Koulutyön ei tarvitse keskeytyä koronaviruksen vuoksi – uusi online-lähiopetuksen malli mahdollistaisi opetuksen ja yhteisöllisyyden myös kotiin jääneille

Karanteenissa olevat oppilaat voitaisiin pitää mukana opetuksessa ja kouluyhteisössä modernin virtuaaliopetuksen avulla.

Koronavirus herättää perheissä vakavaa huolta monesta syystä. Yksi huolenaihe on koulutyön mahdollinen keskeytyminen nuoren sairastumisen ja kotiin eristämisen takia. Nuori jäisi tällöin opetuksen ja kouluyhteisön ulkopuolelle.

Tämän kaltaisten tilanteiden ratkaisemiseen on tarjolla vuorovaikutteinen online-lähiopetusmalli, jota hyödyntämällä koulusta eristetyt nuoret pysyisivät mukana koulun opetuksessa ja kaveriyhteisössä. Online-lähiopetuksessa nuoret osallistuvat tunneille videoyhteyden välityksellä.

Tätä opetusmallia on aiemmin hyödynnetty muun muassa sisäilmaongelmista kärsineiden lukiolaisten opetuksessa.

Online-lähiopetuksen malli auttoi lukioyhteisöä Lohjalla

Tutorhousen online-lähiopetuspalvelu Digiluokka oli mukana ratkaisemassa paikallista opetuksen haastetta Lohjalla vuonna 2018.

Lohjan yhteislyseon lukiossa sisäilmaongelma pakotti osan lukiolaisista jäämään kotiin oireilun takia. Pahimmassa tapauksessa he olisivat joutuneet opiskelemaan yksin kotona ”kirjekurssimaisesti” jopa vuoden, aina lukion väistötilojen valmistumiseen saakka. Lukiolaisten vanhemmat olivat huolissaan, sillä yksinopiskelu olisi hidastanut yo-kirjoituksiin tarvittavan osaamispohjan luomista.

Kotiin jääneille ryhmäopetusta videoneuvottelumaisesti

Lohjan yhteislyseon lukion ratkaisu huonosta sisäilmasta oireileville opiskelijoille oli moderni ja yksinkertainen. Heille järjestettiin eri lukioaineista online-lähiopetusta Digiluokan kautta elokuusta 2018 aina kevään 2019 alkuun saakka.

Opiskelijat olivat fyysisesti kotona, mutta he tapasivat toisensa Digiluokan lukiokursseilla päivittäin sovittuina ajankohtina. Lukiokurssit käytiin läpi opettajan johdolla. Opiskelijat tekivät online-opetuksessa ryhmätöitä, keskustelivat ja osallistuivat aivan kuten tavallisessa luokkaopetuksessakin.

Helsingin yliopisto: online-lähiopetus ei eroa tavallisesta luokkaopetuksesta

Helsingin yliopisto tutki Digiluokka-opetuksen toimivuutta runsaat kaksi vuotta. Tutkimuksen tulokset raportoitiin joulukuussa 2019. Tutkijat Liisa Ilomäki ja Minna Lakkala vahvistivat, että Digiluokan online-lukiokursseilla opiskelussa ei ole suuria eroja verrattuna tavalliseen luokkaopiskeluun.

Heidän mukaansa Digiluokassa oppii joitakin asioita, kuten vieraan kielen puhumista, jopa paremmin. Haasteena oli taas vuorovaikutteisuuden monipuolistaminen, aivan kuten tavallisessakin luokassa.

Opiskelijat ja opettajat kiittelivät luokan työrauhaa, koska hälinä ei enää haitannut keskittymistä. Tutkimuksen mukaan 91 prosenttia opiskelijoista suosittelisi opetusta kavereilleen.

Tutkimuksessa todettiin myös, että tekniikka toimi. Online-luokkaan eli videoneuvotteluyhteisöön saavuttiin helposti linkkiä klikkaamalla, ilman erillisten ohjelmien asentamista. Kotoaan online-lähiopetusluokkaan osallistuvat opiskelijat tarvitsivat vain tavallisen tietokoneen, nettiyhteyden ja web-kameran.

Vuorovaikutteinen online-opetus yksi ratkaisumahdollisuus

Digiluokka on Tutorhousen kehittämä ja vuonna 2017 lanseeraama lukion omaa opetusta täydentävä online-lähiopetuksen malli. Palvelun kautta lukiolaiset voivat opiskella online-lähiopetuksessa niitä kursseja, joita heidän oma koulunsa ei voi järjestää. Digiluokan opettajat työskentelevät opetusstudiosta. Opiskelijat osallistuvat Digiluokan kursseille netin välityksellä sovittuina ajankohtina eri puolelta Suomea. Digiluokan lukioille suunnattuja online-lähiopetuskursseja on hyödyntänyt jo lähes 100 lukiota.

Mikäli koronavirus leviäisi paikallisesti jossakin koulussa, joutuisi se sulkemanaan ovensa ja nuoria jäisi sankoin joukoin kotiin itseopiskelutehtävien varaan. Jos näin kävisi, vuorovaikutteinen ja yhteisöllinen opetusmalli tarjoaisi yhden ratkaisuvaihtoehdon kotiin jääneille oppilaille.

Lisätietoja:

Jukka Oksa
Tutorhousen Digiluokan palvelujohtaja
jukka.oksa@tutorhouse.fi
0400 909 055

Pekka Impiö
Tutorhouse Oy
pekka.impio@tutorhouse.fi
050 5480 230

Tiedotusvälineillä on mahdollisuus tulla seuraamaan Digiluokan online-lähiopetusta ja opettajien työtä sopimalla siitä etukäteen.

TutorHouse Oy
Fredrikinkatu 61 A

Tutorhouse on vuonna 2010 toimintansa aloittanut suomalainen yritys, jonka taustalla on opetusalan ammattilaisia. Tutorhouse tarjoaa koululaisille ja lukiolaisille lisäopetusta eri oppiaineista koulupäivän jälkeen. Syksyllä 2017 Tutorhouse käynnisti lukioille suunnatun Digiluokka-opetuspalvelun. Tutorhousella on yhteensä noin 100 opettajaa. Kaikki Tutorhousen opettajat ovat päteviä, ja suurin osa heistä työskentelee päivisin peruskoulussa tai lukiossa.

Tutorhouse on Suomen johtavan oppimateriaalikustantamon Sanoma Pro Oy:n tytäryhtiö. Tutorhousen lisäopetuspalvelut ja Digiluokka ovat osa Sanoma Pron oppimistarjoamaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta TutorHouse Oy

Lukion kielten opetuksen tulevaisuus ei ole niin synkkä - Digiluokka auttaa lukioita kieltenopetuksen haasteissa6.2.2020 11:17:01 EET | Tiedote

Lukiolaisten kielten opiskelumahdollisuudet eivät ole niin yksipuoliset ja synkät, kuin julkisessa keskustelussa annetaan ymmärtää. Lukioiden kielten opetuksen yhtenä pelastajana toimii opettajaosaamisen ja tietotekniikan luova hyödyntäminen, johon Digiluokka-opetuskonsepti perustuu. Digiluokka-palvelun avulla jo noin 100 lukiota ympäri Suomea on tarjonnut mm. B3-kielten opetusta opiskelijoilleen lähiopetuksena, vaikka lukioon ei olekaan syntynyt omaa opetusryhmää. Ensi lukuvuodeksi Digiluokan opetustarjonta laajenee siten, että myös A-kielten opiskelu on mahdollista minkä tahansa lukion opiskelijalle online-lähiopetuksena.

Uusi yksityinen opetuksen tuottajamalli lisää pienten lukioiden elinvoimaa, turvaa laajan lukioverkoston säilymisen ja edistää koulutuksellista tasa-arvoa19.9.2018 08:13:59 EEST | Uutinen

Monen lukion haasteena on, että kaikkia opiskelijoiden toivomia ja valitsemia lukiokursseja ei voida toteuttaa esimerkiksi opetusryhmän pienuuden tai pätevän opettajan puuttumisen vuoksi. Perinteiset itsenäisesti suoritettavat verkkokurssit eivät myöskään motivoi viemään kursseja loppuun, sillä lukiolaiset kaipaavat vuorovaikutteisuutta ja läsnäolevan opettajan ohjausta.