Kruunusiltojen rakentaminen alkaa näkyä merellä
Työt on jo aloitettu materiaalien kuljetuksilla ja työmaatukikohtien perustamisella Kruunuvuoreen ja Kalasataman Nihtiin. Urakka-alueelta Korkeasaaresta sillanpuoleiselta ranta-alueelta on kaadettu puita kaupungin toimesta ja alueelle rakennetaan työmaa-aitoja ja väliaikaisia työmaateitä.
Ruoppauksia, täyttöjä ja työsiltoja
Lokakuun puolivälissä Kalasataman Nihdissä aloitetaan väliaikaisen, työmaakäyttöön otettavan sillan rakentaminen kohti Korkeasaarta. Työmaasillan rakentaminen kestää noin neljä kuukautta.
Lokakuun aikana käynnistyy Kruunuvuorenrannanpäässä työmaasillan rakentaminen kohti Isäntä ja Emäntä -nimisiä luotoja. Kun työsilta alkuvuodesta 2022 saadaan valmiiksi, aloitetaan pylonin eli 135 metriä korkean pilarirakenteen rakentaminen. Pyloni eli kannatinpylväs on pystysuuntainen ja pilarimainen rakenne, johon tukeutuvat sillan kantta kannattelevat vinoköydet.
Lokakuun puolivälissä aloitetaan sekä Korkeasaaren edustalla että tulevan pylonin kohdalla merenpohjan ruoppaustyöt. Lisäksi Korkeasaaren edustalla aloitetaan louhetäytöt eli ajetaan kiviainesta rannan täytöksi. Täyttömaalla Korkeasaaren pohjoisrannalla tulee aikanaan kulkemaan uusi raitiotie sekä jalankulku- ja pyöräilyreitti.
Lokakuussa aloitetaan lisäksi pylonin perustusten louhintatyöt ja pylonin työnaikaisen ”tekosaaren” rakentaminen. Tekosaari tulee toimimaan yhtenä työmaatukikohtana rakentamisen ajan.
Myös Korkeasaaren rannasta rakennetaan työmaasilta kohti Kruunuvuorenselkää ja pylonia. Sen rakentaminen alkaa talvella 2022.
Tammikuussa aloitetaan Kruunuvuorensillan ja Finkensillan perustusten paalutukset ja tämän jälkeen perustustyöt. Paalutustyöt tulevat aiheuttamaan melua ja tärinää. Meluisin vaihe kestää puolisen vuotta ja se ajoittuu tulevalle talvelle.
Kruunuvuorensillan ja Finkensillan siltatöiden on tavoite valmistua syksyllä 2025. Tämän jälkeen aloitetaan silloilla raitiotien rakennustyöt.
Uusi raitiotie tarvitsee vielä kolmannen uuden sillan, Nihdin ja Hakaniemen välisen Merihaansillan. Sen rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuonna 2023. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Ympäristö huomioidaan töiden ajoittamisessa
Suunnitteluvaiheessa on tehty mittava määrä ympäristöselvityksiä, jotka ohjaavat sekä suunnittelua että toteutusta. Melurajoitusten lisäksi hankkeelle on asetettu ympäristörajoituksia, jotka vaikuttavat töihin eri vuodenaikoina.
Ruoppausta tehdään talvella, jotta vaelluskalojen kutuaikaa ei häiritä. Myös veden samentuminen otetaan rakennustöiden suunnittelussa huomioon ja ruoppaus tehdään puomien avulla, jotta sameus ei leviä ruopattavan alueen ulkopuolelle.
Lintujen pesimisaikana on käytössä turvavälit luodoilla, jolloin työskennellään vain etäällä niistä pesimisrauhan takaamiseksi. Lisäksi pesimisaikana ei tehdä kaikkein häiritsevimpiä työvaiheita.
Työt pyritään tekemään mahdollisimman tehokkaasti ja vähällä häiriöllä. Väistämättä kuitenkin esimerkiksi paalutus kaikuu meren päällä kauas ja siitä tulee meteliä.
Rakentamisaikaiset vaikutukset veneilyyn
Toistaiseksi rakentaminen ei vaikuta veneväyliin. Tulevista vaikutuksista tiedotetaan myöhemmin.
Ensimmäiset työvaiheet:
Lokakuu 2021-
Työmaasillan rakentaminen Kalasatamasta kohti Korkeasaarta
Työmaasillan rakentaminen Kruunuvuorenrannasta kohti Kruunuvuorenselkää
Ruoppaus Korkeasaaren edustalla
Louhetäytöt Korkeasaaren edustalla
Pylonin työnaikaisen tekosaaren rakentaminen
Tammikuu 2022-
Kruunuvuorensillan ja Finkensillan perustusten paalutukset
Helmikuu 2022-
Työmaasillan rakentaminen Korkeasaaren rannasta kohti Kruunuvuorenselkää ja pylonia
Pylonin rakentaminen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiVille AlajokiKruunusillat-raitiotien projektinjohtaja
Puh:040 334 7301ville.alajoki@hel.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 18.4.202418.4.2024 18:04:52 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 18.4.2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 2.5.2024.
Vinnaren i arkitekturtävlingen för Bilhuskvarteret bidraget Cabriolet18.4.2024 15:15:56 EEST | Tiedote
En utbyggnad planeras för Bilhuskvarteret i Kampen. Till vinnaren i arkitekturtävlingen om planeringen valdes ARCO Architecture Company med bidraget Cabriolet.
Autotalon arkkitehtuurikilpailun voitto ehdotukselle Cabriolet18.4.2024 15:15:56 EEST | Tiedote
Kampissa sijaitsevaan Autotalokortteliin suunnitellaan laajennusta. Suunnittelusta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittajaksi valittiin ARCO Architecture Company ehdotuksellaan Cabriolet.
Mannerheimintien valmistelevat työt etenevät Ruusankadulle18.4.2024 14:48:37 EEST | Tiedote
Ruusankatu suljetaan läpiajolta 22. huhtikuuta ja kadunvarren pysäköintipaikat poistuvat käytöstä. Mannerheimintie kapenee Ruusankadun kohdalla etelään päin yhdellä kaistalla.
Stora renoveringar i Åggelby konstisbana och ishall18.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote
Åggelby konstisbana, som blev färdig år 1977, och den närliggande ishallen kommer att renoveras i år 2024. Den stora renoveringen omfattar konstisbanan och ishallens kylteknik samt servicebyggnaden. Servicebyggnadens gym och idrottshallar är ur bruk åtminstone under vintersäsongen 2024–2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme