Koulurauha julistetaan Helsingissä

Koulurauha alkaneelle lukuvuodelle julistetaan torstaina 24. elokuuta 2017 Kaisaniemen kentällä Helsingissä. Julistuksessa esiintyvät Isac Elliot, Leo-Pekka Tähti ja Aira Samulin, ja tapahtumaan osallistuu 3 000 helsinkiläistä koululaista.

Valtakunnallinen Koulurauhan julistus järjestetään joka vuosi eri paikkakunnalla. Tänä vuonna tapahtumapaikkana on vuosien tauon jälkeen jälleen Helsinki. Lavalla tapahtumassa nähdään laulaja Isac Elliot, vuoden urheilija Leo-Pekka Tähti ja tanssija Aira Samulin. Itse julistuksen eri kielillä, muun muassa stadin slangilla, lukevat helsinkiläiset oppilaat.

Julistuksen jälkeen oppilaat kiertävät Kaisaniemen kentälle pystytettyjä tehtävärasteja Koulurauha-torilla. Toimintapisteillä pääsee testaamaan hyvää yhteishenkeä ja yhteisöllisyyttä edistäviä tehtäviä. Oppilaat muun muassa ratkovat pienryhmissä erilaisia tehtäviä, testaavat pihapelejä ja valmistavat pinssejä. Vanhemmille ja opettajille on järjestetty oma aikuisparkki.

Lukuvuoden 2017–2018 Koulurauha-teema ”Oikeus olla ja unelmoida” kannustaa kouluja oppilaiden oman toiminnan vahvistamiseen hyvän ilmapiirin luomiseksi. Vuosittaisen Koulurauhan julistuksen tavoitteena on tuoda oppilaiden omaa ääntä esiin koulujen kiusaamisen vastaisessa työssä. Koulurauha on Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Folkhälsanin, Opetushallituksen, poliisin ja Suomen Vanhempainliiton yhteinen ohjelma. Julistusta voi myös seurata suorana nettilähetyksenä Koulurauhan nettisivuilla.

Koulurauha julistetaan Helsingissä Kaisaniemen kentällä 24. elokuuta 2016 kello 9.30–10.15. Koulurauha-tori on avoinna julistuksen jälkeen kello 12 asti.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan julistusta paikan päälle sekä kiertämään tehtävärasteja yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilaiden haastatteluista kiinnostuneiden toivotaan ottavan ennakkoon yhteyttä tiedottaja Eveliina Kutilaan.

Lisätietoja:
Nuorisotyön suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 050 367 2101, eeva-liisa.markkanen(a)mll.fi
Tiedottaja Eveliina Kutila, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 050 580 2394, eveliina.kutila(a)mll.fi