Koulumaailman uusin digipalvelu huomioi opettajan ja oppilaan yksilöllisyyden

Oppimateriaalikustantaja Sanoma Pro on kehittänyt uuden digitaalisen palvelun yhteisprojektina opettajien ja oppilaiden kanssa. Sanoma Pro Kampus tuo uudenlaisia mahdollisuuksia opetustyöhön ja oppimiseen.

Oppilaille Kampus tarjoaa keinon ottaa enemmän vastuuta omasta oppimisesta. He voivat seurata oppimistuloksiaan ja ohjata ajankäyttöään.

Jatkuvasti muuttuva koulumaailma vaatii opettajilta sopeutumista sekä uusia taitoja. Opetustyö on vaativaa ja luokkahuoneeseen tarvitaan ratkaisuja, jotka tukevat opettajan työtä. Sanoma Pro Kampus ratkaisee yläkoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajien työn arkisia haasteita ja tarjoaa joustavia työkaluja opetustyöhön.

– Suomen koulujärjestelmän menestyksen ytimessä ovat ammattitaitoiset opettajat. Meidän tehtävämme on varmistaa omalta osaltamme, että opettajilla on käytössään parhaat mahdolliset työvälineet opettamiseen myös tulevaisuudessa, sanoo Kirsi Harra-Vauhkonen, Sanoma Pron toimitusjohtaja.

Kampus syntyi yhteisistä oivalluksista

Oppimateriaalikustantaminen on pedagogista palvelumuotoilua, jossa asiakastuntemus on keskiössä. Sanoma Prolla onkin tuotettu oppimateriaaleja yhdessä opettajien kanssa jo vuosikymmenien ajan. Yhteistyö ja dialogi suomalaisten opettajien kanssa ovat pohjanneet myös Kampuksen suunnittelua.

– Halusimme ymmärtää entistä syvemmin opettajien arkea, haasteita, toiveita ja tarpeita. Haastattelujen ja tutkimusten perusteella meille on muodostunut syvä ymmärrys siitä, mitä opettajat työssään tarvitsevat, kertoo Matias Vakkilainen, Sanoma Pron kehityspäällikkö.

Monta yksilöllistä tapaa opettaa ja oppia

Suomessa on monta kymmentä tuhatta opettajaa, joilla jokaisella on oma tapansa opettaa. Sanoma Pro Kampus joustaa ja kehittyy niin opettajien kuin oppilaiden tarpeiden mukaan. Palvelu yhdistää pedagogisesti laadukkaat oppimateriaalit ja helpon käyttöliittymän säästäen aineenopettajan aikaa olennaiseen ─ yksilölliseen opettamiseen.

Kampus antaa uusia työkaluja oppituntien suunnitteluun. Opettaja voi järjestellä oppimateriaalin omalle ryhmälleen sopivaksi, valita mieleisensä tehtävät ja lisätä sekaan omia materiaaleja. Valmista oppimateriaalia voi syventää videoilla, linkeillä tai halutessaan päivän uutisotsikoilla. Kampuksen avulla oppilaiden kehitystä on helppo seurata, jolloin yksilöllisiin ja eriyttämisen tarpeisiin on helpompi reagoida.

Yhdessä oppiminen jatkuu

Kampusta kehitetään yhteistyössä myös jatkossa. Keväällä järjestettävissä tilaisuuksissa opettajilta ja oppilailta kootaan kokemuksia ja palautetta edelleen. Kampus avautuu oppilaiden ja opettajien käyttöön syksyllä 2019.

Faktat: Sanoma Pro Kampus

• Uusi digitaalinen palvelu yläkoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen oppilaille ja opettajille.
  • Palvelun kautta käytetään kaikkia Sanoma Pron digitaalisia oppimateriaaleja.
  • Palvelussa opettaja voi räätälöidä oppimateriaaleja ja rakentaa omanlaisen oppitunnin. Lisäksi hän voi seurata oppilaiden kehitystä ja antaa palautetta.
  • Palvelun avulla oppilas voi ottaa enemmän vastuuta omasta oppimisesta seuraamalla oppimistuloksiaan ja ohjaamalla ajankäyttöään.
  • Kampus toimii joustavasti myös mobiililaitteilla, joten käyttö on ajasta ja paikasta riippumatonta.
  • Kampusta kehitetään yhteistyössä opettajien ja opiskelijoiden kanssa jatkossakin.
  • Kampus avataan asiakkaiden käyttöön syksyllä 2019.

Artkkeli:
Sanoma Pro Kampus tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia niin opettajille kuin oppilaille

Video: Tutustu Kampukseen
Puheenvuorot ja tietoiskut Messukeskuksessa Educa-messuilla:
Pe 25.1. klo 11.20–11.50 Pedagogiikan digiloikka: uuden ajan digipalvelu taipuu opettajan käsissä, paikkana Open Lounge.
Pe 25.1. klo 14 ja 16 sekä La 26.1. klo 14 Sanoma Pro Kampus -palvelun demo, paikkana kokoustila 306. La 26.1. klo 10.30–10.50 Pedagogiikan digiloikka: uuden ajan digipalvelu taipuu opettajan käsissä, paikkana Tulevaisuuden luokkahuone.

Yhteydenotot:

Satu Hämäläinen, viestintäpäällikkö, Sanoma Pro Oy, p. 040 647 5070, satu.hamalainen@sanomapro.fi

Sanoma Pro Oy on Suomen suurin oppimateriaalikustantaja ja oppimisen edelläkävijä. Liiketoimintamme koostuu painetuista ja digitaalisista oppimateriaaleista ja palveluista, Oppi&ilo-tuoteperheen tietoja ja taitoja kehittävistä tuotteista sekä TutorHousen opetuspalveluista. Pedagogisesti laadukkaat tuotteemme innostavat opettamaan ja oppimaan sekä saavuttamaan hyviä oppimistuloksia.  Kuulumme Sanoma-konsernin Sanoma Learning -liiketoimintaryhmään. Meillä työskentelee noin 170 ammattilaista.