Kreatelle merkittäviä infraurakoita – voitettujen hankkeiden arvo yli 40 miljoonaa euroa

Kreate on alkuvuonna voittanut uusia urakoita toteutettavakseen. Hankkeet jakautuvat tasaisesti eri liiketoimintoihin silta-, väylä-, rata- ja erikoispohjarakentamiseen. Hankkeista merkittävin on Vt 19 Seinäjoki-Lapua -toteutusvaihe.

Vt19 Seinäjoki-Lapua -hankkeeseen kuuluva Atrian eritasoliittymä.

Voitetut urakat ovat Kreatelle strategisesti tärkeitä ja ovat osa suunnitelmaa kohti asetettuja taloudellisia tavoitteita. Hankkeet kirjataan tilauskantaan vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Noin 20 miljoonan euron arvoinen Vt19 Seinäjoki-Lapua siirtyi toteutusvaiheeseen

Kreate Oy:n ja Veljekset Rinta Oy:n muodostama työyhteenliittymä TYL Seila aloittaa syksyllä 2021 kehitysvaiheella käynnistyneen valtatie 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen rakentamisen helmikuun puolivälissä.

Nyt käynnistyvässä ensimmäisen vaiheen hankkeessa rakennetaan Atrian eritasoliittymän ja Hipintien väliselle osuudelle sekä Muurimäen ja Patruunatehtaantien väliselle osuudelle uudet keskikaiteelliset ohituskaistat. Atrian eritasoliittymää parannetaan, Muurimäen kohdalle rakennetaan uusi eritasoliittymä ja lisäksi rakennetaan uusi Patruunatehtaan alikulkukäytävä, tehdään melusuojauksia ja toteutetaan uusi tievalaistus.

Kehitysvaiheesta kustannussäästöjä ja tehokkuutta tulevaisuuden rakentamiseen

Kehitysvaiheessa tavoitteena oli löytää optimaaliset ja kustannustehokkaat ratkaisut rakentamiseen sekä tuottaa alustava rakennussuunnitelma vaiheineen.

– Onnistuimme asetetuissa tavoitteissa. Alustava rakentamissuunnitelma vaiheistuksineen on valmis ja esimerkiksi materiaalitarpeet on kartoitettu. Löysimme toimivia ja taloudellisia ratkaisuja, jotka kestävät aikaa, kertoo tilaajan projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta.

Yksi aikaa vievimmistä suunnittelutöistä oli Atrian vesi- ja jätevesilinjojen ratkaisut, joilla taataan vesihuollon häiriötön toiminta. Turvallisuutta puolestaan lisää Muurinmäen eritasoliittymän tasoparannus, kun sillasta rakennetaan alkuperäistä suunnitelmaa leveämpi. Leveämmällä sillalla isommatkin ajoneuvot pystyvät kohtaamaan toisensa turvallisesti. Lisäksi idea Atrian eritasoliittymän länsipuolen rampin hyödyntämisestä rinnakkaistiessä tuo rakentamiseen kustannussäästöjä.

– Optimoimme myös ulosvietävien massojen määrää eli aiomme hyödyntää hankkeella syntyviä massoja teiden ja liittymien rakentamisessa. Kun massoja ei tarvitse liikuttaa matkojen päähän, hiilidioksidipäästöt vähenevät. Lisäksi korvasimme esimerkiksi suodatinhiekan kalliomurskeella, joka on edullisempaa ja saatavuudeltaan parempaa, listaa Kreaten väylärakentamisen johtaja Sami Laakso.

Lisäksi kehitysvaiheessa suunniteltiin Hipintien risteykselle uusi linjaus, joka palvelee paremmin valtatien tulevia kehittämistarpeita.

Urakka käynnistyy helmikuussa

TYL Seila aloittaa Vt19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen rakentamisen helmikuun puolivälissä. Työt käynnistyvät Atrian eritasoliittymän alueella massanvaihtotöillä. Lisäksi koko urakka-alueella poistetaan puustoa ja kasvillisuutta. Hankkeen on määrä valmistua syyskuussa 2023.

STk-urakan toteutusvaiheen arvo on noin 20 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus on 50 prosenttia

Vt19 Seinäjoki-Lapua -hankkeeseen kuuluva Atrian eritasoliittymä.
Vt19 Seinäjoki-Lapua -hankkeeseen kuuluva Atrian eritasoliittymä toisesta suunnasta.

Kreate parantaa taimenten suosiman Mustapuron tulvasuojauksen – Itäväylällä työt etenevät kutuaika huomioiden17.6.2022 11:30:46 EEST | Tiedote

Mustapuron tulvasuojaus ja Itäväylän sillat -hankkeessa Kreate hyödyntää siltaosaamistaan paitsi kahden sillan peruskorjaamisessa myös Itäväylän alittavan Mustapuron tulvasuojauksen parantamisessa. Helsingin kaupungin tilaama urakka etenee vaiheittain samanaikaisesti kolmessa kohdassa Itä-Helsingin pääväylällä, jossa huomioidaan vilkkaan autoliikenteen lisäksi metrolinja ja ainutlaatuinen puroluonto.

Kreate Rata iskussa: Juurikorven kohtaamispaikan rakentaminen mittavalla Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeella käynnistyi25.5.2022 12:57:44 EEST | Tiedote

Rataosan kapasiteettia ja liikennöinnin täsmällisyyttä parantava Kouvola–Kotka/Hamina-hanke on edennyt Juurikorven liikennepaikan rakentamiseen Kotkassa. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata jatkaa Juurikorven pitkien junien kohtaamispaikkaa sekä vastaa muista ratapihan kunnostamistoimista. Kouvola–Kotka/Hamina-rataosuus on merkittävä TEN-T-verkon, Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen tavaraliikenneväylä. Kreate Radan osuus hankkeesta on viisi miljoonaa euroa, mikä tekee siitä jo yhtiön kolmannen voiton isompien ratahankkeiden luokassa tälle keväälle.

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä22.4.2022 11:45:19 EEST | Tiedote

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.