Koulutuksen ja tutkimuksen tukijalka murtuu

Helsingin yliopistossa toteutetaan hallintouudistus, jossa yliopiston kaikki hallinnolliset palvelut kootaan yhteen. Samalla henkilöstön määrää karsitaan yli 600 työntekijällä. Hallintouudistus henkilöstöleikkauksineen vaarantaa sekä laadukkaan koulutuksen että satojen ihmisten työpaikan.

- Laadukkaan opetuksen ja tutkimuksen kannalta tukipalveluiden turvaaminen on elintärkeää. Vaarana on, että henkilöstöleikkausten myötä hallinnolliset tehtävät siirtyvät opettajien ja tutkijoiden toimenkuviin, Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen sanoo.

Tällä hetkellä yliopiston hallinto- ja palvelutehtävissä työskentelee 1450 työntekijää. Uuteen Yliopistopalvelut -hallintokokonaisuuteen kootaan kaikki yliopiston hallinnon tehtävät henkilöstö- ja talouspalveluista opetuksen ja tutkimuksen tukipalveluihin sekä viestintään.

- Koulutuksen kehittäminen hallitusohjelmassa tavoitellulla tavalla edellyttää toimivia ja riittäviä tukipalveluita. Esimerkiksi digitaalisten oppimisympäristöjen ja verkko-opintotarjonnan kehittäminen vaatii tietojärjestelmiin, viestintään ja opiskelijapalveluihin liittyvää hallinnollista tukea, koulutus- ja yhteiskuntapolitiikan asiantuntija Piritta Jokelainen toteaa.

- On muistettava, että tukipalveluiden asiakkaina ovat myös Helsingin yliopiston 35 000 opiskelijaa. Opintojen ohjauksen ja tuen palveluissa keskeistä on saavutettavuus ja riittävät resurssit, Pöyhönen huomauttaa.

Uuden organisaation työtehtävät täytetään sisäisellä haulla, johon saavat osallistua vain vakituisissa työtehtävissä tällä hetkellä työskentelevät 1300 työntekijää.

- Sadat ihmiset joutuvat käytännössä hakemaan uudelleen omiin työtehtäviinsä. On vaikea uskoa, että työnantajan kaavaileman hallintouudistuksen tavoitteet voitaisiin saavuttaa näin rajulla henkilöstön vähentämisellä. Työnantajan pitää tarjota tässä vaikeassa muutostilanteessa kaiken tukensa sekä työpaikkansa menettäville että myös työhön jääville, yliopistosektorin edunvalvonnasta vastaava neuvottelupäällikkö Petri Toiviainen vaatii.

Hallintouudistus on osa Helsingin yliopistossa käynnistämää muutosohjelmaa, jonka tavoitteena on henkilöstön vähentäminen jopa 1 200 henkilöllä vuoteen 2020 mennessä. Muutosohjelman taustalla ovat yliopiston rahoitukseen kohdistuvat leikkaukset.

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen, p. 050 3414 677

neuvottelupäällikkö Petri Toiviainen, p. 040 741 5814

koulutus- ja yhteiskuntapolitiikan asiantuntija Piritta Jokelainen, p. 050 320 8969

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka toimii jäsenistönsä edunvalvojana työmarkkinoilla. Liiton nimi oli aiemmin Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Liittoon kuuluu yli 12 000 korkeakoulutettua jäsentä, jotka työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Yleisimmät tutkintonimikkeet ovat VTM, YTM ja HTM.