Koulutuksellinen tasa-arvo ei toteudu varhaiskasvatuksessa Pedagogisk jämlikhet förverkligas inte inom småbarnspedagogiken

Varhaiskasvatuslain ja uusien normipohjaisten varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukainen pedagogisesti painottunut varhaiskasvatus voi toteutua laadultaan tasa-arvoisena vain, mikäli lastentarhanopettajien määrää lisätään nykyisestä tuntuvasti. Lastentarhanopettajaliiton mukaan lastentarhanopettajakoulutuksen sisäänottoja tulee lisätä tarvetta vastaavaksi.

Varhaiskasvatukselle asetetut tehtävät ja vaatimukset ovat muuttuneet entistä syvällisempää osaamista vaativiksi. Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.  Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti lastentarhanopettajalla on kokonaisvastuu lapsiryhmän pedagogisen toiminnan suunnittelusta, toteutumisesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja toimintakulttuurin merkittävän muutoksen toteutuminen edellyttää pedagogisen osaamisen lisäämistä ja johtajuuden vahvistamista.

Pedagogisen osaamisen vahvistaminen on keskeinen varhaiskasvatuspalvelujen kehittämistarve.   Lastentarhanopettajaliiton näkemyksen mukaan yliopistollisen lastentarhanopettajakoulutuksen sisäänottoja tulee keväästä 2017 alkaen nostaa vähintään 700:aan.

Nykyisen asetuksen mukaan vain vähintään joka kolmannen päiväkodin työntekijän tulee olla lastentarhanopettaja.  Varhaiskasvatussuunnitelman tuloksellinen toteuttaminen edellyttää, että jokaisessa yli 3-vuotiaiden lasten ryhmässä on kaksi lastentarhanopettajaa

Lastentarhanopettajia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajia tarvitaan lisää pelkästään pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä yli 600 – tilanne on huolestuttava koko maassa. Tämän lisäksi on huomioitava, että tilastojen mukaan vuodesta 2015 vuoteen 2020 on joka vuosi eläköitymässä keskimäärin 70 päiväkodin johtajaa sekä 130 lastentarhanopettajaa ja varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Vuodesta 2021 vuoteen 2025 joka vuosi eläkkeelle jää keskimäärin 160 päiväkodin johtajaa sekä 340 lastentarhanopettajaa ja varhaiskasvatuksen erityisopettajaa.

Varhaiskasvatuksen epätasa-arvoiseen toteutumiseen vaikuttavat myös varhaiskasvatuslakiin taloudellisin perustein tehdyt muutokset päiväkotien lapsiryhmien kokojen kasvamisesta ja lasten varhaiskasvatusoikeuden rajaamisesta tietyn perustein, jotka osa kunnista on ottanut käyttöön.

Lastentarhanopettajaliiton valtuusto kokoontui syyskokoukseensa 4.-5.11.2016.

Valtuusto edustaa 14 300 lastentarhanopettajaa, varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, päiväkodin johtajaa ja varhaiskasvatuksen asiantuntijaa.

Pedagogisk jämlikhet förverkligas inte inom småbarnspedagogiken

Pedagogisk inriktad småbarnspedagogik kan förverkligas jämlikt och kvalitativt, i enlighet med lagen och den normbaserade planen för småbarnspedagogik endast om antalet barnträdgårdslärare ökas avsevärt. Enligt Barnträdgårdslärarförbundet bör intagning till barnträdgårdslärarutbildningarna ökas enligt behovet.

De uppgifter och krav som fastställs inom småbarnspedagogiken har blivit mer krävande. Småbarnspedagogik definieras enligt lagen som en systematisk och målinriktad helhet som består av fostran, undervisning och vård av barn och i vilken i synnerhet pedagogiken betonas. Enligt planen för småbarnspedagogik har barnträdgårdsläraren det övergripande ansvaret för den pedagogiska planeringen, förverkligandet, utvärdering och utveckling för barngruppens verksamhet. Ökad pedagogisk kunskap och förstärkning av ledarskap krävs för att uppnå målen och för att förändra verksamhetskulturen inom småbarnspedagogiken.

Enligt nuvarande förordning bör minst var tredje anställd på daghem vara behörig barnträdgårdslärare. Förverkligandet av planen för småbarnspedagogik kräver två barnträdgårdslärare i barngrupp med barn i åldern 3-5 år.

Förstärkning av det pedagogiska kunnandet är ett centralt utvecklingsbehov inom småbarnspedagogiken. Barnträdgårdslärarförbundet anser att utbildning av barnträdgårdslärare vid universiteten bör ökas genom att intagning av studerande våren 2017 bör ökas till minst 700

Behovet av barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare enbart i huvudstadsregionen är för närvarande mer än 600 - situationen är densamma i hela landet.

Dessutom bör det noteras att enligt statistiken pensioneras i genomsnitt 70 daghemsföreståndare och 130 barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare mellan åren 2015 – 2020.  Under åren 2021 - 2025, går varje år i genomsnitt 160 daghemsföreståndare och 340 barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare i pension.

Småbarnspedagogiken förverkligas ojämnlikt även pga  ändringar i lagen angående gruppstorlekar och den subjektiva rättigheten, som en del kommuner har infört.

Barnträdgårdslärarförbundets höstfullmäktige sammanträdde 4-5 november 2016. Fullmäktige representerar 14 300 barnträdgårdslärare, specialbarnträdgårdslärare, daghems föreståndare och experter inom småbarnspedagogik.

Anitta Pakanen, puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto LTOL

Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä lastentarhanopettajien sekä lapsuuden arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.

Tänään vietetään varhaiskasvatuspäivää ja nostetaan varhaiskasvatuksen opettajien osaamista16.3.2023 07:14:21 EET | Tiedote

Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään tänään torstaina 16. maaliskuuta. Tämän vuoden Varhaiskasvatuspäivä rakentuu teemalle ”Varhaiskasvatuksesta vahvat juuret tulevaisuuteen”. Vaikuttava varhaiskasvatus tarvitsee varhaiskasvatuksen opettajia. Käsillä olevan varhaiskasvatuksen opettajapulan taustat ulottuvat varhaiskasvatuslain muutosta kauemmaksi historiassa.

Varhaiskasvatuksen kriisi ei ratkea kelpoisuuksien väljentämisellä3.11.2022 17:13:17 EET | Tiedote

Varhaiskasvatuksen henkilöstövajetta ja siihen liittyviä ratkaisuehdotuksia käsiteltiin pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteisessä tiedotustilaisuudessa torstaina 3. marraskuuta Helsingissä. Esitykset varhaiskasvatuslain avaamisesta herättävät tyrmistystä. Varhaiskasvatuksen työvoimapulan ratkaisuksi on kautta aikojen tarjottu alan kelpoisuuksien väljentämistä. Alan arvostuksen ja lasten yhdenvertaisuuden näkökulmasta tämä on kestämätöntä.

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton viesti kentältä ministereiden varhaiskasvatuksen kriisikokoukseen: Nyt tarvitaan työrauhaa päiväkoteihin, ei varhaiskasvatuslain avaamista!26.10.2022 14:24:06 EEST | Uutinen

Varhaiskasvatuksen opettajapula vaivaa tällä hetkellä lähes koko maata, mutta tilanne on vakavin pääkaupunkiseudulla. Varhaiskasvatuksen kriisin ratkaisun avaimet ovat yksinkertaiset: Vuosikymmeniä jatkunut pula opettajista on nyt ratkaistava kouluttamalla yliopistoissa varhaiskasvatuksen opettajia, ei väljentämällä kelpoisuuksia, jota on tarjottu aina varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisuksi. Lisäksi päiväkotien työolosuhteet ja opettajien palkkaus on saatava kuntoon.