Kouluruokapäivä on koko koulun yhteinen, osallistava teemapäivä

Tiedote 28.11.2018. Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Teemapäivä on tarkoitettu kaikille - oppilaille, opettajille, keittiöhenkilökunnalle ja vanhemmille. Tavoitteena on tutustua niin kouluruokailun historiaan kuin tulevaisuuteen, tarinoihin ja tekijöihin, laajentaa näkökulmia, tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä luoden ruokailoa.

Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Kuvaaja: Jussi Ulkuniemi/ELO-säätiö.

Kouluruokapäivän osallistavien ja oivalluttavien toimintapisteiden avulla voidaan ottaa kaikki mukaan kouluruokailun kehittämistyöhön ja löytää juuri omalle koululle sopivia, osallistavia ratkaisuja.

- Kouluruokailun onnistumisen salaisuus on alusta asti ollut yhteistyö. Siihen tarvitaan kaikkia: oppilaita, vanhempia, opettajia, rehtoreita ja keittiön väkeä. Kouluruokapäivä tarjoaa tähän elämyksellisen ja hauskan työkalun. Kouluruokapäivä-aineisto on maksuton ja tarkoitettu kaikkien koulujen käyttöön, ELO-säätiön koordinoima valtakunnallisen kouluruokailuverkoston vetäjä Sini Garam vinkkaa.

Myös #Kouluruokapäivä-konsepti syntyi yhteistyön tuloksena. Ensimmäinen #Kouluruokapäivä järjestettiin Helsingin Teurastamolla 11.11.2014. yhdessä ELO-säätiön, Helsingin kaupungin opetusviraston, Palmian, Ruokatieto Yhdistyksen, Helsingin Tukkutorin sekä Flavour Studion kanssa. Vuonna 2018 kouluruokailun juhlavuoden kunniaksi aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa.

Tietoa, elämyksiä ja ideointia - vanhemmille, lapsille, medialle ja päättäjille

Kouluruokapäivässä jokainen on asiantuntija ja kaikkien ääni pääsee kuuluville. Kouluruoka -tastingissa vanhemmat pääsevät maistamaan, millaista ruokaa lapset koulussa nykyään syövät. Aikamatkalla kouluruoan historiaan päästään tutustumaan siihen, miten kouluruokailu on muuttunut aikojen saatossa yhteiskunnan ja ruokakulttuurin muutosten mukana. MiniMakukoulussa aistit pääsevät valloilleen hauskalla ja oivaltavalla tavalla. Visio 2030 on helppo ja luova tapa saada kaikkien ideat näkyviksi ja ääni kuuluville. Tulevaisuuteen kurkistaminen muodostaa yhteisen kuvan siitä, mihin suuntaan halutaan mennä - mikä meidän koulun lapsille, aikuisille ja vanhemmille on tärkeää. Kiitos ruoasta! -toimintapisteessä annetaan mahdollisuus tehdä ympärillä oleva hyvä näkyväksi. Matkalla maailman ympäri tutustutaan eri maiden kouluruokailuun ja millaisia vaikutuksia kouluruokailulla on eri maiden perheiden arkeen.

Jokainen koulu on erilainen, samoin jokainen Kouluruokapäivä

Kouluruokapäivän voi koostaa eri osista juuri omanlaisekseen. Kouluruokapäivässä voi tutustua kouluruokailun historiaan, tarinoihin ja kehitykseen, laajentaa näkökulmia, oivaltaa uutta, päivittää tietoja ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä. Työkalupakista löytyy päivitettyjä materiaaleja, ohjeita ja ideoita oman Kouluruokapäivän järjestämiseen koululla.

Linkit:

www.kouluruokailu.fi

- Kouluruokapäivä - koko koulun yhteinen teemapäivä

- Visio 2030 ja Menu 2030 - visioidaan yhdessä kouluruokailun tulevaisuutta

- Aikamatka sadan vuoden taakse ja takaisin

- MiniMakukoulussa otetaan aistit haltuun

- Kiitos ruoasta! - tehdään hyvä näkyväksi

- Matka maailman ympäri - kouluruokailu meillä ja muualla

- Kouluruoka-tasting - mahdollisuus maistaa tämän päivän kouluruokaa

- Kouluruokapäivän viestintä tarjoaa oivalluksia

Lisätietoja:

Kouluruokapäivä-aineisto on maksuton ja tarkoitettu kaikkien koulujen käyttöön. Vuonna 2018 aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana osana kouluruokailun juhlavuoden toimintakokonaisuutta yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön kanssa.

Projektipäällikkö Sini Garam
sini.garam@elo-saatio.fi

Toimitusjohtaja Bettina Lindfors
040-9209810
bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Kouluruokailun juhlavuoden logo. Kuvaaja: Jussi Ulkuniemi.

Taustaa:

Ensimmäinen #Kouluruokapäivä järjestettiin Helsingin Teurastamolla 11.11.2014. yhdessä Helsingin kaupungin opetusviraston, Palmian, Ruokatiedon, Tukkutorin sekä Flavour Studion kanssa. Lähtökohtana toimi ajatus kaikkien osapuolien - oppilaiden, opettajien, vanhempien, keittiön väen ja virkamiesten osallistamisesta, tasavertaisuudesta ja yhdessä tekemisestä. Vuonna 2018 kouluruokailun Juhlavuoden kunniaksi aineistoa on päivitetty ja kehitetty ELO-säätiön koordinoimana ja Maa- ja metsätalousministeriön tuella.

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa. ELO-säätiön vuodesta 2013 luotsaama kouluruokailuverkosto kokoaa yhteen suuren joukon kouluruokailun tekijöitä, tukijoita ja näkijöitä, jotta suomalainen sosiaalinen innovaatio, kouluruokailu näkyy ja kehittyy tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Tavoitteemme on tehdä maailman parhaasta kouluruokailusta vieläkin parempaa. Tänä vuonna teemme Maa- ja metsätalousministeriön tuella Kouluruokailun 70-vuotisjuhlavuoden viestintää. Lue lisää valtakunnallisen kouluruokailun asiantuntijaverkoston toiminnasta:  www.kouluruokailu.fi

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 voitosta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa Kevätmessuilla 4-6.4.2.4.2019 15:00:00 EESTTiedote

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija suomenmestaruudesta kilpailee 16 kokkia ja seitsemän tarjoilijaa 4.-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Yleisö pääsee kilpailupäivinä seuraamaan läheltä ravintola-alan huippuammattilaisten sali- ja keittiötyöskentelyä. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla. Kilpailujen järjestäjä on ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailujen semifinalistit valittu – kilpailut käydään Kevätmessuilla huhtikuussa11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille Suomessa. Alkukarsinnan kautta valittiin Vuoden Kokki 2019 -semifinaaliin 16 kilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija 2019 -semifinaaliin seitsemän kilpailijaa. Luvassa on korkeatasoiset SM-kilpailut niin rohkeilla tulokkailla kuin innokkailla konkareilla, 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Messukeskuksessa Helsingissä. Kilpailun järjestäjä on ELO-säätiö yhdessä laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa.

Semifinalisterna i Årets Kock och Årets Servitör 2019 är klara – FM-tävlingarna ordnas på Vårmässan i april11.3.2019 16:15:00 EETTiedote

Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna utgör ett utmärkt språngbräde för professionella inom restaurangbranschen i Finland. Genom uttagning valdes 16 deltagare till semifinal i Årets Kock 2019 och sju deltagare till semifinal i Årets Servitör 2019. Bland semifinalisterna finns såväl nya talanger som erfarna deltagare. Årets Kock och Årets Servitör -tävlingarna ordnas den 4-6.4.2019 på Vårmässan i Messukeskus, Helsingfors. Tävlingarna arrangeras av ELO-Stiftelsen tillsammans med ett brett samarbetsnätverk.