Kotitalouslainoja nostettiin vilkkaasti toukokuussa

Kotitaloudet nostivat toukokuussa 2019 uusia asuntolainoja 1,9 mrd. euron edestä, mikä on 130 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Viimeksi asuntolainoja nostettiin enemmän kesäkuussa 2012.

Tammi-toukokuussa 2019 asuntolainoja on nostettu 1,5 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Runsaan nostomäärän myötä asuntolainakanta kasvoi 98,5 mrd. euroon, ja sen kasvuvauhti (2 %) oli toukokuussa nopeimmillaan sitten vuoden 2018 heinäkuun. Uusien asuntolainojen sovittu vuosikorko laski huhtikuusta ja oli 0,78 % toukokuussa.

Vakuudettomien kulutusluottojen kasvu jatkui nopeana. Toukokuussa 2019 uusia vakuudettomia kulutusluottoja[1] nostettiin luottolaitoksista 290 milj. euron edestä, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin kuukauden aikana. Vakuudettomien kulutusluottojen kanta (5,4 mrd. euroa) kasvoi lähes 12 % vuosikasvuvauhdilla, ja sen vuoksi luottolaitosten kotitalouksille myöntämien kulutusluottojen kanta kasvoi 16 mrd. euroon toukokuussa 2019. Kasvava osa kulutusluotoista myönnetään luottolaitossektorin ulkopuolelta tai ulkomailta. Kokonaisuudessaan kotitalouksien kulutusluottokanta[2] oli arviolta 22 mrd. euroa maaliskuun 2019 lopussa.

Vapaa-ajanasuntolainojen kysyntä on yleensä vilkkaimmillaan touko-syyskuussa. Toukokuussa 2019 uusia vapaa-ajanasuntolainoja nostettiin 93 milj. euron edestä, mikä on 7 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Uusien vapaa-ajanasuntolainojen korko oli ennätyksellisen alhainen (0,95 %) toukokuussa. Vapaa-ajanasuntolainojen kanta oli 3,6 mrd. euroa toukokuun 2019 lopussa ja kannan vuosikasvuvauhti 2,5 %. Luottolaitosten myöntämien kotitalouslainojen[3] kanta oli yhteensä 131,9 mrd. euroa toukokuun 2019 lopussa.

Lainat

Uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin toukokuussa 2,0 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi huhtikuusta ja oli 2,36 %. Yrityksille myönnettyjen euromääräisten lainojen kanta oli toukokuun lopussa 87,3 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 33,0 mrd. euroa.

Talletukset

Kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli toukokuun lopussa 92,4 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,11 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 79,2 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 5,2 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia kotitaloudet solmivat toukokuussa 0,2 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli toukokuussa 0,31 %.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 31.7.2019 klo 13.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa: https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitosten-tase-lainat-ja-talletukset-ja-korot/.

[1] Pl. tili- ja korttiluotot

[2] Kotitalouslainat sisältävät asuntolainat, kulutusluotot, vapaa-ajanasuntolainat, opintolainat ja muihin käyttötarkoituksiin otetut lainat.

[3] Luottolaitosten lisäksi kulutusluottoja myöntävät ajoneuvorahoitukseen erikoistuneet toimijat, pikaluotottajat, vertaislainaajat sekä ulkomaiset digipankit

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,
Olli Tuomikoski, puh. 09 183 2146, sähköposti: olli.tuomikoski(at)bof.fi.

Credit institutions’ credit losses small31.7.2019 13:06:07 EESTPress release

Credit institutions operating in Finland incurred EUR 363 million in impairments and credit losses[1] in the past 12 months on loans granted to the public. This corresponds to 0.14% of the total stock of loans. In early 2018, a new model was introduced for the recognition of impairment losses (in Finnish only), but, since then, their amount relative to the loan stock has changed only slightly. Impairment losses on corporate loans in the past 12 months were slightly higher than on household loans (0.19% of the corporate loan stock). Impairment losses on corporate loans have, however, decreased on average in the past five years or so. Impairment losses incurred on household credit during the past 12 months, in turn, corresponded to 0.15% of the loan stock in June 2019. Notwithstanding the slight increase witnessed in the first half of 2019, impairment losses on household loans have remained virtually unchanged in recent years. Of the stock of household credit, impairment losses have espe

Små kreditförluster för kreditinstituten31.7.2019 13:00:26 EESTTiedote

Kreditinstitut med verksamhet i Finland redovisade 363 miljoner euro i nedskrivningar och kreditförluster[1] av lån till allmänheten under de senaste 12 månaderna. Detta motsvarar 0,14 % av den totala kreditstocken. Redovisningssättet för nedskrivningar ändrades i början av 2018, men deras proportionella andel av kreditstocken har sedan dess ändrats bara lite. Under de senaste 12 månaderna redovisades något mer nedskrivningar av företagslån (0,19 % av kreditstocken) än av hushållslån. Medelstorleken på nedskrivningarna av företagslån har emellertid minskat under de senaste ca fem åren. Nedskrivningar av hushållslån för 12 månader uppgick till 0,15 % av kreditstocken i juni 2019. Bortsett från den svaga ökningen under 2019 har nedskrivningarna av hushållslån hållits rätt så oförändrade under senaste år. Av hushållslån har speciellt nedskrivningar av konsumtionskrediter ökat under de senaste 12 månaderna. Under de senaste 12 månaderna uppgick nedskrivningarna av konsumtionskrediter till