Koulut on pidettävä auki! – etäopetuksen on oltava vasta viimeinen vaihtoehto

Demariopiskelijat ovat huolissaan koulutusta koskevista rajoituksista ja etäopetuksen vaikutuksista koululaisten terveyteen, sekä hyvinvointiin.

Viime viikkoina koronatilanne on jälleen pahentunut ympäri Suomen. Tilanne on heikentynyt varsinkin Suomen suurimmissa kaupungeissa. Samalla kun koronapandemia on pahentunut, julkiseen keskusteluun on jälleen noussut mahdollisuus laajamittaisen etäopetuksen käyttöönotosta peruskoulussa ja toisella asteella. Etäopetus on jo käytössä useissa yliopistoissa, sekä ammattikorkeakouluissa.

Sosiaali- ja terveysministeriö esitti viime keskiviikkona 5.1. peruskoulujen ja toisen asteen siirtymistä etäopetukseen valtakunnallisesti. Koko maan siirtymisellä etäopetukseen olisi kuitenkin valtavia terveydellisiä ja sosiaalisia kustannuksia, joiden hinnan joutuisivat maksamaan ennen kaikkea nuoret koululaiset. Emme halua lisää koulutusvelkaa!

Etäopetuksella on tutkitusti ollut vakavia seurauksia niin toisen asteen kuin korkeakouluopiskelijoidenkin mielenterveyteen ja jaksamiseen. Samalla monien koululaisten oppimistulokset ovat heikentyneet. Näistä ja useista muista syistä johtuen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on vastustanut Sosiaali- ja terveysministeriön avausta. THL:n mukaan etäopetukseen siirtyminen ei parantaisi kovinkaan paljon koronatilannetta, lisäksi kokonaishaitat ovat liian suuret verrattuna hyötyihin. Demariopiskelijat puoltaa THL:n arviota tilanteesta. Tartuntatapauksien määriä kouluissa pystyttäisiin vähentämään ilman etäopetukseen siirtymistä esimerkiksi tehokkaammalla testauksella ja rokotuskattavuuden kasvattamisella.

Koronaministeriryhmä vastusti perjantaina 7.1. STM ehdotusta valtakunnallisesta etäopetukseen siirtymisestä. Tämä on oikea päätös! Päätöksen seurauksena vastuu etäopetuksen käyttöönottamisesta kuitenkin siirtyy nyt eri alueiden alueellisille viranomaisille. Useilla alueilla huolena on, että aluehallintoviranomaisten rajoitukset kohdistetaan muiden kohteiden, esimerkiksi ravintoloiden sijasta juuri kouluihin ja opetukseen. On kohtuutonta jos meillä on pian tilanne, että ravintolaan saa mennä, kouluun ei!

Demariopiskelijat haluaa muistuttaa hallitusta sen omasta periaatteellisesta linjauksesta, jonka mukaan lapsiin ja nuoriin kohdistetaan rajoituksia vasta viimesijaisena keinona. Periaatteellinen linjaus on tärkeä, siksi siitä on pidettävä kiinni nyt ja jatkossa. Demariopiskelijat vaatii lisäksi kaikilta aluehallintoviranomaisilta sitä, että etäopetukseen liittyvät haitat otetaan vakavasti, ne tiedostetaan laajasti ja, että etäopetukseen siirtyminen on vasta viimeinen keino taistelussa koronapandemiaa vastaan. Jokaisella lapsella on oikeus päästä lähikouluun!

Timo Keisala

timo.keisala@sonk.fi
±358 45 11292999

Sosialidemokraattiset opiskelijat – SONK on valtakunnallinen poliittinen opiskelijajärjestö. Tavoitteenamme on edistää opiskelijoiden poliittista osallistumista ja osallistua erityisesti koulutus- ja sivistyspoliittiseen keskusteluun. Meitä yhdistävät vapauden, yhdenvertaisuuden sekä solidaarisuuden arvot.

Demariopiskelijat: Arvostusta opiskelija-aktiiville!7.11.2021 17:07:22 EET | Tiedote

Nykyinen työelämä vaatii monialaista osaamista, jonka saamisessa korostetaan jatkuvaa oppimista. Puheista huolimatta, korkeakoulujen pysyminen muutoksen mukana ei näy. Opiskelijoiden päitä painaa alas toimeentuloon liittyvät huolet, kuten nykyisen opintotukijärjestelmän joustamattomuus sekä itse tutkinnon suorittamisen jäykkyys. Järjestötoimintaa tai vaikuttamista ei nähdä kutsuvana - vapaaehtoistoiminnan taakka on harvojen harteilla ja yleisessä keskustelussa korostuu ajanpuute ja huoli jaksamisesta. Poliittinen toiminta taas koetaan vieraana, luotaantyöntävänä ja pelottavana. Passiivisuus ja vääränlaiset mielikuvat ovat seurausta ympäristöstä, jossa opiskelijoiden omaehtoisesti kerryttämää osaamista ei arvosteta eikä tueta. Korkeakoulujen haavekuvat tavoiteajassa valmistuvista alansa ammattilaisista, jotka siirtyvät työelämään mutkattomasti ovat itse opiskelijoiden elämässä todellisuudessa putkitutkintoja, jotka eivät anna mahdollisuuksia osaamisen kerryttämiseen perinteisten opintoj

Timo Keisala Demariopiskelijoiden puheenjohtajaksi.7.11.2021 16:32:38 EET | Tiedote

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 54. liittokokous järjestettiin viikonloppuna 6.-7.11. Oulussa. Liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 7.11. puheenjohtajaksi vuodelle 2022 Timo Keisalan Oulusta. Kuluvana vuonna Keisala on toiminut liittohallituksen jäsenenä ja Oulun Demariopiskelijoiden puheenjohtajana valittiin tehtävään äänin 13-12. Ehdolla puheenjohtajaksi oli myös Mohamed Shimer. “Olen onnellinen, että saan edustaa Demariopiskelijoiden kaltaista järjestöä ensi vuonna. Vuosi tulee olemaan Demariopiskelijoiden kehityksen kannalta kriittinen ja siksi on tärkeää, että uudistuksia, kuten paljon puhuttua brändiuudistusta aletaan työstämään heti alkuvuodesta alkaen. Meillä tulee olemaan ensi vuonna aktiivinen, sekä osaava liittohallitus ja siksi odotan innolla tulevaa” linjaa vastavalittu vuoden 2022 puheenjohtaja Timo Keisala. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittokokous valitsi sunnuntaina myös muut luottamushenkilöt tehtäviin vuodelle 2022. 1. varapuheenjohtaj