Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Kouluihin tarvitaan lisää talousopetusta

Taloustaidon opettaminen koulussa on tärkeää. Tätä mieltä on 94 % opettajista. Kuitenkin vain vajaa kolmannes on sitä mieltä, että koulu antaa riittävät talousosaamisen valmiudet. Tulokset selviävät tuoreesta Opettajien talousosaaminen 2019 -tutkimuksesta.

Tulokset ovat samassa linjassa syksyllä 2018 toteutetun Nuorten talousosaaminen -tutkimuksen kanssa. Tosin nuoret ovat vielä kriittisempiä koulun tarjoamia talousosaamisen valmiuksia kohtaan. 90 % nuorista on sitä mieltä, että koulun pitää opettaa taloustaitoja, ja vain viidennes nuorista kokee saavansa riittävän talousosaamisen koulusta.

Tuoreen tutkimuksen mukaan nuorten heikko talousosaaminen huolestuttaa opettajia. Liki kaksi opettajaa kolmesta kertoo olevansa melko tai erittäin huolissaan nuorten heikosta talousosaamisesta. Huolestuneimpia ovat ammatillisen koulutuksen opettajat (73 %).

Hyvä uutinen on kuitenkin se, että opettajat pystyvät mielestään vaikuttamaan nuorten taloustaitoihin. 78 % vastanneista on tätä mieltä.

Talousosaamiselle kansallinen strategia

”Meidän tulee tarjota nuorelle mahdollisuus kartuttaa koulussa sellainen talousosaaminen, joka mahdollistaa hyvän elämän. Emme halua, että nuori pilaa elämänsä ennen kuin se on kunnolla alkanutkaan. Keinoja on kyllä tarjolla”, johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen Talous ja nuoret TATista toteaa.

Opettajien talousosaamisen tutkimus antaa kehittämiselle hyvän pohjan. Valtaosa opettajista (76 %) on sitä mieltä, että talouden opettamisen pitäisi olla pakollista kaikilla kouluasteilla.

”Talousosaaminen on laaja ilmiö, josta koulun opettama taloustieto on vain yksi osa. Suomesta puuttuu talousosaamisen yhteinen koordinointi ja kansallinen strategia. Nyt on se aika, kun asiaan pitää tarttua ja tehdä talousosaamisesta arkipäivää. Perusteet ovat myös sille, että taloustiedosta tehtäisiin oma oppiaineensa”, Tenhunen-Ruotsalainen painottaa.

Koulumaailmassa tämä tarkoittaisi myös laajempaa yhteistyötä eri oppiaineiden välillä. Opettajista enemmistö (60 %) toteaa taloustaitojen vaativan yhteistyötä oppiaineiden välillä.

”Lapsiin kohdistuu yhä varhaisemmin mainontaa ja markkinointia. Myös lasten asenteet rahaan ja talouteen syntyvät varhain. Näistä syistä on paikallaan pohtia talousopetuksen aloittamista kouluissa jo aiemmin nykyisen neljännen luokan sijaan.”

Opettajille talouskoulutusta

Tutkimuksessa selvitettiin opettajien talousosaamisen lisäksi myös asennetta ja kiinnostusta talousaineita kohtaan. 80 % kertoi olevansa kiinnostunut taloudesta. Vastaajista 71 % tuntee hallitsevansa riittävät tiedot taloudesta, jotta pystyy sitä opettamaan, mutta vain 14 % opettajista sanoo oman talousosaamisen perustuvan opettajankoulutukseen.

Katseet kääntyvät Tenhunen-Ruotsalaisen mielestä opettajankoulutukseen ja opettajien täydennyskoulutukseen.

”Opettajankoulutuksen pitää tarjota riittävät taidot talousasioiden opettamiseen sekä mahdollisuus ylläpitää talousosaamista täydennyskoulutuksessa.”

Opettajien talousosaamisen tutkimus toteutettiin web-kyselynä elo-syyskuussa 2018. Siihen osallistui 749 opettajaa sekä 60 luokanopettajaopiskelijaa. Tutkimuksen toteutti TATin toimeksiannosta tutkimus- ja asiantuntijayhtiö T-Media Oy.

Talous ja nuoret TAT – nuorten talousosaamisen puolesta

Vuodesta 2015 lähtien kaikki tekeminen TATissa on keskittynyt nuorten talous- ja työelämätaitojen parantamiseen sekä yrittäjyyteen innostamiseen. Nyt toiminta näkyy myös nimessä – Talous ja nuoret TAT.

Nuorten talousosaamisen taso huolettaa joka suunnalla. Taloustaidot ovat tärkeä osa hyvää elämää, minkä vuoksi koulun pitäisi taata jokaiselle oppilaalle riittävä talousosaaminen.

”TATin tavoitteena on saada taloustieto yläasteelle ja lukioon omaksi itsenäiseksi oppiaineeksi. Siten saamme varmasti tasapuolisen opetuksen jokaiselle nuorelle”, TATin toimitusjohtaja Kari Väisänen toteaa.

”Nuorten talousosaaminen ja työelämätaidot ovat ratkaisevassa roolissa, kun ajatellaan Suomen kilpailukykyä muuttuvassa maailmantaloudessa. Yritysmaailman ja koulujen täytyy kohdata, jotta nuorille saadaan paras tietotaito tulevaisuuden työelämää varten. Hyvä esimerkki tällaisesta kohtaamisesta on TATin Critical Friends -koulutus, jossa yritysmaailman osaajat sparraavat rehtoreita ja opinto-ohjaajia”, Väisänen jatkaa.

Koulu tarvitsee apua nuorten talousosaamisen kehittämisessä. Talous ja nuoret TATin palvelut tavoittavatkin vuosittain noin 320 000 nuorta, mikä on yli puolet 10–19-vuotiaista suomalaisista.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Reeta Sutinen, tutkimuspäällikkö
T-Media Oy
040 511 9936, reeta.sutinen@t-media.fi

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Talous ja nuoret TAT toimi aiemmin nimellä Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu: Uudeltamaalta finaaliin jatkaa 11 yritystä6.3.2024 16:01:55 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Uudenmaan aluetapahtumaan osallistui 6. maaliskuuta 2024 yhteensä 70 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja yli 200 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 11 yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Myyrmannissa Vantaalla.

Uskalla Yrittää 2024: Yrittäjyyskilpailun finaaliin jatkaa Kainuusta kolme nuorten tiimiä28.2.2024 16:31:35 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Kainuun aluetapahtumaan osallistui 28. helmikuuta 2024 yhteensä 26 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja 70 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta kolme yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Prismassa.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu 2024: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueelta kuusi yritystä jatkaa finaaliin22.2.2024 18:02:10 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Oulun aluetapahtumaan osallistui 22. helmikuuta 2024 yhteensä 35 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja noin 100 nuorta. Yritysmaailman ja opetusalan asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 6 yritystä, joiden tie jatkuu finaaliin huhtikuussa Helsingissä. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Valkeassa.