Kouluruokapäivä on koko koulun yhteinen, osallistava teemapäivä

Tiedote 28.11.2018. Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Teemapäivä on tarkoitettu kaikille - oppilaille, opettajille, keittiöhenkilökunnalle ja vanhemmille. Tavoitteena on tutustua niin kouluruokailun historiaan kuin tulevaisuuteen, tarinoihin ja tekijöihin, laajentaa näkökulmia, tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä luoden ruokailoa.
Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Kuvaaja: Jussi Ulkuniemi/ELO-säätiö.

Kouluruokapäivän osallistavien ja oivalluttavien toimintapisteiden avulla voidaan ottaa kaikki mukaan kouluruokailun kehittämistyöhön ja löytää juuri omalle koululle sopivia, osallistavia ratkaisuja.

- Kouluruokailun onnistumisen salaisuus on alusta asti ollut yhteistyö. Siihen tarvitaan kaikkia: oppilaita, vanhempia, opettajia, rehtoreita ja keittiön väkeä. Kouluruokapäivä tarjoaa tähän elämyksellisen ja hauskan työkalun. Kouluruokapäivä-aineisto on maksuton ja tarkoitettu kaikkien koulujen käyttöön, ELO-säätiön koordinoima valtakunnallisen kouluruokailuverkoston vetäjä Sini Garam vinkkaa.

Myös #Kouluruokapäivä-konsepti syntyi yhteistyön tuloksena. Ensimmäinen #Kouluruokapäivä järjestettiin Helsingin Teurastamolla 11.11.2014. yhdessä ELO-säätiön, Helsingin kaupungin opetusviraston, Palmian, Ruokatieto Yhdistyksen, Helsingin Tukkutorin sekä Flavour Studion kanssa. Vuonna 2018 kouluruokailun juhlavuoden kunniaksi aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa.

Tietoa, elämyksiä ja ideointia - vanhemmille, lapsille, medialle ja päättäjille

Kouluruokapäivässä jokainen on asiantuntija ja kaikkien ääni pääsee kuuluville. Kouluruoka -tastingissa vanhemmat pääsevät maistamaan, millaista ruokaa lapset koulussa nykyään syövät. Aikamatkalla kouluruoan historiaan päästään tutustumaan siihen, miten kouluruokailu on muuttunut aikojen saatossa yhteiskunnan ja ruokakulttuurin muutosten mukana. MiniMakukoulussa aistit pääsevät valloilleen hauskalla ja oivaltavalla tavalla. Visio 2030 on helppo ja luova tapa saada kaikkien ideat näkyviksi ja ääni kuuluville. Tulevaisuuteen kurkistaminen muodostaa yhteisen kuvan siitä, mihin suuntaan halutaan mennä - mikä meidän koulun lapsille, aikuisille ja vanhemmille on tärkeää. Kiitos ruoasta! -toimintapisteessä annetaan mahdollisuus tehdä ympärillä oleva hyvä näkyväksi. Matkalla maailman ympäri tutustutaan eri maiden kouluruokailuun ja millaisia vaikutuksia kouluruokailulla on eri maiden perheiden arkeen.

Jokainen koulu on erilainen, samoin jokainen Kouluruokapäivä

Kouluruokapäivän voi koostaa eri osista juuri omanlaisekseen. Kouluruokapäivässä voi tutustua kouluruokailun historiaan, tarinoihin ja kehitykseen, laajentaa näkökulmia, oivaltaa uutta, päivittää tietoja ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä. Työkalupakista löytyy päivitettyjä materiaaleja, ohjeita ja ideoita oman Kouluruokapäivän järjestämiseen koululla.

Linkit:

www.kouluruokailu.fi

- Kouluruokapäivä - koko koulun yhteinen teemapäivä

- Visio 2030 ja Menu 2030 - visioidaan yhdessä kouluruokailun tulevaisuutta

- Aikamatka sadan vuoden taakse ja takaisin

- MiniMakukoulussa otetaan aistit haltuun

- Kiitos ruoasta! - tehdään hyvä näkyväksi

- Matka maailman ympäri - kouluruokailu meillä ja muualla

- Kouluruoka-tasting - mahdollisuus maistaa tämän päivän kouluruokaa

- Kouluruokapäivän viestintä tarjoaa oivalluksia

Lisätietoja:

Kouluruokapäivä-aineisto on maksuton ja tarkoitettu kaikkien koulujen käyttöön. Vuonna 2018 aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana osana kouluruokailun juhlavuoden toimintakokonaisuutta yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa.

Projektipäällikkö Sini Garam
sini.garam@elo-saatio.fi

Toimitusjohtaja Bettina Lindfors
040-9209810
bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Kouluruokailun juhlavuoden logo. Kuvaaja: Jussi Ulkuniemi.

Taustaa:

Ensimmäinen #Kouluruokapäivä järjestettiin Helsingin Teurastamolla 11.11.2014. yhdessä Helsingin kaupungin opetusviraston, Palmian, Ruokatiedon, Tukkutorin sekä Flavour Studion kanssa. Lähtökohtana toimi ajatus kaikkien osapuolien - oppilaiden, opettajien, vanhempien, keittiön väen ja virkamiesten osallistamisesta, tasavertaisuudesta ja yhdessä tekemisestä. Vuonna 2018 kouluruokailun Juhlavuoden kunniaksi aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana ja Maa- ja metsätalousministeriön tuella.

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa. ELO-säätiön vuodesta 2013 luotsaama kouluruokailuverkosto kokoaa yhteen suuren joukon kouluruokailun tekijöitä, tukijoita ja näkijöitä, jotta suomalainen sosiaalinen innovaatio, kouluruokailu näkyy ja kehittyy tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Tavoitteemme on tehdä maailman parhaasta kouluruokailusta vieläkin parempaa. Tänä vuonna teemme Maa- ja metsätalousministeriön tuella Kouluruokailun 70-vuotisjuhlavuoden viestintää. Lue lisää valtakunnallisen kouluruokailun asiantuntijaverkoston toiminnasta:  www.kouluruokailu.fi

Vuoden Kokki, Vuoden Tarjoilija, Bocuse d’Or Academy Finland kilpailutoiminta jatkuu katkeamattomana uusine pääjärjestäjineen31.8.2020 09:58:00 EEST | Tiedote

Tiedote 31.8.2020. ELO-säätiön hallinnoima ravintola-alan kansallinen ja kansainvälinen kilpailutoiminta siirtyy uusille pääjärjestäjille syyskuusta alkaen. Bocuse d’Or kilpailutoiminta siirtyy Bocuse d’Or Academy Finland ry:lle. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija kilpailutoiminnan järjestämisvastuu siirtyy Wihuri Oy Aarnio Metro-tukulle. Sekä Bocuse d’Or että Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija kilpailutoiminta jatkuu katkeamattomana uusine pääjärjestäjineen ja nykyisine ammattilais- ja yhteistyökumppaniverkostoineen suunnitelmien ja tavoitteiden mukaisesti.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -finalistit vuodelle 2020 on valittu - seuraa finaalia suorassa lähetyksessä13.3.2020 10:02:19 EET | Tiedote

Vuoden Kokki ja Tarjoilija 2020 -finalistit julkistettiin Gastro Helsinki -ammattitapahtumassa 12.3. Kahdeksan huippukokkia ja -tarjoilijaa jatkaa finaaliin, joka järjestetään poikkeuksellisesti suurelta yleisöltä suljettuna. Vuoden Kokki ja Tarjoilija 2020 -finaalia voi seurata tänä vuonna suorana Ilta-Sanomien verkkosivuilla Ruokala-osiossa 13.3. klo 10-14.