Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

Koululaiset ovat kekseliäisyydessään verrattomia. Siksi on aiheellista keskustella lapsen kanssa, mitä koulun jälkeen saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

– Lieden käyttö on asia, joka palotilastojen valossa on haasteellista kaiken ikäisille suomalaisille. Lieden käytöstä ja varsinkin sen väärinkäytöstä johtuu eniten kotien tulipaloja Suomessa. Lapsilla ei useinkaan ole tottumusta hellan ääressä kokkaamisesta, joten aivan alakoululaisten ei kannata tehdä välipaloja liedellä, vinkkaa Ilpo Leino.

Mikroaaltouuni siis on vahva vaihtoehto, jos lapsi haluaa välipalansa lämpimänä. Myös mikro on sähkölaite, joten sen käyttöä on syytä treenata. Lapsen kanssa on hyvä sopia, mitä sähkölaitteita hän saa käyttää yksin kotona ollessaan.

– Tulitikut ovat selkeä ei, niin kotona kuin kavereiden kanssa ulkonakin. On tavallista, että nuoren oli tarkoitus tehdä vain pieni tuli, joka levisikin salakavalasti ja nopeasti, kertoo Ilpo Leino.

Hätänumeron oikea käyttö on kaiken ikäisten kansalaistaito

Jos tulipalo kuitenkin syttyy, tai tapahtuu jokin muu onnettomuus, on osattava toimia ripeästi. Poistumista palavasta asunnosta kannattaa harjoitella lasten kanssa. Näin reitit tarttuvat muistiin.

– Palavaan huoneistoon ei saa jäädä näppäilemään kännykkää. Hätänumeroon soitetaan vasta, kun on pelastauduttu turvalliseen paikkaan. Hätäkeskuspäivystäjä osaa kysellä lapselta, mitä on tapahtunut, opastaa turvallisuusasiantuntija Jari Pouta.

Teini-ikäisille voi opettaa alkusammutustaitoja, mutta pienemmille lapsille selkeintä on opettaa poistuminen turvaan.

Turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino, puh. 045 657 7290, ilpo.leino@spek.fi

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.