Kreate Group Oyj

Kreaten siltaurakka Kirkkonummella etenee massiivisia tukiseiniä ja -muureja hyödyntäen – kannen rakentaminen Helsinki–Turku-radan yli käynnistyy huhtikuussa

Jaa
Kreate uusii Kirkkonummen kunnan historian suurimmassa siltahankkeessa Kirkkonummentien ylikulkusillan, joka ylittää Helsinki–Turku-radan ja kaksi katua. Ennakoitua kivisemmät pohjaolosuhteet sekä maaston suuret korkeuserot ovat vaatineet rakentajilta useita kookkaita tukiseinä- ja tukimuuriratkaisuja. Sillan kannen rakentaminen vilkkaan junaradan yläpuolella alkaa huhtikuussa.
Kreate uusii Kirkkonummen keskustan merkittävimpänä sisääntuloväylän toimivan Kirkkonummentien ylikulkusillan. Kahdessa vaiheessa rakennettava silta ylittää Helsinki–Turku-radan sekä Munkinmäentie- ja Asemankulma-nimiset kadut.
Kreate uusii Kirkkonummen keskustan merkittävimpänä sisääntuloväylän toimivan Kirkkonummentien ylikulkusillan. Kahdessa vaiheessa rakennettava silta ylittää Helsinki–Turku-radan sekä Munkinmäentie- ja Asemankulma-nimiset kadut.

Kirkkonummen keskustan uudistettu sisääntuloväylä rakennetaan kahdessa vaiheessa: ensin rakennetaan nykyisen sillan itäpuolelle silta B ja kun liikenne on siirretty silta B:lle, vanha silta puretaan ja sen tilalle rakennetaan silta A.

Elokuussa 2022 alkaneella työmaalla on siirrytty silta B:n perustustöiden jälkeen maatukien ja välitukien puumuottien rakentamiseen ja raudoittamiseen.

– Maaperä osoittautui ennakoitua kivisemmäksi, joten suunnitelmista poiketen perustuskaivuita varten rakennettavat tukiseinät oli toteutettava muuten kuin ponttiseininä. Eteläpuolelle porasimme 35 metriä pitkän ja 6–10 metriä korkean porapaaluseinän ja pohjoispuolelle rakensimme lähes 100 metriä pitkän ja kymmenisen metriä korkean settiseinän, jota hitsasimme neljän kuukauden ajan, kertoo kohteen työmaapäällikkö Vilho Hiltunen Kreatelta.

Työmaalla on rakennettu myös tukimuureja, jotka mahdollistavat 5–10 metriä muuta maastoa korkeammalla sijaitsevan Kirkkonummentien leventämisen uuden sillan myötä.  

– Sillan eteläpuolella valoimme tien rakenteita varten 85 metriä pitkän ja kymmenisen metriä korkean tukimuurin. Myös pohjoispuolelle kohoaa tukimuuri, jonka viimeinen lohko yhdistyy kauppakeskus Kirsikan parkkialueelle menevän sillan levikkeeseen, selittää Hiltunen.

– Kaikki tehdyt tukirakenteet ovat paitsi kooltaan massiivisia myös toteutukseltaan haastavia, koska rakentaminen on tapahtunut ja tapahtuu ahtaassa ympäristössä. Tukien rakentaminen sujui kuitenkin odotettua jouhevammin.   

Suojaseinät ja sillan kannen telineet rakennetaan lyhyiden ratakatkojen aikana

Seuraava haastavampi työvaihe koittaa huhtikuun alussa, jolloin siltatyömaalla ryhdytään rakentamaan vilkkaan Rantaradan yli.

– Junaradan yläpuolella rakentaminen on aina erittäin vaativaa rakentamista, joka on mahdollista toteuttaa vain ratakatkojen aikana. Teemme tarvittavat suojaseinät ja silta B:n kannen telineet muutaman tunnin aikaikkunoissa 2–3 yönä sekä yhden noin 20 tunnin ratakatkon aikana.

Telineiden valmistuttua käynnistyvät sillan kannen muotti-, raudoitus- ja valutyöt. Kun silta B on syksyllä valmis, alkaa nykyisen sillan purkaminen.

– Kevyen liikenteen silta puretaan 24 tunnin ratakatkossa ja moottoriajoneuvoliikenteen sillan purkamiseen olemme saaneet 36 tuntia kestävän ratakatkon. Siirrämme ajolangat syrjään ja betoniset sillat murskataan minuuttiaikataulussa junaraiteiden päälle, selittää Hiltunen.

Uusi tielinjaus ja useat silta-aukot osana Helsinki–Turku-radan laajenemista

Nykyisen sillan paikalle tulevan silta A:n rakentaminen käynnistyy perustusten paalutuksella loppuvuonna 2023.

Sillat A ja B ovat nykyistä Kirkkonummentien ylikulkusiltaa yli 30 metriä pidemmät ja kolmen aukon sijaan niissä on viisi aukkoa. Sillat ylittävät Helsinki–Turku-radan lisäksi Munkinmäentie- ja Asemankulma-nimiset kadut.

– Urakassa siirrämme Munkinmäentien linjausta 20 metriä etelämmäksi. Uudella tielinjauksella ja useammalla silta-aukolla valmistaudutaan tuleviin ratavarauksiin, toteaa Vilho Hiltunen.

Munkinmäentien rakentaminen alkaa silta A:n ja B:n valmistumisen jälkeen kesällä 2024. Kreate toteuttaa Väyläviraston tilaaman siltahankkeen STk-urakkamallilla (Suunnittele ja toteuta -malli kehitysvaiheella) ja kustannuksista vastaa Kirkkonummen kunta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kreate uusii Kirkkonummen keskustan merkittävimpänä sisääntuloväylän toimivan Kirkkonummentien ylikulkusillan. Kahdessa vaiheessa rakennettava silta ylittää Helsinki–Turku-radan sekä Munkinmäentie- ja Asemankulma-nimiset kadut.
Kreate uusii Kirkkonummen keskustan merkittävimpänä sisääntuloväylän toimivan Kirkkonummentien ylikulkusillan. Kahdessa vaiheessa rakennettava silta ylittää Helsinki–Turku-radan sekä Munkinmäentie- ja Asemankulma-nimiset kadut.
Lataa
Kohteen työmaapäällikkö Vilho Hiltunen ja työnjohtaja Antti Putto Kreatelta ovat tyytyväisiä Kirkkonummentien levenemisen mahdollistavaan tukimuuriin, joka valmistui suunnitellusti siltatyömaan etelälaidalle.
Kohteen työmaapäällikkö Vilho Hiltunen ja työnjohtaja Antti Putto Kreatelta ovat tyytyväisiä Kirkkonummentien levenemisen mahdollistavaan tukimuuriin, joka valmistui suunnitellusti siltatyömaan etelälaidalle.
Lataa
Kirkkonummentien uuden ylikulkusillan ensimmäisen sillan, silta B:n, maa- ja välitukien muottien rakentaminen ja raudoittaminen etenee Helsinki–Turku-radan molemmilla puolilla. Rakentaminen radan päälle alkaa huhtikuussa 2023.
Kirkkonummentien uuden ylikulkusillan ensimmäisen sillan, silta B:n, maa- ja välitukien muottien rakentaminen ja raudoittaminen etenee Helsinki–Turku-radan molemmilla puolilla. Rakentaminen radan päälle alkaa huhtikuussa 2023.
Lataa
Radan pohjoispuolelle kohonneen lähes 100 metriä pitkän ja kymmenisen metriä korkean settiseinän rakentaminen sujui Kreatella ahtaudesta huolimatta odotettua sujuvammin.
Radan pohjoispuolelle kohonneen lähes 100 metriä pitkän ja kymmenisen metriä korkean settiseinän rakentaminen sujui Kreatella ahtaudesta huolimatta odotettua sujuvammin.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate Sverigelle merkittävä tunnelin sisustusurakka – yhtiön asema vaativien kallio- ja betonirakenteiden toteuttajana Ruotsissa vahvistuu12.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin 7 miljoonan euron optio kahden muun ramppitunnelin rakentamisesta.

Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.

Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote

Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye