Koulutusvararehtorit linjasivat valintakokeiden kehittämisestä ja todistusvalintojen pisteytyksestä

Yliopistojen koulutusvararehtorit ovat sopineet yliopistojen yhteisen opiskelijavalintojen kehittämishankkeen käynnistämisestä: valintakokeet digitalisoidaan, niitä kehitetään sisällöllisesti ja niiden määrää vähennetään merkittävästi.

Kehittämistarpeet on tunnistettu yliopistojen yhteistyönä ja ne ovat tulleet esiin erityisesti poikkeusajan valintojen seurauksena. Kehittämistyöstä käydään keskustelua yliopistoissa syksyn aikana.

Yhteisesti on tunnistettu, että kokeiden määrää tulee karsia, sillä nykyinen järjestelmä on liian raskas niin hakijoiden kuin yliopistojenkin kannalta. Monissa valintakokeissa mitataan samoja tietoja ja taitoja, joten valintakokeita yhdistämällä kevennetään valintaprosessia hakijoiden sekä valintakokeiden laatijoiden ja järjestäjien näkökulmasta. Valintakokeiden rooli osana opiskelijavalintoja on myös muuttunut, kun noin puolet uusista opiskelijoista valitaan todistusvalinnan perusteella. Lisäksi valintakokeiden määrän vähentäminen ja niiden digitalisoiminen nopeuttavat kokeiden tarkastamista, jolloin valintakokeita voidaan järjestää nykyistä myöhemmin. Tällöin todistusvalinnan tulosten ja valintakokeiden väliin jää enemmän aikaa eikä todistusvalinnassa hyväksyttyjen tarvitse valmistautua valintakokeisiin.

Vuoteen 2025 mennessä useilla aloilla on yhteiset digitaaliset kokeet, jotka sisältävät alakohtaisia osioita. Valintakoeyhteistyötä lisätään jo vuoteen 2023 mennessä. Nykyisellään yliopistoilla on monia toimivia yhteisvalintoja ja valintakoeyhteistöitä, joiden hyviä käytänteitä hyödynnetään valintakokeiden kehittämisessä lähtökohtaisesti kaikilla aloilla.

Korkeakoulujen yhteisen Digivisio 2030 -hankkeessa luodaan oppimisen ekosysteemi, joka käsittää myös hakeutumisen palvelut. Syksyn aikana suunnitellaan, miltä osin valintakokeiden kehittäminen kytkeytyy Digivisio -hankkeeseen.

Useat yhteisvalinnat toteuttavat kokeensa digitaalisina jo vuonna 2022

Lääketieteellisten alojen yhteisvalinta biolääketieteen kanssa, biokemia ja molekyylibiotieteet sekä psykologia ja logopedia toteuttavat keväällä 2022 ensimmäistä kertaa kokeensa digitaalisena. Yhteisvalinnoista myös kasvatustieteellinen ala, biologia ja ympäristötieteet, farmasia, maantiede, metsätiede sekä tietojenkäsittelytiede toteuttavat kokeensa digitaalisena viime kevään tapaan. Yhteisvalintojen ja yliopistojen omien hakukohteiden tulee ilmoittaa vuoden loppuun mennessä, jos toteutustapaan tulee muutoksia.

Todistusvalinnan kriteereiden voimassaoloa jatkettu vuoteen 2025

Yliopistojen koulutusvararehtorit linjasivat elokuun kokouksessaan, että todistusvalinnan pisteytysmallin voimassaoloa jatketaan vuodella, jolloin ne ovat voimassa myös kevään 2025 valinnoissa.Vararehtorit pitävät tärkeänä, että nykyisten todistusvalinnan kriteereiden vaikutuksista saadaan luotettavaa tietoa, ennen kuin kriteereihin tehdään mahdollisia muutoksia. Kriteereiden vaikutuksista on kertynyt tietoa vasta vuodelta 2021, sillä koronasta johtuva poikkeusaika vaikutti todistusvalintojen toteuttamiseen vuonna 2020. Tällöin osassa hakukohteista todistusvalinnan kiintiöitä kasvatettiin merkittävästi, jonka vuoksi tiedot eivät kuvasta normaalitilannetta. Lisäksi selvitetään todistusvalinnan mahdolliset vaikutukset lukiolaisten ainevalintoihin.

Petri Suomala
Opetusvararehtorikokousten puheenjohtaja