Kriisillä vaikutuksia asuntokauppaan - päättynyt helmikuu toiseksi vilkkain käytettyjen asuntojen kaupassa viiteen vuoteen

Kiinteistömaailman Pulssi 2.3.2022

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki helmikuussa 2022 yhteensä 980 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa.

“Eteenpäin katsottaessa käsillä olevalla vakavalla kriisillä on ainakin kolmenlaisia vaikutuksia asuntomarkkinoihin”, arvioi Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

“Ensimmäinen on shokkivaikutus, jossa ihmiset pohtivat, mitä nyt kannattaa ylipäätänsä tehdä. Toinen vaikutus kääntää ihmisten katseet takaisin omaan lähiympäristöön, eikä matkustaminen vilkastu odotetulla tavalla. Kolmas vaikutus voi olla pidempiaikainen ja liittyy Suomen talouskehitykseen osana Euroopan talous- ja rahoitusjärjestelmää. Suomalaista asuntomarkkinaa suojaa kuitenkin markkinan vahva tarveohjautuvuus. Syntymät, kuolemat, yhteen muuttamiset ja eroamiset, työpaikka-alueen vaihtumisten ja varallisuusasemassa tapahtuvien muutosten lisäksi, ovat edelleen asuntokaupan keskeisimmät ajurit”, toteaa Kyhälä.

Helmikuussa vahvaa käytettyjen asuntojen kauppaa, uudiskohdekauppa tavanomaista vähäisempää

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä helmikuussa 937 käytettyjen ja 43 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 980 kauppaa.

Käytettyjen asuntojen kaupassa helmikuu oli toiseksi paras viiteen viime vuoteen, mutta uudiskohdekauppa jatkui edelleen tavanomaista vähäisempänä.

Nyt päättyneen kuun luvut jäävät viime vuoden vastaavasta eli poikkeuksellisen vilkkaasta helmikuusta 2021, jolloin tehtiin peräti 960 käytettyjen asuntojen ja 81 uusien asuntojen kauppaa.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045
Kiinteistömaailman kuvapankkihttps://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 56. barometri: Asuntojen hintojen nousu pysähtyy kriisin aikana – vanhat vuokra-asunnot haasteellisia7.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma ennustaa tekoälymalliin ja laajaan välittäjäkyselyyn pohjautuen keskimääräistä 1,5% hinnannousua seuraavan 12 kuukauden ajalle (viimeisen 12kk toteuma +4,1%). Arvio pitää sisällään muutaman kuukauden hintojen nousun pysähtymisen. ”Hinnankehitysennustettamme on korjattu selkeästi alaspäin; Ukrainan sodan aiheuttamat epävarmuudet ja sen myötä elinkustannusten hintapaineet ovat sulattaneet merkittävästi hinnankorotusodotuksia”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Perheasuntojen kysynnän odotetaan jatkuvan vilkkaana, mutta pienistä kerrostaloasunnoista on paikoin ylitarjontaa. Tämä tuo haasteita varsinkin vanhojen asuntojen vuokraamiseen ja vuokratasojen säilyttämiseen.