Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

Koululaiset ovat kekseliäisyydessään verrattomia. Siksi on aiheellista keskustella lapsen kanssa, mitä koulun jälkeen saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

– Lieden käyttö on asia, joka palotilastojen valossa on haasteellista kaiken ikäisille suomalaisille. Lieden käytöstä ja varsinkin sen väärinkäytöstä johtuu eniten kotien tulipaloja Suomessa. Lapsilla ei useinkaan ole tottumusta hellan ääressä kokkaamisesta, joten aivan alakoululaisten ei kannata tehdä välipaloja liedellä, vinkkaa Ilpo Leino.

Mikroaaltouuni siis on vahva vaihtoehto, jos lapsi haluaa välipalansa lämpimänä. Myös mikro on sähkölaite, joten sen käyttöä on syytä treenata. Lapsen kanssa on hyvä sopia, mitä sähkölaitteita hän saa käyttää yksin kotona ollessaan.

– Tulitikut ovat selkeä ei, niin kotona kuin kavereiden kanssa ulkonakin. On tavallista, että nuoren oli tarkoitus tehdä vain pieni tuli, joka levisikin salakavalasti ja nopeasti, kertoo Ilpo Leino.

Hätänumeron oikea käyttö on kaiken ikäisten kansalaistaito

Jos tulipalo kuitenkin syttyy, tai tapahtuu jokin muu onnettomuus, on osattava toimia ripeästi. Poistumista palavasta asunnosta kannattaa harjoitella lasten kanssa. Näin reitit tarttuvat muistiin.

– Palavaan huoneistoon ei saa jäädä näppäilemään kännykkää. Hätänumeroon soitetaan vasta, kun on pelastauduttu turvalliseen paikkaan. Hätäkeskuspäivystäjä osaa kysellä lapselta, mitä on tapahtunut, opastaa turvallisuusasiantuntija Jari Pouta.

Teini-ikäisille voi opettaa alkusammutustaitoja, mutta pienemmille lapsille selkeintä on opettaa poistuminen turvaan.

Turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino, puh. 045 657 7290, ilpo.leino@spek.fi

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.