Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kruunusiltojen rakentaminen alkaa näkyä merellä

Jaa

Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan välisten kahden sillan, eli Kruunuvuorensillan ja Finkensillan, rakentaminen alkaa lokakuussa näkyä merellä Korkeasaaren molemmin puolin.

Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan välisten kahden sillan, eli Finkensillan ja Kruunuvuorensillan, rakentaminen alkaa. NIhdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta rakennetaan myöhemmin.
Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan välisten kahden sillan, eli Finkensillan ja Kruunuvuorensillan, rakentaminen alkaa. NIhdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta rakennetaan myöhemmin.

Työt on jo aloitettu materiaalien kuljetuksilla ja työmaatukikohtien perustamisella Kruunuvuoreen ja Kalasataman Nihtiin. Urakka-alueelta Korkeasaaresta sillanpuoleiselta ranta-alueelta on kaadettu puita kaupungin toimesta ja alueelle rakennetaan työmaa-aitoja ja väliaikaisia työmaateitä.

Ruoppauksia, täyttöjä ja työsiltoja

Lokakuun puolivälissä Kalasataman Nihdissä aloitetaan väliaikaisen, työmaakäyttöön otettavan sillan rakentaminen kohti Korkeasaarta. Työmaasillan rakentaminen kestää noin neljä kuukautta.

Lokakuun aikana käynnistyy Kruunuvuorenrannanpäässä työmaasillan rakentaminen kohti Isäntä ja Emäntä -nimisiä luotoja. Kun työsilta alkuvuodesta 2022 saadaan valmiiksi, aloitetaan pylonin eli 135 metriä korkean pilarirakenteen rakentaminen. Pyloni eli kannatinpylväs on pystysuuntainen ja pilarimainen rakenne, johon tukeutuvat sillan kantta kannattelevat vinoköydet.

Lokakuun puolivälissä aloitetaan sekä Korkeasaaren edustalla että tulevan pylonin kohdalla merenpohjan ruoppaustyöt. Lisäksi Korkeasaaren edustalla aloitetaan louhetäytöt eli ajetaan kiviainesta rannan täytöksi. Täyttömaalla Korkeasaaren pohjoisrannalla tulee aikanaan kulkemaan uusi raitiotie sekä jalankulku- ja pyöräilyreitti.

Lokakuussa aloitetaan lisäksi pylonin perustusten louhintatyöt ja pylonin työnaikaisen ”tekosaaren” rakentaminen. Tekosaari tulee toimimaan yhtenä työmaatukikohtana rakentamisen ajan.

Myös Korkeasaaren rannasta rakennetaan työmaasilta kohti Kruunuvuorenselkää ja pylonia. Sen rakentaminen alkaa talvella 2022.

Tammikuussa aloitetaan Kruunuvuorensillan ja Finkensillan perustusten paalutukset ja tämän jälkeen perustustyöt. Paalutustyöt tulevat aiheuttamaan melua ja tärinää. Meluisin vaihe kestää puolisen vuotta ja se ajoittuu tulevalle talvelle.

Kruunuvuorensillan ja Finkensillan siltatöiden on tavoite valmistua syksyllä 2025. Tämän jälkeen aloitetaan silloilla raitiotien rakennustyöt.

Uusi raitiotie tarvitsee vielä kolmannen uuden sillan, Nihdin ja Hakaniemen välisen Merihaansillan. Sen rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuonna 2023. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. 

Ympäristö huomioidaan töiden ajoittamisessa

Suunnitteluvaiheessa on tehty mittava määrä ympäristöselvityksiä, jotka ohjaavat sekä suunnittelua että toteutusta. Melurajoitusten lisäksi hankkeelle on asetettu ympäristörajoituksia, jotka vaikuttavat töihin eri vuodenaikoina.

Ruoppausta tehdään talvella, jotta vaelluskalojen kutuaikaa ei häiritä. Myös veden samentuminen otetaan rakennustöiden suunnittelussa huomioon ja ruoppaus tehdään puomien avulla, jotta sameus ei leviä ruopattavan alueen ulkopuolelle.

Lintujen pesimisaikana on käytössä turvavälit luodoilla, jolloin työskennellään vain etäällä niistä pesimisrauhan takaamiseksi. Lisäksi pesimisaikana ei tehdä kaikkein häiritsevimpiä työvaiheita.

Työt pyritään tekemään mahdollisimman tehokkaasti ja vähällä häiriöllä. Väistämättä kuitenkin esimerkiksi paalutus kaikuu meren päällä kauas ja siitä tulee meteliä.

Rakentamisaikaiset vaikutukset veneilyyn

Toistaiseksi rakentaminen ei vaikuta veneväyliin. Tulevista vaikutuksista tiedotetaan myöhemmin.

Ensimmäiset työvaiheet:

Lokakuu 2021-

Työmaasillan rakentaminen Kalasatamasta kohti Korkeasaarta

Työmaasillan rakentaminen Kruunuvuorenrannasta kohti Kruunuvuorenselkää

Ruoppaus Korkeasaaren edustalla

Louhetäytöt Korkeasaaren edustalla

Pylonin työnaikaisen tekosaaren rakentaminen

Tammikuu 2022-

Kruunuvuorensillan ja Finkensillan perustusten paalutukset

Helmikuu 2022-

Työmaasillan rakentaminen Korkeasaaren rannasta kohti Kruunuvuorenselkää ja pylonia

Pylonin rakentaminen

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan välisten kahden sillan, eli Finkensillan ja Kruunuvuorensillan, rakentaminen alkaa. NIhdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta rakennetaan myöhemmin.
Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin ja Kruunuvuorenrannan välisten kahden sillan, eli Finkensillan ja Kruunuvuorensillan, rakentaminen alkaa. NIhdin ja Hakaniemen välinen Merihaansilta rakennetaan myöhemmin.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kruunusillat-raitiotie

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. 

Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.

Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. 

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.

www.kruunusillat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Mitä uutta Länsi-Helsinkiin? Alueen ajankohtaiset suunnitelmat ja hankkeet esillä verkkotilaisuudessa 27.10.20.10.2021 08:55:13 EEST | Tiedote

Läntisessä Helsingissä on käynnissä useita suunnittelu- ja rakentamishankkeita. Malminkartanon ja Kannelmäen kaupunkiuudistus käynnistyy, asema-alueita kohennetaan ja uudet kohteet täydentävät aiempaa rakennuskantaa. Myös alueen kadut ja puistot kehittyvät. Ajankohtaisia suunnitelmia esitellään Uutta Länsi-Helsinkiä -verkkotilaisuudessa keskiviikkona 27.10. klo 17.00 alkaen.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 14.10.202114.10.2021 17:41:54 EEST | Tiedote

Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 14.10.2021 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 28.10.2021. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto/

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme