Helsingin yliopisto

Koulujen ympäristökasvatuksesta löytyi puutteita – Väitös: monialaisuus haastaa opettajat ja oppikirjat

Jaa
Tuoreessa väitöstutkimuksessa havaittiin, että koulujen ympäristökasvatuksessa olisi parantamisen varaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteiskunnallisten aineiden ja katsomusaineiden opetusta.
Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)
Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)

Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisestä tiedekunnasta väittelevä Essi Aarnio-Linnanvuori havaitsi, että ympäristökasvatuksen monialaisuus ja arvolatautuneisuus näkyvät yhteiskunnallisten aineiden ja katsomusaineiden opettajien työssä.

– Haastatteluissa oli mukana motivoituneita ympäristömyönteisiä opettajia, mutta heillä oli vaikeuksia tunnistaa, mikä on juuri heidän aineensa näkökulma ympäristökysymyksiin, Aarnio-Linnanvuori kertoo.

Moni oli epävarma siitä, kuuluiko esimerkiksi ilmastonmuutoksen luonnontieteellisen puolen selittäminen heille vai ei. Myös ilmastoskeptisyyden käsitteleminen mietitytti.

Virheitä kirjoissa ja puheissa

Haastattelujen lisäksi Aarnio-Linnanvuori tutki yhteiskuntaopin ja katsomusaineiden oppikirjoja. Ympäristöön liittyvää materiaalia löytyi niukasti.  

– Opetussuunnitelma on edellyttänyt jo pitkään, että ympäristöaiheita käsitellään laajasti eri oppiaineissa. Vaatimukset löytyvät kaikista oppiaineista, mutta oppikirjojen tekijät eivät selvästikään ole näitä löytäneet.

Oppikirjoista löytyi myös jonkun verran selkeitä virheitä. Niissä esimerkiksi käytettiin kasvihuoneilmiötä ja ilmastonmuutoksen synonyyminä.

Oppilainen aktiivinen ympäristötoimijuus näyttäytyi hyvin kapeana niin oppikirjoissa kuin opettajien puheissa.

–Ympäristön tulevaisuutta kuvattiin hyvin synkkänä, mutta sitten ratkaisuiksi ehdotettiin lajittelua ja valojen sammuttamista. Eihän näissä teoissa sinänsä ole mitään vikaa, mutta niillä ympäristöongelmat eivät vielä ratkea, Aarnio-Linnanvuori sanoo.

Parannusta koulutukseen ja tukea opettajille

Aarnio-Linnanvuoren mukaan nykyinen opetussuunnitelma pitää sisällään hyvän ympäristökasvatuksen ehdot, mutta koulujen arjessa olisi vielä parannettavaa.

– Jotta laaja-alainen käsittely onnistuisi, erikoistunut aineenopettaja tarvitsee tieteidenvälisen aiheen käsittelyyn täydennyskoulutusta, aikaa ja koulun johdon tukea, Aarnio-Linnanvuori sanoo.

Hän pitää ympäristökasvatusta kestävän tulevaisuuden perustana.

– Nuorille voisi tarjota vaikutusmahdollisuuksia laajemmalla skaalalla kollektiivisen osallistumisen kautta. Yksi vaihtoehto olisivat ympäristöryhmät kouluissa.

MMM Essi Aarnio-Linnanvuori väittelee 12.1.2018 kello 12 Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Ympäristö ylittää oppiainerajat – Arvolatautuneisuus ja monialaisuus koulun ympäristöopetuksen haasteina" (Environment crosses subject borders – Value-ladenness and interdisciplinarity as challenges for environmental education at school).

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Metsätalo, sali 1, Unioninkatu 40.
Vastaväittäjänä on apulaisprofessori Ilkka Ratinen, Lapin yliopisto, ja kustoksena on professori Pekka Kauppi.

Väitöskirja julkaistaan sarjassa Environmentalica Fennica.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa.

Väittelijän yhteystiedot: Essi Aarnio-Linnanvuori, essi.aarnio-linnanvuori@helsinki.fi, p. 050 511 4397.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

tiedottaja Elina Raukko
elina.raukko@helsinki.fi
puh. 050 318 5302

Kuvat

Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)
Tuore väitös selvitti ympäristökasvatuksen tilaa kouluissa (kuva: Linda Tammisto)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye