Kouvola jäi vuokranantajien vertailussa viimeiseksi – väestön väheneminen aiheuttaa asuntojen arvon laskua

Kouvola jäi viimeiseksi vuokranantajien kaupunkivertailussa. Vuokratuotto kuitenkin on hyvällä tasolla ja vuokralaisia löytyy, mutta asuntojen arvot ovat laskussa. Yleisesti vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Viimeiselle sijalle jäi Kouvola yhteensä 27 vertaillusta kaupungista. Eteläinen naapuri Kotka sijoittui vertailussa keskikastiin kahdeksanneksitoista.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

Väestönkasvussa ja vuokrakehityksessä Kouvola sijoittuu häntäpäähän, vaikka vuokratuotot ovat jopa Suomen kolmanneksitoista korkeimmat suhteellisten huokeiden asuntojen vuoksi. Esimerkiksi yksiöiden ennustettu bruttovuokratuotto on korkea, 6,3 %, mutta yksiöiden arvon ennustetaan laskevan jopa 2,9 % vuodessa. Kouvolassa myös vuokralla asuvien osuus väestöstä on poikkeuksellisen pieni, mikä tekee vuokramarkkinoista jäykemmät.

Kouvolan suurin haaste näyttää olevan väestön väheneminen. Väkiluku on laskenut yli viidellä prosentilla vuodesta 2015. Kaupunkipäättäjätkin saavat valjut arvosanat alueen elinvoiman kehittämisestä vuokranantajien barometrissä.

”Jos Kouvola onnistuisi kääntämään väestökehityksen, tilanne paranisi nopeastikin. Kouvolassa löytyy nytkin vuokralaisia. Keskimäärin Vuokraoven tilastojen mukaan vuokralainen yksiöön on löytynyt noin kuukaudessa. Tässä suhteessa Kouvola lyö esimerkiksi Kotkan, jossa on suurta tahmeutta löytää vuokralainen erityisesti keväisin,” selostaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen.

Vapaarahoitteiset vuokrat nousivat Kouvolassa tammi-maaliskuussa 0,5 prosenttia vuodentakaisesta. Vuodesta 2015 vuokrat ovat nousseet 5,6 %, mikä on paljon maltillisempaa kuin suurissa kasvukeskuksissa. Esimerkiksi Helsingissä vuokrat ovat nousseet 8,2 % ja Turussa jopa 9,4 % vuodesta 2015. Yleisesti Kouvolan vuokratasoa voidaan pitää hyvin edullisena.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Korona ei Suomen Vuokranantajien kyselyiden perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytymisen on ilmoitettu vaikeutuneen alkuvuonna koko maassa.

”Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Valkonen arvioi.

”Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi, p. 0445672201.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.