Kreate parantaa taimenten suosiman Mustapuron tulvasuojauksen – Itäväylällä työt etenevät kutuaika huomioiden

Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa Kreate hyödyntää siltaosaamistaan paitsi kahden sillan peruskorjaamisessa myös Itäväylän alittavan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisessa. Helsingin kaupungin tilaama urakka etenee vaiheittain samanaikaisesti kolmessa kohdassa Itä-Helsingin pääväylällä, jossa huomioidaan vilkkaan autoliikenteen lisäksi metrolinja ja ainutlaatuinen puroluonto.

Itäväylän varressa kaivetaan tuettua putkilinjaa metron läheisyydessä osana Mustapuron tulvasuojausta. Kuva: Kreate Oy

Urakassa Kreate rakentaa kolmessa vaiheessa Itäväylän alittavan Mustapuron hulevesiviemärit, kaivot ja vihertyöt tulva-alueelle.

– Huonokuntoinen rumpu korvataan uudella isommalla rummulla. Tulvasuojausta parannetaan myös vahvistamalla Itäväylän tienpengertä puupaalutuksin, rakentamalla tulvatasanne ja muotoilemalla läntisen sivuhaaran uomaa, kertoo työpäällikkö Matti Rekilä Kreatelta.

Putkikaivanto savikossa toteutetaan teräsponttien avulla. Osa metroradan viereisistä ponteista jätetään pysyviksi. Vilkkaan liikenteen lisäksi tarkkuutta vaatii työskentely aivan metrolinjan vieressä. Metrorataa seurataan päivittäisillä mittauksilla.

Tulvasuojaus toteutetaan taimenet ja luonnon monimuotoisuus huomioiden

Oman erityisyytensä tulvasuojauksen parantamiseen tuovat taimenet – onhan Mustapuro Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun merkittävimpiä taimenpuroja.

– Tulvasuojauksen rakentamisessa otamme monilla tavoilla huomioon sekä taimenet että herkän puroluonnon. Taimenet kutevat Mustapurossa loka–marraskuussa, joten tulvasuojauksen osalta työt valmistuvat syyskuussa, Rekilä toteaa.

Urakassa myös istutetaan puita ja pensaita, perustetaan niittyjä sekä torjutaan haitallisia vieraslajeja, kuten jättiputkea ja jättipalsamia. Kaadettavien puiden rungot ja oksat asetellaan tulva-alueen reunoille hyönteisiä ajatellen.

Siltatöiden vaiheittaisuus mahdollistaa työaikaisen liikenteen Itäväylällä

Korjattavat sillat ovat 1967 valmistuneet Sahaajankadun ylittävä kolmiaukkoinen teräsbetoninen jatkuva ontelolaattasilta ja Siilitien ylittävä teräsbetoninen jatkuva kotelopalkkisilta.

– Peruskorjauksessa uusimme molempien siltojen reunapalkit ja pintarakenteet sekä korjaamme ja pinnoitamme alapuoliset betonirakenteet. Etenemme kolmessa vaiheessa, mikä mahdollistaa työnaikaisen liikenteen vilkasliikenteisillä silloilla ja niiden alla kulkevilla kaduilla keskeytyksettä koko urakan ajan, Rekilä sanoo.

Itäväylän siltojen peruskorjaukset valmistuvat vuoden 2022 loppuun mennessä. Helsingin kaupungin tilaamassa hankkeessa tehdään yhteistyötä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) kanssa. Hankkeen kokonaisarvo on noin 6 miljoonaa euroa.

Itäväylän tienpengertä vahvistetaan myös puupaalutuksin. Kuva: Kreate Oy

Kreate Rata iskussa: Juurikorven kohtaamispaikan rakentaminen mittavalla Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeella käynnistyi25.5.2022 12:57:44 EEST | Tiedote

Rataosan kapasiteettia ja liikennöinnin täsmällisyyttä parantava Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on edennyt Juurikorven liikennepaikan rakentamiseen Kotkassa. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata jatkaa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista. Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen tavaraliikenneväylä. Kreate Radan osuus hankkeesta on viisi miljoonaa euroa, mikä tekee siitä jo yhtiön kolmannen voiton isompien ratahankkeiden luokassa tälle keväälle.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.