Kriisipuhelimeen 500 puhelua päivässä – maaseudulta soitetaan kuitenkin aiempaa vähemmän

– Kriisipuhelimeen soittaneista 86 % asuu kaupungissa, vaikka Kriisipuhelin tarjoaisi helposti apua myös niille, jotka asuvat kaukana palveluista. Leimautumisen tai vaikean elämäntilanteen paljastumisen vaaraa ei ole. Soittaa voi täysin nimettömänä ja keskustelu on luottamuksellista, sanoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter Suomen Mielenterveysseurasta.

Kriisipuhelin on perustettu vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia. Se on tarkoitettu kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Esimerkiksi perheen vaikea tilanne tai maaseutuyrittäjyyden tuomat paineet voivat olla syitä keskusteluavun hakemiseen. Paha olo ja tunne keskusteluavun tarpeesta riittää.

– Monella suomalaisella on vahva yksin pärjäämisen eetos, eikä apua haluta hakea. Aina kriisin keskellä ei kuitenkaan löydä itse ratkaisuja ja vaikeudet voivat johtaa kuoleman ajatuksiinkin. Keskusteluavun tuella uusia ratkaisukeinoja voi löytyä, olo helpottua ja toiveikkuus jälleen herätä, kertoo tukihenkilötoiminnan suunnittelija Veli Kaukkila Suomen Mielenterveysseurasta. Kaukkila toimii myös Maaseudun tukihenkilöverkon ohjausryhmän jäsenenä.

– Avun hakemista saattaa jarruttaa se, ettei uskota auttajan ymmärtävän kaupungin ulkopuolella elävien elämää ja arkea. Kriisipuhelimessa päivystäjä ei kuitenkaan yritä ratkaista soittajan ongelmia, vaan etsii yhdessä soittajan kanssa ratkaisukeinoja ja voimavaroja. Soittajalle voi olla vapauttavaa jo se, kun hän kertoo ensimmäistä kertaa huolestaan ihmiselle, joka kuuntelee tuomitsematta. Kriisipuhelimessa neuvotaan tarvittaessa myös jatkoavun hakemisessa.

Kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 joka päivä läpi kesän: arkipäivisin kello 9.00–07.00 ja viikonloppuisin sekä juhannuksena kello 15.00–07.00. Puhelimeen vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Puhelu maksaa operaattorin perimän hinnan verran.

Kriisipuhelimeen tulee vuosittain noin 180 000 soittoa, joista noin 50 000 pystytään vastaamaan. Alkuvuoden aikana soittoja on tullut reilu 10 000 edellisvuotta enemmän.

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
susanna.winter@mielenterveysseura.fi

Veli Kaukkila
Tukihenkilötoiminnan suunnittelija
veli.kaukkila@mielenterveysseura.fi

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.