Kreate toteutti Tampereen Pakkahuoneen aukion parkkihallien yhdistämisen top-down-menetelmällä

Tampereella on ollut talven ja kevään aikana mielenkiintoinen rakennushanke käynnissä, kun Noutoparkin ja Tullinparkin välille rakennettiin yhdystunneli, joka sijoittuu legendaarisen Tullikamarin Pakkahuoneen vieressä olevien portaiden alle. Avokaivannon vaatimien tukiseinien ongelmallisten tuentaratkaisujen takia tunneli rakennettiin poikkeuksellisesti ylhäältä alaspäin.

Yhdystunneli valmiina ja käytössä

Noutoparkin ja Tullinparkin yhdystunneli on hyvä osoitus siitä, kuinka lyhyenkin yhteyden rakentamisella voi olla suuri merkitys ihmisten liikkuvuudelle ja kaupunkikehitykselle. Tampereella kesäkuussa avattu maanalainen reitti mahdollistaa koko Tampereen itäisen keskustan alittamisen tunneleita pitkin sekä luo mahdollisuuksia alueen jatkokehittämiselle.

Vaikka 15-metrinen tunneli ei ole pituudella pilattu, oli kuuden metrin syvyyteen keskellä kaupunkia sijaitseva yhdystunneli sitäkin haastavampi toteuttaa.

Ylhäältä alas rakentamisella varmistettiin onnistunut lopputulos ja lisättiin kustannustehokkuutta

Olosuhteista johtuen Kreate päätti toteuttaa vaativan kohteen top-down-menetelmällä. Kohteen rakentaminen avokaivannossa olisi yhtäältä pidentänyt urakka-aikaa ja toisaalta kasvattanut riskiä Pakkahuoneen vaurioitumiselle.

– Halusimme varmistaa onnistuneen lopputuloksen, joten rakensimme ensin tunnelin holvin kallioon asti porattujen porapaalujen varaan käyttäen holvia samalla tukiseinien tuentaan. Tunnelin kaivu ja tunnelin loput rakenteet toteutettiin rakennetun holvin alapuolelle, kertoo kohteen työmaapäällikkö Jere Vesanen Kreatesta.

Tämä top-down-menetelmä mahdollisti yläpuolisten ennallistamistöiden aikaistumisen, mikä lisäsi rakentamisen kustannustehokkuutta.

– Käytännössä pystyimme rakentamaan portaat takaisin paikoilleen samaan aikaan, kun teimme vielä töitä portaiden alapuolella. Laadukkaalla mutta tehokkaalla rakentamisaikataululla pystytään vaikuttamaan myös kustannustasoon, Vesanen valottaa.

Pakkahuoneen ja Tullikadun väliset portaat jouduttiin purkamaan rakentamisen ajaksi ja ne palautettiin entiselleen työmaan päätyttyä.

Innovatiivinen reittiopas helpotti keskustassa liikkujia

Työmaan käynnistyessä esitti tilaaja toiveen ihmisten kulkua helpottavasta sovelluksesta, joka voisi korvata perinteiset fyysiset kartat, joita vaihdetaan työmailla kulkureittien muuttuessa. Kreate toteuttikin yhteisyössä IT-ammattilaisten kanssa jalankulkijoita helpottavan innovatiivisen sovelluksen.

– Työmaa on keskeisellä paikalla Tampereen keskustassa ja halusimme edistää helppokäyttöisellä sovelluksella ihmisten turvallista ja helppoa liikkumista alueella. Saamamme palaute oli positiivista ja sovellus on hyödynnettävissä myös muihin vastaaviin kohteisiin, Vesanen painottaa.

Työmaan alussa sijoitettiin työmaan läheisyyteen QR-koodilla varustettuja opasteita. QR-koodin puhelimen kameralla skannaamalla pääsi sovellukseen, joka opasti metrin tarkkuudella henkilön haluttuun päämäärään turvallista reittiä. Sovelluksen suurin etu verrattuna perinteisiin karttoihin oli se, että reittiä pystyi tarkistamaan myös kesken matkan ja sen avulla oli helppo löytää oikeaan määränpäähän.

Noutoparkin ja Tullinparkin välinen yhdystunneli avattiin kesäkuussa ja tilaajana oli Finnpark Oy.

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
Viestintäpäällikkö

Lisätietokyselyt:

Kirsi-Marjut Dickman, Kreate Oy, viestintäpäällikkö, kirsi-marjut.dickman@kreate.fi tai 041 504 5938

Yhdystunneli valmiina ja käytössä
Yhdystunneli sijaitsee keskeisellä paikalla Tamperetta
Tunneli toteutettiin top-down-menetelmällä
Innovatiivinen karttasovellus helpotti alueella liikkumista

The Crown Bridges joint venture has signed the contract: the construction of Kruunuvuorensilta, the longest bridge in Finland, will begin in October23.9.2021 12:55:20 EEST | Press release

The Crown Bridges joint venture formed by Kreate and YIT has signed a contract with the City of Helsinki regarding the Crown Bridges project. The contract comprises the construction of Kruunuvuorensilta bridge between Kruunuvuorenranta and Korkeasaari, the Finkensilta bridge between Korkeasaari and Nihti as well as some preliminary construction work at Korkeasaari. The total value of the project, which will be executed over the course of several years, is approximately EUR 126 million. Of this, Kreate’s share of approximately EUR 63 million will be recorded in the Q3 order backlog.

TYL Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen: Suomen pisimmän sillan, Kruunuvuorensillan rakentaminen alkaa lokakuussa23.9.2021 12:55:19 EEST | Tiedote

Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen Kruunuvuorensillat-hankkeesta Helsingin kaupungin kanssa. Urakkaan kuuluu Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävän Kruunuvuorensillan ja Korkeasaaren ja Nihdin yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Korkeasaaren esirakentamistöitä. Monivuotisen hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus, noin 63 miljoonaa euroa kirjataan kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan.

On 21 September 2021, the Finnish Transport Infrastructure Agency issued a procurement decision to choose Kreate Oy as an alliance partner in the project for renovating the Kirjalansalmi and Hessundinsalmi bridges along highway 180. All four parties selected for tendering submitted a tender on executing the project.

Tyhjässä Tammerkoskessa syntyi vesivoimalaitokseen uusi eroosiolaatta 54 tunnin työrupeamassa22.9.2021 12:16:07 EEST | Tiedote

Tampereen Tammerkosken pohjassa tehtiin töitä maanantaiaamusta keskiviikkoiltapäivään, kun Kreate uusi Tampereen Sähkölaitoksen Keskiputouksen vesivoimalaitoksen eroosiolaatan ja teki paikallispinnoituksia teräksisiin imuputkiin. Yllätyksistä huolimatta tiukka aikataulu piti ja vesi saatiin virtaamaan Tammerkoskeen suunnitellusti keskiviikkona 22.9. puoliltapäivin.