Kovan luokan poliittinen vaikuttaja Yhdysvalloista vierailee Helsingissä ensi viikolla

Zack Exley on ollut merkittävässä roolissa Bernie Sandersin menestyksekkäässä 2016 presidentinvaalikampanjassa ja viime kuukausina Yhdysvaltain ilmastokeskustelun mullistaneen Green New Dealin ohjelmatyössä. Euroopassa hän on esimerkiksi konsultoinut Briteissä Labour-puolueen GND-ohjelmaa.

Lisää Britannian Labourin GND-ohjelmasta: https://www.theguardian.com/politics/2019/mar/22/labour-members-launch-green-new-deal-inspired-by-us-activists

Exley vierailee Helsingissä Kalevi Sorsa -säätiön kutsumana ensi viikon maanantaina ja tiistaina, 13.-14. toukokuuta. Hän pitää julkisen luennon Helsingin yliopistolla maanantaina klo 16: https://sorsafoundation.fi/fi/green-new-deal-in-finland/

Exley on varannut aikaa toimittajatapaamisille maanantaina klo 13-15. Näin hallitusneuvotteluiden tuoksinassa suurta yleisöä kenties kiinnostaisi kuulla, miten mm. Antti Rinteen peräänkuuluttamia "tulevaisuusinvestointeja" on maailmalla ajateltu toteuttaa ja minkälaisia poliittisia prosesseja siihen on liittynyt.

Jos haluatte varata haastatteluajan, ottakaa yhteyttä minuun sähköpostitse tai puhelimitse.

Parhain terveisin:

Ari-Matti Näätänen

Vt. tutkimuspäällikkö / Research manager

Kalevi Sorsa -säätiö / Kalevi Sorsa Foundation

p. / WhatsApp +358 44 505 5974

e. ari-matti.naatanen@sorsafoundation.fi

@arinaatanen

www.sorsafoundation.fi

@sorsafoundation

Ari-Matti Näätänen
Vt. tutkimuspäällikkö / Research manager
Kalevi Sorsa -säätiö / Kalevi Sorsa Foundation

p. / WhatsApp +358 44 505 5974
e. ari-matti.naatanen@sorsafoundation.fi
@arinaatanen

www.sorsafoundation.fi
@sorsafoundation

Raportti: Euroalueen kriisi ei osoittanut finanssipolitiikkaa rajoittavien sääntöjen tarpeellisuutta17.5.2019 14:01:08 EESTTutkimus

Euroalueen kriisin syynä olivat erityisesti yksityisen sektorin velkaantuminen ja pitkäaikaiset kilpailukyvyn erot jäsenmaiden välillä. Näihin ongelmiin ei voida puuttua asettamalla jäsenvaltioiden budjeteille uusia rajoitteita. Lisäksi etenkin Suomen kannalta on tärkeää, etteivät EU:n säännöt liikaa rajoita finanssipolitiikan liikkumavaraa. Näin väittää dosentti Jaakko Kiander Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa raportissa ”EMUn kehittäminen ja Suomi – rahaliiton uudistaminen kriisikokemusten valossa”. Raportissa tehdään katsaus eurokriisin historiaan ja EMUn kehittämisehdotuksiin, joita kriisin jälkeen on tehty.

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin17.4.2019 05:55:00 EESTKutsu

Tiettyjen alustayritysten liiketoimintamallin ytimessä on työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Nämä yritykset eivät olisi kannattavia, mikäli ne maksaisivat työn tekemisestä aiheutuvat sosiaaliset kulut täysimääräisesti. Näin sanoo yhteiskuntatieteiden tohtori ja Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija Maija Mattila, joka on kirjoittanut raportin "Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin".

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin12.4.2019 05:55:00 EESTKutsu