Jyväskylän yliopisto

Koulutuksen tutkimuslaitoksessa alkaa kaksi merkittävää arviointitutkimusta

Jaa

Perusopetuksen päättöarviointiuudistuksen vaikutuksia arvioidaan ensimmäistä kertaa Koulutuksen tutkimuslaitoksen (JYU) ja Helsingin yliopiston kasvatustieteiden osaston kaksivuotisessa konsortiohankkeessa. Koulutuksen tutkimuslaitos on mukana myös kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa tuotetaan tietoa varhaiskasvatuksen ja yläkoulujen opetuksen ja oppimisen olosuhteista (TALIS 2024).

Ruusupuisto, Jyväskylän yliopisto  (Kuva: Martti Minkkinen)
Ruusupuisto, Jyväskylän yliopisto (Kuva: Martti Minkkinen)

Perusopetuksen päättöarviointiuudistuksen vaikutuksia arvioidaan nyt ensimmäistä kertaa

Perusopetuksen päättöarviointiuudistuksen vaikutuksia arvioidaan ensimmäistä kertaa Koulutuksen tutkimuslaitoksen (JYU) ja Helsingin yliopiston kasvatustieteiden osaston kaksivuotisessa konsortiohankkeessa. Kriteeriuudistuksen tärkein tehtävä on taata koulutuksellinen tasa-arvo ja oppilaiden yhdenvertaisuus.

Perusopetuksen oppilasarvioinnissa vietiin loppuun merkittäviä päätöksiä vuoden 2020 aikana. Ensimmäinen suuri päätös oli perusopetuksen perusteiden arviointiluvun (luku 6) uudelleenkirjoittaminen. Uusittu arviointiluku kumosi vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyneen oppimisen arviointiluvun. Uusia arviointiperusteita on sovellettu peruskouluissamme vuodesta 1.8.2020 alkaen. Kaikkien oppiaineiden arvosanoille 5, 7 ja 9 laadittiin uudet päättöarvioinnin kriteerit aiemman arvosanan 8 lisäksi. Ne tulivat voimaan elokuun 2021 alussa.

Kriteeriuudistuksen tärkein tarkoitus on koulutuksellisen tasa-arvon ja oppilaiden yhdenvertaisuuden takaaminen. Perusopetuksen päättövaihe on yksi nuoren elämän tärkeimmistä nivelvaiheista, jonka perusteella hakeudutaan ja päästään toisen asteen opintoihin tai pahimmassa tapauksessa niistä syrjäydytään. Valikoituminen perustuu päättövaiheen arvosanojen keskiarvoon. Myös opetusalan ammattilaiset ja oppilaiden perheet ovat kaivanneet läpinäkyvyyttä oppilasarviointiin.

Tämän tärkeän vaiheen arvioimiseksi on ensimmäistä kertaa perustettu arviointihanke, jonka toteuttaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen ja Helsingin yliopiston kasvatustieteiden osaston yhteenliittymä. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke on kaksivuotinen, arvoltaan lähes miljoona euroa. Tutkimuskonsortion johtajana toimii tutkimusprofessori Juhani Rautopuro Koulutuksen tutkimuslaitokselta.

Opetustoimen johdolta ja rehtoreilta selvitetään kyselyillä ja haastatteluilla, miten ymmärrettävinä ja yksiselitteisinä he pitävät arviointiin liittyvien uudistusten tavoitteita, miten valtakunnallisia linjauksia on sovellettu kunnissa ja kouluissa sekä miten uudistettuja tavoitteita arvioidaan suhteessa kunnan ja koulun aiempiin arviointikäytänteisiin. Lisäksi selvitetään, millä tavoin opetustoimen johto ja rehtorit ovat johtaneet uudistusten toteuttamista ja miten he asennoituvat uudistukseen ja arviointiin.

Toistaiseksi ei ole ollut saatavilla systemaattista tietoa opettajien käytänteistä ja niiden vaihtelusta arvosanojen muodostamiseksi eikä arvosanan perustana olevien näyttöjen ominaisuuksista. Tässä hankkeessa onkin mahdollista tutkia, millaiseen näyttöön opettajat ovat eri kriteerien arvioinnin perustaneet. Näin pyritään erottamaan, onko kriteeri itsessään epäselvä vai onko ongelmana se, ettei tavoitteen saavuttamista pysty tehokkaasti arvioimaan opettajan keräämällä näytöllä. Arvioitavat oppiaineet ovat äidinkieli ja kirjallisuus, englannin pitkä oppimäärä, fysiikka, historia ja matematiikka.

Muutoksia päättöarvosanojen jakaumissa, hylättyjen arvosanojen määrissä ja oppimäärien yksilöllistämispäätöksissä analysoidaan vuosina 2020–2023. Vuosi 2020 valittiin aloitusvuodeksi, koska silloin vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet olivat käytössä kaikilla vuosiluokilla, myös perusopetuksen päättövaiheessa.


Lisätietoja

Tutkimusprofessori Juhani Rautopuro, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 040 805 4936, juhani.rautopuro@jyu.fi


Suomi on mukana tutkimassa opetuksen ja oppimisen olosuhteita

Koulutuksen tutkimuslaitos toteuttaa OECD:n kansainvälisen TALIS 2024
-tutkimushankkeen Suomen osuuden ja sen koordinoi opetus- ja kulttuuriministeriö. Tutkimus tuottaa tietoa opetuksen ja oppimisen olosuhteista ja toimintaympäristöstä kansainvälisessä vertailukehyksessä. Tutkimushankkeessa on kaksi osakokonaisuutta, joista toinen kohdistuu yläkoulujen vuosiluokille 7–9 ja toinen varhaiskasvatukseen. Hanke toteutetaan vuosina 2022–2026.

TALIS – Teaching and Learning International Survey -tutkimuksessa selvitetään muun muassa opettajien ja rehtoreiden käsityksiä koulunsa työskentelyilmapiiristä, oppimisympäristöistä, johtamiseen liittyvistä kysymyksistä ja ammatillisesta kehittymisestä sekä niiden vaikutuksia opetukseen ja oppimiseen.

Suomi osallistuu myös varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja johtajille suunnattuun lisämoduuliin. Kyselyssä selvitetään yli 3-vuotiaiden ryhmissä toimivien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sekä johdon käsityksiä muun muassa henkilöstön ja lasten välisestä vuorovaikutuksesta, lasten kehityksestä, hyvinvoinnista ja oppimisesta sekä johtamisesta, työilmapiiristä ja -hyvinvoinnista ja ammatillisesta kehittymisestä.


Lisätietoja

Projektipäällikkö, erikoistutkija Matti Taajamo, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 040 805 4281, matti.taajamo@jyu.fi.

Koulutuksen tutkimuslaitos: TALIS – Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Ruusupuisto, Jyväskylän yliopisto  (Kuva: Martti Minkkinen)
Ruusupuisto, Jyväskylän yliopisto (Kuva: Martti Minkkinen)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

“Paluuta ei ole” – Laskennalliset tieteet ovat laajentuneet kaikkialle digitalisoituvassa yhteiskunnassa14.1.2022 13:35:31 EET | Tiedote

Dataistuvan maailman ja teknologiakehityksen myötä laskennallisuus ja sen hyödyntäminen on avainasemassa 2020-luvun tieteellisessä tutkimuksessa. Nykyään laskennallisuus on läsnä kaikkialla, sekä tieteissä että jokapäiväisessä elämässä. Esimerkiksi älylaitteet, sääennusteet, lääkekehitys ja kestävän kehityksen tutkimus perustuvat pitkälti laskennallisiin tieteisiin, joka on yksi Suomen keskeisimmistä tieteen ja teknologian osaamisalueista.

Velvollisesta asiakkaaksi – uusi toimintamalli muutti verottajan ja suuryritysten suhdetta12.1.2022 08:15:00 EET | Tiedote

Osan suomalaisista suuryrityksistä verovalvontaa on vuodesta 2016 saakka hoidettu toimintatavalla, jota kutsutaan syvennetyksi asiakasyhteistyöksi. Tämä OECD:n suosittelema tapa järjestää suuryritysten verovalvonta koskettaa pientä osaa yrityksistä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa valmistuneen väitöstutkimuksen mukaan uusi toimintatapa on koettu positiivisena niin Verohallinnossa kuin yrityksissäkin, mutta se on aiheuttanut myös uudenlaisia jännitteitä.

Väitös 14.01.2022: Tehtäväkohtainen voimaharjoittelu kehittää sotilaan toimintakykyä tehokkaimmin varusmiespalveluksen aikana (Ojanen)11.1.2022 08:15:00 EET | Tiedote

Puolustusvoimien fyysisen koulutuksen tärkeimpänä tavoitteena on valmistaa sotilasta selviytymään omasta tehtävästään sekä lyhyt- että pitkäkestoisissa kuormituksissa. Oikein suunnitellulla, systemaattisesti jaksotetulla ja riittävän kuormittavalla liikuntakoulutuksella pystytään kehittämään sotilaan fyysistä toimintakykyä eri sotilastehtävien vaatimusten mukaan, selvisi Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä väitöstutkimuksessa.

Väitös 14.1.2022: Move!-mittaukset kertovat nuorten toimintakyvystä ja terveydentilasta (Joensuu)10.1.2022 08:15:00 EET | Tiedote

Liikunnanopetukseen integroidut Move!-mittaukset kuvastavat nuorten kyvykkyyttä toteuttaa erilaisia fyysisiä tehtäviä. Hyvä kunto tukee arjen toimintakykyä, ja nuoruudessa saavutetulla kuntotasolla on merkitystä tulevaisuuden toimintakykyisyyden kannalta. Nuoret, jotka saivat hyvät tulokset Move!-mittauksista, kokivat myös terveytensä hyväksi. Liikunnan lisäksi terveellinen painonkehitys kasvun ja kehityksen aikana tukee fyysisen kunnon kehittymistä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme