Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kruunusillat-raitiotie aloittaa rakennustyöt Hakaniemessä ja esittää päätepysäkkiä Laajasalontielle

Jaa

Kruunusillat-raitiotie aloittaa valmistelevia rakennustöitä Hakaniemessä ja Siltavuorenrannassa toukokuun puolivälissä. Sitä ennen alueella joudutaan kaatamaan puita. Kruunuvuorenrannassa alkaa uusien katujen esirakentaminen toukokuun alussa. Kruunusillat-raitiotie viimeistelee parhaillaan toteutussuunnitelmaa, ja sen yhteydessä myös hankelaajuus tarkentuu. Tällä hetkellä suunnitelma on rakentaa pikaraitiotielle päätepysäkki ensin Laajasalontielle.

Havainnekuvassa Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Korkeasaarensilta. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects.
Havainnekuvassa Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Korkeasaarensilta. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects.

Uuden Hakaniemensillan ja alueen uusien katujärjestelyiden rakentamisen valmistelevina töinä aloitetaan kunnallistekniikan siirto- ja uusimistyöt Siltavuorensalmen molemmin puolin, eli Hakaniemessä ja Siltavuorenrannassa todennäköisesti touko-kesäkuun vaihteessa. Kesällä alkaa myös katujen rakentaminen Merihaan kupeessa.

Toukokuussa alueelta joudutaan valitettavasti kaatamaan katupuita, koska puiden alle on tulossa uusia vesijohtoja, viemäreitä sekä sähkö- ja telekaapeleita. Kaadettavat puut sijaitsevat Sörnäisten rantatiellä, Näkinaukion ympäristössä, Hakaniemenrannassa sekä Kruununhaan puolella Pohjoisrannassa ja Kirjatyöntekijänkadulla.

Kruunusillat-raitiotien ja uuden Hakaniemensillan valmistuttua sekä alueen muun rakentamisen edistyessä alueelle istutetaan uusia katupuita ja rakennetaan uusia puisto- ja virkistysalueita.

Työmaan perustaminen kestää toukokuun ajan. Varsinainen rakentaminen alkaa todennäköisesti touko-kesäkuun vaihteessa. Meluavista työvaiheista ja uusista liikennejärjestelyistä kerrotaan tarkemmin lähempänä töiden aloitusta.

Kruunusillat-raitiotie lähettää Hakaniemen ja Kruununhaan asukkaille kirjeen, jonka posti jakaa jokaiseen talouteen 6.5. Rakennustöistä hanke kertoo myös 10.5. pidettävässä verkkotilaisuudessa, lisätietoja löytyy hankkeen Facebook-sivulta ja verkkosivulta kruunusillat.fi.

Kruunuvuorenrannassa allianssi rakentaa kadun rakennekerroksia ja kunnallistekniikkaa Koirasaarentien länsipäähän ja uudelle Horisontti-nimiselle kadulle. Työt alkavat toukokuun alussa.

Hakaniemen alueen ja Kruunuvuorenrannan työt allianssi toteuttaa liittyvinä hankkeina, jotka kaupunki rakentaisi joka tapauksessa ilman raitiotietäkin.

Pikaraitiotien päätepysäkki Laajasalontielle

Kruunusillat-allianssi viimeistelee parhaillaan toteutussuunnitelmaa, ja sen yhteydessä myös koko hankelaajuus tarkentuu. Tällä hetkellä suunnitelma on rakentaa pikaraitiotielle päätepysäkki ensin Laajasalontielle. Paikka on Laajasalon ostoskeskuksen kohdalla.

Kruunusillat-hankkeessa ei rakenneta uuden suunnitelman mukaan lainkaan Yliskylän kiertävää rataosuutta. Kyseessä on Laajasalontien osuus ostoskeskuksen kohdalta pohjoiseen, vielä rakentamaton Ollinraitio, sekä Ilomäentie ja Reposalmentien itäisin osuus tulevalle varikolle. Kaupunki päättää Yliskylän rataosuuden rakentamisesta myöhemmin erikseen. 

Reposalmentielle on suunniteltu Kruunusillat-raitiotien varikko, jonka suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa HKL erillisenä hankkeena. Uudelta päätepysäkiltä tulisi yhteys varikolle Reposalmentietä pitkin länsisuunnasta.

”Kruunusillat-raitiotien tärkein tavoite on rakentaa joukkoliikenneyhteys Laajasalosta keskustaan. Siirtämällä päätepysäkin paikkaa pystymme hallitsemaan hankkeen aikataulu- ja kustannusriskejä aiempaa paremmin.  Yliskylän kiertävän rataosuuden toteutusmahdollisuus myöhemmin pidetään kuitenkin avoimena.” toteaa yksikön johtaja Artturi Lähdetie Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL:stä.  

Laajasaloon tulee vuoteen 2040 mennessä asuntoja yli 15 000 uudelle asukkaalle. Saaren asukkaille tarvitaan nopea joukkoliikenneyhteys. Metron kapasiteetti on täyttymässä Itä-Helsingissä tulevaisuudessa, ja Laajasalon raitiotie helpottaa metron ruuhkia.

Enimmäishinta tulossa poliitikkojen päätettäväksi

Kruunusillat-hankkeen alustava kustannusarvio oli 260 miljoonaa euroa, kun Helsingin valtuusto teki hankkeesta enimmäishintapäätöksen vuonna 2016. Tämän hetkisen arvion mukaan hankkeen kustannukset ovat suuremmat kuin yli neljä vuotta sitten arvioitiin. 19.1.2021 summan kerrottiin olevan 350 miljoonaa euroa vuoden 2015 hintatasossa. Hankkeen enimmäishinta on täsmentymässä kevään 2021 aikana.

Enimmäishinnan korotuksesta tehdään todennäköisesti esitys valtuuston käsiteltäväksi. Arvion mukaan asiasta päättää uusi kaupunginvaltuusto ensi syksynä.

Hanke on jaettu kahteen osaan

Kruunusillat-hanke toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa (Finkensilta ja Kruunuvuorensilta) sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Tämän urakan kilpailutus on parhaillaan käynnissä.

Yhteyden muu rakentaminen, mukaan lukien reitin kolmas uusi silta eli Merihaansilta, tehdään puolestaan allianssimallilla.

Kruunusillat-allianssissa on käynnissä kehitysvaihe. Kehitysvaiheessa laaditaan vuoden 2016 hankesuunnitelmaa tarkemmat raitiotien suunnitelmat sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset. Osana tätä työtä raitiotie on päätetty rakentaa kahdessa vaiheessa. Ensin rakennetaan Laajasalon ja Hakaniemen väli sekä tilapäinen päätepysäkki Hakaniemeen. Osuus Hakaniemestä keskustaan tehdään toisessa vaiheessa.

Tavoitteena on aloittaa raitiotien rakentaminen eli toteutusvaihe ensi syksynä.

Myös Kruunuvuorensillan ja Finkensillan rakentaminen alkaa tavoiteaikataulun mukaan ensi syksynä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ville Alajoki
p. 040 334 7301
ville.alajoki@hel.fi
Projektinjohtaja
Kruunusillat-raitiotie

Artturi Lähdetie
p. 0931035245
artturi.lahdetie@hel.fi
yksikön johtaja
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL

Hakaniemen rakentamiseen liittyvät kysymykset
Aapo Urjanheimo
p. 0505388012
aapo.urjanheimo@yit.fi

Kuvat

Havainnekuvassa Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Korkeasaarensilta. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects.
Havainnekuvassa Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Korkeasaarensilta. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kruunusillat-raitiotie

Kruunusillat-hanke yhdistää 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta. Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta, noin 1200 metriä. 

Rakentamisen on tarkoitus alkaa syksyllä 2021. Tavoite on, että yhteys Laajasalon ja Hakaniemen välille valmistuu vuoden 2026 lopussa ja raitiotien matkustajaliikenne käynnistyy vuonna 2027.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla.

Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. Näiden aiheuttamat kustannukset katetaan Kruunusillat-budjetin ulkopuolelta kaupungin muusta investointirahoituksesta.

Kruunusillat-raitiotien ja sen kustannusarvion ulkopuolisia asioita ovat myös HKL:n raitiovaunuhankinnat ja Laajasaloon suunniteltu hybridikortteli, joka sisältää asuintaloja ja niiden alle raitiovaunuvarikon.

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy.

www.kruunusillat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 6.5.20216.5.2021 18:23:16 EEST | Tiedote

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 6.5.2021. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 20.5.2021.

Teollisuuskadun akselin kaavarunko päätöksentekoon30.4.2021 09:14:22 EEST | Tiedote

Pasilan ja Kalasataman välillä kulkeva Teollisuuskadun akseli muuttuu tulevaisuudessa liikenneväylästä ympäröiviä alueita yhdistäväksi eläväksi keskusta-alueeksi. Tavoitteena on luoda alueesta merkittävä työpaikkojen, kulttuurin ja tapahtumien keskittymä sekä parantaa yhteyksiä kaikilla kulkumuodoilla. Juuri valmistunut kaavarunko luo suuntaviivat alueen tulevalle kehitykselle ja maankäytölle. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee Teollisuuskadun akselin kaavarunkoa kokouksessaan 4. toukokuuta.

Meri-Rastilan uudistus käynnistyy lähivuosina – Meri-Rastilan itäosan asemakaava päätöksentekoon30.4.2021 08:45:06 EEST | Tiedote

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee Meri-Rastilan itäosan asemakaavaa kokouksessaan 4. toukokuuta, minkä jälkeen asemakaava etenee kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Kaavahanke on jälkimmäinen osa Meri-Rastilan kokonaisvaltaista uudistusta, jossa parannetaan alueen nykyisiä palveluita ja rakennetaan tulevina vuosina uusia asuntoja yhteensä jopa 4400 uudelle asukkaalle metroaseman läheisyyteen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme