Kraa Kraa Eyewear ja Pihka Collection pokkasivat von Wright innovaatiopalkinnon

Suomalaisesta puusta silmälasi- ja aurinkolasikehyksiä valmistava Kraa Kraa Eyewear ja kotimaisia design-tuotteita nahasta valmistava Pihka Collection palkittiin von Wright -innovaatiopalkinnolla.

Toisen von Wright -innovaatipalkinnon voittivat Pihka Collectionin Maisa Salonen, Sofia Salmi ja Roosa Mattson. Kuva: Suomen Yrittäjät/Koju Film Company

Kilpailussa haettiin käsityöalan nuorehkoa yrittäjää, joka erottuu joukosta omalaatuisuudella, kasvuhakuisuudella ja pyrkimyksellä kansainvälistyä. Innovaatiopalkinto jaettiin Suomen Yrittäjien Koulutusjohdon foorumissa Helsingissä torstaina. Kraa Kraa Eyewear sai palkinnoksi 10 000 euroa ja Pihka Collection 5000 euroa. Voittajat valittiin 61 ehdokkaan joukosta.

Tamperelainen Kraa Kraa Eyewear valmistaa silmälasi- ja aurinkolasikehyksiä suomalaisesta puusta. Yritystä vetää yrittäjä Matti Hänninen. Työntekijäitä on kaksi. Tuotteista viisi prosenttia menee vientiin, ja tavoitteena on kansainvälistyä voimakkaammin.

Pihka Collection valmistaa design-tuotteita nahasta. Myös se toimii Tampereella. Yrittäjänä toimii kolme taustaltaan ja osaamiseltaan erilaista omistajaa: suutarikisälli ja artesaani Maisa Salonen, ekonomi ja artesaani Sofia Salmi ja jalkinemuotoilun artesaani ja jalkinemuotoilun opiskelija Roosa Mattsson. Yrityksessä erityistä on nimenomaan kolmen osaamisalueen yhdistäminen yhdeksi yritykseksi.

Palkinnolla haluttiin korostaa käsityöalla toimivien oma-aloitteisten, kasvuhalukuutta omaavien yrittäjien merkitystä talouselämässämme ja samalla parantaa käsityöyrittäjyyden arvostusta yhteiskunnassamme.

Viktor Julius von Wright tunnetaan käsityöläisten isänä ja sekä yrittäjäliikkeen Suomen varhaisen työväenliikkeen - niin kutsutun wrightiläisen työväenliikkeen - johtajana. Hänen panoksensa oli hyvin merkittävä ammatillisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen kehittymisessä.

Ammatillista osaamista edistävän Mestarikiltaneuvosto ry:n yhteydessä toimii vuonna 1958 perustettu von Wrightin nimeä kantava ritaristo. Ritariston jäsenyys on korkein mahdollinen tunnustus merkittävästä toiminnasta korkean osaamisen, kädentaitoalan ja käsi- ja pienteollisuuden hyväksi.

Video: Kraa Kraa Eyewear

Suomen Yrittäjien toimialapäällikkö ja Mestarikiltaneuvoston kiltamestari Mika Hämeenniemi,
p. 050 372 4804, mika.hameenniemi@yrittajat.fi

Pääpalkinnon von Wright -innovaatiokilpailussa voitti yrittäjä Matti Hänninen Kraa Kraa Eyewear Oy:stä. Koju Film Company

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.