Kotitalouksien osakesijoitukset kasvoivat vuonna 2019

Suomalaiset kotitaloudet omistivat joulukuun 2019 lopussa 39,0 mrd. euron edestä pörssinoteerattuja osakkeita. Vuoden 2019 aikana kotitalouksien noteeratut osakeomistukset kasvoivat yli 6 mrd. eurolla. Osakeomistusten arvo nousi positiivisen markkinakehityksen myötä 5,7 mrd. eurolla. Lisäksi kotitaloudet sijoittivat vuoden 2019 aikana nettomääräisesti 0,6 mrd. euroa uutta pääomaa osakkeisiin. Yli 90 % osakesijoituksista kohdistui kotimaisiin yrityksiin.

Vuoden 2019 aikana suurinta kuukausittainen kasvu kotitalouksien osakeomistuksissa oli tammikuussa, jolloin omistukset kasvoivat 2,3 mrd. eurolla. Joulukuussa 2019 osakeomistusten arvo nousi 1,4 mrd. euroa, ja kotitaloudet myivät joulukuun aikana enemmän osakkeita kuin ostivat, nettomääräisesti 0,1 mrd. euron edestä.

Huolimatta osakesijoitusten arvonnoususta ja uusista sijoituksista kotitalouksien noteeratut osakeomistukset olivat vuonna 2019 edelleen hieman pienemmät kuin elokuussa 2018 tai toukokuussa 2017, jolloin kotitalouksien omistukset olivat 39,1 mrd. euroa.

Suorien osakesijoitusten lisäksi suomalaiset kotitaloudet omistavat epäsuorasti pörssinoteerattuja osakkeita sijoitusrahastosijoitusten kautta. Joulukuun 2019 lopussa kotitalouksilla oli sijoituksia Suomeen rekisteröityihin osakerahastoihin [1] 8,8 mrd. euron edestä. Osakerahastosijoitukset kasvoivat 1,8 mrd. euroa vuoden 2019 aikana. Kasvua selittää suurimmaksi osaksi osakemarkkinoiden positiivinen markkinakehitys. Lisäksi kotitaloudet tekivät vuoden 2019 aikana enemmän merkintöjä kuin lunastuksia osakerahastoista, nettomääräisesti 0,2 mrd. euron edestä. Kotitalouksilla on lisäksi epäsuoria osakesijoituksia myös esimerkiksi yhdistelmärahastojen kautta. Merkittävä osa kotitalouksien sijoitusrahastojen kautta syntyvistä epäsuorista osakesijoituksista kohdistuu ulkomaisiin pörssinoteerattuihin osakkeisiin.

Kotitalouksien varoja kanavoituu myös sijoitusrahastoihin ja siten osakkeisiin myös vakuutuslaitosten kanssa tehtyjen sijoitussidonnaisten vakuutussopimusten kautta. Kotitalouksilla oli vuonna 2019 sijoitussidonnaisten vakuutussopimusten kautta arviolta 10 mrd. euron sijoitukset osakerahastoissa ja 0,8 mrd. euron sijoitukset suoraan noteeratuissa osakkeissa.

Lisätietoja antavat

Antti Alakiuttu, puh. 09 183 2495, sähköposti: antti.alakiuttu(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/saastaminen-ja-sijoittaminen/

Seuraava Säästäminen ja sijoittaminen -tiedote julkaistaan 14.5.2020 klo 13.

1 Sijoitusrahastomuotoiset.

Bank of Finland to transfer EUR 188 million to the State20.3.2020 11:00:00 EETPress release

The Parliamentary Supervisory Council has today confirmed the Bank of Finland’s financial statements for 2019 and has decided that EUR 188 million be transferred to the State. The Bank of Finland’s profit for 2019 is EUR 320 million. The Bank’s income derives from the implementation of monetary policy and investment of financial assets. Income covers the Bank’s operating expenses and provisions.