Kouvola, Oulu ja Vihti ovat Suomen liikkuvin kunta -kisan finalistit

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finaaliin valittiin Kouvola, Oulu ja Vihti. Finalistit julkistettiin tänään Urheilugaalan ehdokasjulkistustilaisuudessa Töölön kisahallissa Helsingissä.

Kuntaliiton, Urheilugaalan ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyössä järjestämässä kilpailussa etsitään tänä vuonna kuntaa, joka on onnistunut liikunnan avulla vahvistamaan paikkakuntansa elinvoimaisuutta ja yhteisöllisyyttä.

- Hakemukset osoittivat, että kunnissa tehdään erittäin hyvää ja tärkeää työtä kuntalaisten liikuntamahdollisuuksien edistämisessä. Hyvin toteutetut liikuntapalvelut vahvistavat kunnan vetovoimaisuutta ja yhteisöllisyyttä, ja tästä saimme kilpailussa hienoja esimerkkejä, kertoo Kuntaliiton liikunta- ja nuorisoasioiden erityisasiantuntija Teemu Japisson.

Voittaja julkistetaan Urheilugaalassa

Suomen liikkuvimman kunnan titteliä tavoitteli tänä vuonna 73 kuntaa, joista Kuntaliiton asiantuntijaraati valitsi kolme finalistia. Valitsijaraadin mukaan finalistikunnat ovat onnistuneet hyödyntämään liikuntaa vetovoimatekijänä ja yhteisöllisyyden rakentajana. Lisäksi valittujen kuntien toiminnassa nousivat esiin harrastamisen helppous ja edullisuus, jotka vaikuttavat kuntalaisten hyvinvointiaktiivisuuteen.

-Tehtävä oli haastava, sillä jokaisella osallistujalla oli omat vahvuutensa ja kilpailun taso oli erittäin kova. Finaaliin valituissa kunnissa liikunnallisen elämäntavan ja hyvinvoinnin edistäminen oli nostettu strategiatasolle ja tulokset oli hakemuksissa tuotu esiin käytännön esimerkkien avulla, Japisson sanoo.

Kilpailun voittajan valinnasta vastaa Suomen Urheilugaalan suuri raati ja valinta julkistetaan Urheilugaalassa 17.1.2019.

Teemu Japisson, liikunta- ja nuorisoasioiden erityisasiantuntija, Kuntaliitto

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.