Kreate on voittanut useita pohjarakentamisen urakoita – ensimmäisenä käynnistyi asematunnelin saneeraus Pieksämäellä

Kreate on saanut toteutettavakseen useita merkittäviä pohjarakentamisen urakoita eri puolilla Suomea. Ensimmäisenä käynnistynyt ja arvoltaan suurin on Pieksämäen asematunnelin remontti, jossa rakennetaan junaradat alittavalle tunnelille uudet maanpäälliset rakenteet sekä kunnostetaan tunnelin sisäpinnat. Lisäksi Kreate uusii tunnelin päätyjen portaikot ja toteuttaa tunnelin molempiin päihin katetut luiskat kevyelle liikenteelle.

Kreate käynnisti työt Pieksämäen asematunnelin ja ratapihan kunnostamiseksi touko-kesäkuun vaihteessa.

Pieksämäen asematunnelin ja ratapihan parantaminen käynnistyi touko–kesäkuussa, kun Kreate aloitti junaraiteet alittavan asematunnelin saneerauksen.

Pieksämäen kaupungin tilaamassa urakassa pintakäsitellään tunnelin sisäpuoliset seinät ja katto sekä puretaan nykyiset portaikot.

– Samassa yhteydessä, kun rakennamme uudet portaat, rakennamme tunnelin molempiin päihin 75 metriä pitkät luiskat jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Niiden ansiosta aseman seudun käytettävyys ja turvallisuus kevyelle liikenteelle paranee huomattavasti, sanoo kohteen työmaapäällikkö Tomi Pyökeri.

Urakka sisältää myös asematunnelin kaikkien maanpäällisten rakenteiden rakentamisen, kuten katokset ja paikan päällä muurattavat julkisivut.

Korkealla sijaitseva pohjavesi määrittää työjärjestyksen

Asematunnelin työmaa sijaitsee alimmillaan reilut viisi metriä maanpinnan alapuolella. Alueella pohjavesi on erityisen lähellä maanpintaa, minkä vuoksi ennen varsinaisten rakennustöiden aloittamista tehdään täysin vesitiiviit kaivannot.

– Suihkupaalutus valmistui radan itäpuolella eli Kontiopuiston puolella ennen juhannusta ja parhaillaan ovat meneillään valmistelut länsipuolella eli kaupungin keskustan puolella, Pyökeri valottaa.

Haastavan osuuden suihkupaalutukset ja teräsponttien asennuksen toteuttaa Kreaten erikoispohjarakentamiseen erikoistunut yhteisyritys KFS Finland Oy.

– Syksyn aikana ovat vuorossa vesitiiviiden teräsbetonirakenteiden, kuten pohjalaattojen ja maanpaineseinien paikallavalutyöt. Näiden jälkeen on vuorossa julkisivu- ja kattotyöt, Pyökeri toteaa.

Asematunnelin itäpuoli valmistuu toukokuussa 2023 ja radan läntisellä puolella tunnelityö on valmis marraskuussa 2023. Urakan arvo on noin 6 miljoonaa euroa.

Pohjarakennushankkeet vahvistavat Kreaten tilauskantaa

Pieksämäen asematunnelin lisäksi Kreaten pohjarakentajat ovat aloittaneet muun muassa maanrakennusurakan Lauri Korpisen katu 9 Tikkurilassa, mihin Sponda rakennuttaa Valmetin käyttöön uuden korkealaatuisen ja vastuullisesti toteutetun toimistotalon.

Hartela puolestaan rakennuttaa Helsinkiin viisikerroksisen toimistotalon Ilmalan Auran, jonka maanrakennustyöt ja perustukset Kreate toteuttaa. Tällä hetkellä kohteessa on käynnissä louhinnat yhtiön omien louhinta-ammattilaisten toimesta.

Heinäkuun toisella viikolla käynnistyy myös Meilahden sairaalan maanalaisten pukutilojen peruskorjaus-, lujitus- ja tiivistysurakka, jossa Kreaten pohja- ja kalliorakentamisen ammattilaiset purkavat vanhoja betonirakenteita sekä tiivistävät ja lujittavat kalliorakenteet.

Suihkupaalutus valmistui radan itäpuolella eli Kontiopuiston puolella ennen juhannusta ja parhaillaan ovat meneillään valmistelut länsipuolella eli kaupungin keskustan puolella.

Kreate parantaa taimenten suosiman Mustapuron tulvasuojauksen – Itäväylällä työt etenevät kutuaika huomioiden17.6.2022 11:30:46 EEST | Tiedote

Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa Kreate hyödyntää siltaosaamistaan paitsi kahden sillan peruskorjaamisessa myös Itäväylän alittavan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisessa. Helsingin kaupungin tilaama urakka etenee vaiheittain samanaikaisesti kolmessa kohdassa Itä-Helsingin pääväylällä, jossa huomioidaan vilkkaan autoliikenteen lisäksi metrolinja ja ainutlaatuinen puroluonto.

Kreate Rata iskussa: Juurikorven kohtaamispaikan rakentaminen mittavalla Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeella käynnistyi25.5.2022 12:57:44 EEST | Tiedote

Rataosan kapasiteettia ja liikennöinnin täsmällisyyttä parantava Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on edennyt Juurikorven liikennepaikan rakentamiseen Kotkassa. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata jatkaa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista. Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen tavaraliikenneväylä. Kreate Radan osuus hankkeesta on viisi miljoonaa euroa, mikä tekee siitä jo yhtiön kolmannen voiton isompien ratahankkeiden luokassa tälle keväälle.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.