Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

Koululaiset ovat kekseliäisyydessään verrattomia. Siksi on aiheellista keskustella lapsen kanssa, mitä koulun jälkeen saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

– Lieden käyttö on asia, joka palotilastojen valossa on haasteellista kaiken ikäisille suomalaisille. Lieden käytöstä ja varsinkin sen väärinkäytöstä johtuu eniten kotien tulipaloja Suomessa. Lapsilla ei useinkaan ole tottumusta hellan ääressä kokkaamisesta, joten aivan alakoululaisten ei kannata tehdä välipaloja liedellä, vinkkaa Ilpo Leino.

Mikroaaltouuni siis on vahva vaihtoehto, jos lapsi haluaa välipalansa lämpimänä. Myös mikro on sähkölaite, joten sen käyttöä on syytä treenata. Lapsen kanssa on hyvä sopia, mitä sähkölaitteita hän saa käyttää yksin kotona ollessaan.

– Tulitikut ovat selkeä ei, niin kotona kuin kavereiden kanssa ulkonakin. On tavallista, että nuoren oli tarkoitus tehdä vain pieni tuli, joka levisikin salakavalasti ja nopeasti, kertoo Ilpo Leino.

Hätänumeron oikea käyttö on kaiken ikäisten kansalaistaito

Jos tulipalo kuitenkin syttyy, tai tapahtuu jokin muu onnettomuus, on osattava toimia ripeästi. Poistumista palavasta asunnosta kannattaa harjoitella lasten kanssa. Näin reitit tarttuvat muistiin.

– Palavaan huoneistoon ei saa jäädä näppäilemään kännykkää. Hätänumeroon soitetaan vasta, kun on pelastauduttu turvalliseen paikkaan. Hätäkeskuspäivystäjä osaa kysellä lapselta, mitä on tapahtunut, opastaa turvallisuusasiantuntija Jari Pouta.

Teini-ikäisille voi opettaa alkusammutustaitoja, mutta pienemmille lapsille selkeintä on opettaa poistuminen turvaan.

Turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino, puh. 045 657 7290, ilpo.leino@spek.fi