Koulujen ympäristötyölle lisäresursseja ja virkistäviä uusia näkökulmia - HSY hakee kummikouluja

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY hakee kummikouluja lukuvuodelle 2019–2020 pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Kummikoulut saavat maksuttoman ympäristökasvatuskokonaisuuden teemalla Kestävä kulutus tai Elintärkeä vesi.

Koululaiset pääsevät muun muassa tutkimaan lähivesiä osana HSY:n kummikouluohjelmaa.

Tarjottavat opetuskokonaisuudet tukevat uusien opetussuunnitelmien perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueita. Kummikoulussa mietitään ja harjoitellaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta. Ohjelmaan osallistuminen auttaa muodostamaan näkemystä siitä, mitä kestävä elämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vähintään 10 peruskoulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta. Hakuaika kummikouluksi on avoinna 11.3.–10.4.2019. Hakuohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/kummikoulu

Kouluille on tarjolla kaksi vaihtoehtoista ympäristökasvatusteemaa:

• Kestävä kulutus – sisältöinä jätteen määrän vähentäminen, lajittelu ja kohtuulliset kulutusvalinnat
  • Elintärkeä vesi – sisältöinä vesihuoltoon tutustuminen, lähivesien tutkiminen, vesivastuullisuus ja viemärietiketti.

Opetusta, tukea, oppimateriaaleja

HSY:n kummikouluohjelmaan on helppo lähteä mukaan. Kummikoululle nimetään oma ympäristökasvattaja, joka auttaa kummikouluohjelman suunnittelussa.

Kummikouluilla on käytettävissään tietty määrä ympäristökasvattajan vierailuja. Ne voivat sisältää esimerkiksi ympäristökasvattajan pitämiä oppitunteja, koulun henkilökunnan infotilaisuuden tai apua ympäristöpäivän suunnitteluun. HSY tarjoaa kummikoulujen opettajille myös koulutusta, verkostoitumista sekä valmiita oppitunteja ja -materiaaleja.

HSY:n tuottama ja rahoittama kummikouluohjelma järjestetään vuosittain. Sen toteuttaa kouluilla Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku. HSY:n kummikouluohjelma antaa kouluille eväitä kestävän kehityksen opettamiseen vuosiksi eteenpäin.

Hakuohjeet: www.hsy.fi/kummikoulu

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.201914.6.2019 11:24:54 EESTTiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös lähettää perussopimuksen muuttamisehdotuksen HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma hyväksyttiin - sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella valittiin urakoitsijaksi Eerola-Yhtiöt Oy - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu tilataan M-Technology Oy:ltä - Turuntien runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Lähderannantie–Ratsukatu valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen tämän kevään seurantatilanteen. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.c