biohöyrykeskus vihitään käyttöön ensi kuussa. S-ryhmä on käynnistänyt Iso Juttu -kampanjan, jonka tavoitteena on vähentää päästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä, ja myös kuluttaja-asiakkaita haastetaan vähentämään omia päästöjään.

OP ja Fortum edistävät sähköistä liikennettä ja Gasumin kaasutankkausasemilla tankataan Nollapäästöpäivänä ainoastaan uusiutuvaa ja kotimaista biokaasua. Gaia kertoo päästökauppakompensaation mahdollisuuksista sidosryhmilleen. Neste puolestaan haastaa Journey to Zero hankkeella eri tahoja ryhtymään laajempiin, kunnianhimoisiin ilmasto- ja kiertotaloushankkeisiin yhdessä.

Lapset, jotka aloittavat koulutiensä nyt, joutuvat elämään paljon vähäpäästöisempää elämää kuin mihin olemme tottuneet tähän mennessä. Kouluilla on merkittävä rooli ilmastomyönteisen elämäntavan opastajina. CLC:n jäsenyrityksistä Helen, KONE, L&T, S-ryhmä ja Stora Enso ovat olleet mukana tukemassa koulujen Nollapäästöpäivää (katso lisää täältä). Myös Aalto-yliopisto ja Fazer osallistuvat koulujen Nollapäästöpäivään osallistumalla Pohjois-Tapiolan lukion järjestämän koulujen Nollapäästöpäivän tilaisuuden järjestelyihin Otaniemessä: tilaisuudessa tarjotaan Fazerin sirkkasämpylöitä.

Jäsenten Nollapäästöpäivän teot ja tapahtumat löytyvät kattavasti listattuna tästä.

LISÄMATERIAALIA:

Yritykset näkevät ilmastonmuutoksen hillinnän merkittävänä bisnesmahdollisuutena:

HAASTATTELUPYYNNÖT,
LISÄTIETOJA JA MATERIAALIT:

Climate Leadership Coalition
ilmastoasiantuntija ja Nollapäästöpäivän koordinaattori
Sari Siitonen sari@clonet.fi, puh. 040 761 5221

CLC Viestintä, Unna Lehtipuu
unna.lehtipuu@framillafinland.fi, puh. 050 571 0199

Kuva: copyright Sitra

CLC :n (Climate Leadership Coalition) tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia. Yhdistyksellä on jo 50 jäsentä, joiden joukossa on suuria ja pieniä yrityksiä, kuntia, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia sekä järjestöjä. Lue lisää clc.fi

Suomalaisyritykset ehdottavat ”hiililakia” ilmastotavoitteiden ja -suunnitelmien pohjaksi9.10.2018 15:21Tiedote

TIEDOTE 9.10.2018. Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n julkaiseman 1,5 asteen ilmastotavoite -raportin mukaan lämpeneminen saavuttaisi +1,5 astetta vuosien 2030 ja 2052 välillä, jos kasvihuonekaasupäästöt jatkavat kasvuaan nykyisellä tahdilla. Raportti havainnollistaa, että kahden asteen lämpeneminen olisi ihmiskunnan kannalta liian vaarallista ja meidän tulisi ottaa tavoitteeksemme pysäyttää globaali lämpötilan nousu 1,5 asteeseen.

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat EU:ta kiireellisesti päivittämään hiilidioksidipäästötavoitteet13.6.2018 14:33Tiedote

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat julkilausumassaan EU:ta ja sen jäsenvaltioita sopimaan uusista, riittävän kunnianhimoisista ilmastotavoitteista Pariisin sopimuksen vahvistamiseksi. Allekirjoittajat kiirehtivät EU:n johtajia asettamaan nollapäästötavoitteen vuoteen 2050 mennessä tai jo aiemmin, jos IPCC:n (International Panel on Climate Change) esiintuomat tutkimustulokset niin osoittavat. EU:n tulisi myös sopia sitovasta hiilibudjetista jäljellä oleville kasvihuonekaasuille. Myös vuosille 2030 ja 2040 aiemmin asetut tavoitteet tulisi päivittää ja sovittaa yhteen uuden nollapäästötavoitteen mukaan. Pohjoismaat, kaupungit ja yritykset ovat jo asettaneet omat kurssinsa kohti hiilineutraaliutta, jotta vuoden 2050 tavoite toteutuisi. Julkilausuma julkistettiin Suomen Ilmastohuippukokouksessa keskiviikkona 13.6.2018, joka on osa YK:n suosittelemaa Talanoa-dialogi -prosessia. Tilaisuudessa keskeiset päättäjät keskustelivat ilmastotoimenpiteistä. Samana päivänä j

Yritysten viesti ministereille: lisää älyä pohjoismaisille energiamarkkinoille22.5.2018 09:00Tiedote

Pohjoismaista pitää kehittää maailman älykkäin vähäpäästöisen energian markkina-alue. Näin vastataan ilmastonmuutoksen haasteisiin sekä rakennetaan Pohjoismaiden tulevaisuuden kilpailukykyä, toteaa yrityksiä, yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja kaupunkeja edustava Climate Leadership Coalition ehdotuksessaan Pohjoismaiden hallituksille ja alan toimijoille. Pohjoismaiden energiaministerit kokoontuvat tänään tiistaina 22.5. keskustelemaan yhteisten energiamarkkinoiden kehittämisestä Jorma Ollilan vuonna 2017 laatiman raportin pohjalta. - Pohjoismaat ovat aiemminkin toimineet tiennäyttäjinä rajat ylittävän yhteistyön kehittämisessä energiamarkkinoilla ja hyötyneet yhteistyöstä monin tavoin. Nyt tarvitsemme yhtenäistä visiota Nord Pool -markkina-alueen tulevaisuudesta, Jorma Ollila toteaa. Ollila on CLC:n henkilöjäsen ja on ollut mukana laatimassa ehdotusta. Energiamarkkinoilla on kovat muutospaineet ja lukuisia haasteita, kuten sähkön tuotannon ja kysynnän hallinnointi sääriippuvaisen sähkön

Uusi raportti: Johtavat yritykset kehottavat Pohjoismaita edelläkävijyyteen ilmastonmuutosasioissa12.4.2018 09:50Tiedote

Pohjoismailla voi olla merkittävä rooli Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Siksi pohjoismaiset yritykset kehottavat päättäjiä kehittämään kunnianhimoisia ilmasto-ohjelmia yhteistyössä yritysten ja kansalaisyhteiskunnan kanssa. Näin on mahdollistaa saavuttaa fossiiliton yhteiskunta nopeammin, edistää maailmanlaajuisia ilmastohankkeita ja samalla vahvistaa Pohjoismaiden kilpailukykyä.

Yritysjohtajat luopuvat päästöistään nollapäästöpäivänä - ja haastavat suomalaiset työpaikat mukaan some-kampanjaan18.9.2017 10:03Tiedote

Lehdistötiedote 18.9.2017. Ensi torstaina on hyvä tilaisuus nähdä monen suomalaisen pienen ja suuren yrityksen johtoa ja henkilöstöä pyöräilemässä tai kävelemässä töihin isommalla joukolla. Climate Leadership Councilin koordinoimassa some-kampanjassa yritysjohtajat lupaavat vähentää päästöjään nollapäästöpäivänä, torstaina 21.syyskuuta.