Helsingin yliopisto

Koulujen ympäristökasvatuksesta löytyi puutteita – Väitös: monialaisuus haastaa opettajat ja oppikirjat

Jaa

Tuoreessa väitöstutkimuksessa havaittiin, että koulujen ympäristökasvatuksessa olisi parantamisen varaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteiskunnallisten aineiden ja katsomusaineiden opetusta.

Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)
Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)

Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisestä tiedekunnasta väittelevä Essi Aarnio-Linnanvuori havaitsi, että ympäristökasvatuksen monialaisuus ja arvolatautuneisuus näkyvät yhteiskunnallisten aineiden ja katsomusaineiden opettajien työssä.

– Haastatteluissa oli mukana motivoituneita ympäristömyönteisiä opettajia, mutta heillä oli vaikeuksia tunnistaa, mikä on juuri heidän aineensa näkökulma ympäristökysymyksiin, Aarnio-Linnanvuori kertoo.

Moni oli epävarma siitä, kuuluiko esimerkiksi ilmastonmuutoksen luonnontieteellisen puolen selittäminen heille vai ei. Myös ilmastoskeptisyyden käsitteleminen mietitytti.

Virheitä kirjoissa ja puheissa

Haastattelujen lisäksi Aarnio-Linnanvuori tutki yhteiskuntaopin ja katsomusaineiden oppikirjoja. Ympäristöön liittyvää materiaalia löytyi niukasti.  

– Opetussuunnitelma on edellyttänyt jo pitkään, että ympäristöaiheita käsitellään laajasti eri oppiaineissa. Vaatimukset löytyvät kaikista oppiaineista, mutta oppikirjojen tekijät eivät selvästikään ole näitä löytäneet.

Oppikirjoista löytyi myös jonkun verran selkeitä virheitä. Niissä esimerkiksi käytettiin kasvihuoneilmiötä ja ilmastonmuutoksen synonyyminä.

Oppilainen aktiivinen ympäristötoimijuus näyttäytyi hyvin kapeana niin oppikirjoissa kuin opettajien puheissa.

–Ympäristön tulevaisuutta kuvattiin hyvin synkkänä, mutta sitten ratkaisuiksi ehdotettiin lajittelua ja valojen sammuttamista. Eihän näissä teoissa sinänsä ole mitään vikaa, mutta niillä ympäristöongelmat eivät vielä ratkea, Aarnio-Linnanvuori sanoo.

Parannusta koulutukseen ja tukea opettajille

Aarnio-Linnanvuoren mukaan nykyinen opetussuunnitelma pitää sisällään hyvän ympäristökasvatuksen ehdot, mutta koulujen arjessa olisi vielä parannettavaa.

– Jotta laaja-alainen käsittely onnistuisi, erikoistunut aineenopettaja tarvitsee tieteidenvälisen aiheen käsittelyyn täydennyskoulutusta, aikaa ja koulun johdon tukea, Aarnio-Linnanvuori sanoo.

Hän pitää ympäristökasvatusta kestävän tulevaisuuden perustana.

– Nuorille voisi tarjota vaikutusmahdollisuuksia laajemmalla skaalalla kollektiivisen osallistumisen kautta. Yksi vaihtoehto olisivat ympäristöryhmät kouluissa.

MMM Essi Aarnio-Linnanvuori väittelee 12.1.2018 kello 12 Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Ympäristö ylittää oppiainerajat – Arvolatautuneisuus ja monialaisuus koulun ympäristöopetuksen haasteina" (Environment crosses subject borders – Value-ladenness and interdisciplinarity as challenges for environmental education at school).

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Metsätalo, sali 1, Unioninkatu 40.
Vastaväittäjänä on apulaisprofessori Ilkka Ratinen, Lapin yliopisto, ja kustoksena on professori Pekka Kauppi.

Väitöskirja julkaistaan sarjassa Environmentalica Fennica.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa.

Väittelijän yhteystiedot: Essi Aarnio-Linnanvuori, essi.aarnio-linnanvuori@helsinki.fi, p. 050 511 4397.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

tiedottaja Elina Raukko
elina.raukko@helsinki.fi
puh. 050 318 5302

Kuvat

Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)
Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto
Helsingin yliopisto
PL 33
00014 Helsinki

02941 911 (vaihde)http://www.helsinki.fi/yliopisto

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Helsingin yliopisto osallistuu globaalien kestävyysongelmien ratkaisemiseen perustamalla Kestävyystieteen instituutin17.1.2018 10:10Tiedote

Ilmastonmuutos, köyhyys, kaupungistuminen ja luonnon monimuotoisuuden ehtyminen ovat aikamme akuutteja kestävyysongelmia, joiden ratkaiseminen vaatii ratkaisuhakuista ja tieteidenvälistä tutkimusta. Kestävyystieteen instituutti (HELSUS) vastaa haasteeseen palkkaamalla kymmenen uutta professoria ja yhdistämällä lähes 200 tutkijaa kuudesta eri tiedekunnasta.

Sormenjälkitutkimusten laatu ja asiantuntijuus tärkeä osa rikostutkinnan luotettavia tuloksia15.1.2018 09:09Tiedote

Asiantuntijapalveluiden tuottamiseen käytettävien eri tietojärjestelmien ja tutkimusprosessien digitalisointi, standardit ja laatujärjestelmät, alati kasvava tieteellisten tutkimusten ja niiden tuottamien tulosten soveltamispaineet sekä myös maailmanlaajuinen verkostoituminen ja tietojen vaihtoon liittyvät haasteet tuottavat jatkuvasti uusia osaamisvaatimuksia ja palveluita eri asiantuntija-aloille. Haasteet koskettavat myös Keskusrikospoliisin Rikosteknistä laboratoriota ja siellä työskenteleviä sormenjälkiasiantuntijoita. Rikostekninen laboratorio on jo vuosia kehittänyt toimintaansa kohti yhtenäisiä ja läpinäkyviä toimintamalleja, kriteereitä ja työprosesseja sekä osaamisen pätevyysvaatimuksia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme