Kuhmon virtuoosit kohtaavat taas

Virtuosi di Kuhmo -kamariorkesteri palaa konserttilavalle huhtikuussa kahdessa konsertissa, joista toinen soitetaan Kangasala-salissa tiistaina 24.4. klo 19. Ohjelmassa on kaksi klassikkoa: Johannes Brahmsin jousisekstetto B-duuri op.18 sekä nuoren Felix Mendelssohnin Oktetto op.20.

Ympäri maailman mainetta kerännyt Virtuosi di Kuhmo esiintyy yhdessä tätä nykyä vain muutamia kertoja vuosittain. Viime aikoina yhtye on erikoistunut esittämään suurelle jousikokoonpanolle sävellettyjä teoksia kvintetoista nonettoihin.

Virtuosi di Kuhmo sai alkunsa 1980-luvun puolessavälissä, kun Kuhmon kamarimusiikkifestivaalille päätettiin perustaa oma korkeatasoinen orkesteri. Alkuvuosina orkesteri muodostettiin vuosittain koesoittojen perusteella. Vuonna 1992 orkesteri kutsuttiin esiintymään Japaniin, Kuhmon tytärfestivaalille. Tästä kokoonpanosta muodostettiin Virtuosi di Kuhmon pitkäjänteinen ydinryhmä.

Pian orkesterin konsertit Kuhmon kamarimusiikissa alkoivat muodostua tapauksiksi ja esiintymiskutsuja alkoi tulla muuallekin. Orkesteri aloitti myös pitkään jatkuneen menestyksekkään levytystoiminnan, joka toi orkesterille nopeasti lisää mainetta. Osa levyistä oli myyntimenestyksiä.

1990-luvun lopulla Virtuosi di Kuhmo vieraili paljon myös maamme rajojen ulkopuolella, useimmissa Länsi-Euroopan maissa. Yhteistyötä tehtiin useiden vierailevien kapellimestareiden kanssa, muun muassa Ralf Gothóni, Sakari Oramo, Okko Kamu, John Storgårds, Osmo Vänskä, Hannu Lintu ja Olli Mustonen.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen orkesterin aloittaessa teini-ikäiset jäsenet alkoivat aikuistua ja resurssien kokoaminen toiminnan täysipainoista kehittämistä varten ei ollut varmaa. Esiintymisten määrän hiljalleen vähentyessä kului muutamia vuosia, jolloin toiminta oli pientä.

− Saimme Virtuosi di Kuhmossa 90-luvun lopulla eräänlaisen privaatin orkesterikoulun. On ollut hienoa myöhempinä vuosina seurata kanssamuusikoiden kasvua. Jäsenet ovat työllistyneet helsinkiläisiin sinfoniaorkestereihin ja solisteiksi kansainvälisille areenoille, kuten Elina Vähälä ja Atte Kilpeläinen, sellisti Mikko Ivars kertoo.

2010-luvun puolessa välissä ydinjäsenet alkoivat etsiä keinoja ylläpitää Virtuosi di Kuhmon musiikillista perinnettä.

Orkesteri esiintyi vuosittain ainoastaan Hauhon musiikkijuhlilla − joskus isommalla orkesterilla, välillä taas kamariyhtyeeksi luettavalla sekstetto- tai oktetto-kokoonpanolla.

Felix Mendelssohn kirjoitti Kangasala-talon konsertissa kuultavan oktettonsa käsikirjoituksen marginaaliin: ”Oktetto tulee soittaa sinfoniseen tyyliin, jokaista stemmaa myöden…”

− Jousioktetto todella kuulostaa enemmän orkesterilta, kuin kahdelta kvartetilta, Mikko Ivars tuumaa. − Kautta aikojen on kirjoitettu huima määrä oktettoja ja sekstettoja, joten Virtuosi di Kuhmo vaikuttaa löytäneen tietään vuosiksi eteenpäin.

Kangasala-talon konsertin ohjelmassa on kaksi ehkä genrensä tunnetuinta teosta: Johannes Brahmsin sekstetto no.1 sekä Felix Mendelssohnin jousioktetto op.20 – molemmat nuorten miesten mestariluomuksia.

Nämä teokset kuullaan usein festivaaliesityksinä, jolloin kokoonpano on kerätty vain yhtä esityskertaa varten. Virtuosi di Kuhmo haluaa tuoda esille omat versionsa, joissa kuuluu lähes kolmenkymmenen vuoden yhteissoittokokemus.

Virtuosi Di Kuhmon kokoonpano Kangasala-talon konsertissa: Emma Vähälä, Eriikka Maalismaa, Kati Kuusava, Reeta Maalismaa – viulu; Tommi Aalto, Olli Kilpiö – alttoviulu; Tuomas Lehto, Mikko Ivars – sello

Virtuosi di Kuhmo Kangasala-talossa tiistaina 24.4. klo 19. Liput Kangasala-talolta 20/18/10 €, Lippu.fi 11,50 - 22,50 € + toimitusmaksut

Virtuosi di Kuhmo
Mikko Ivars
mikko.ivars (at) gmail.com

riikka.herrala (at) kangasala-talo.fi

Arkkitehtuuriltaan palkittu Kangasala-talo sijaitsee Kangasalan keskustassa, 18 kilometria Tampereen keskustasta. Kuva: Tuomas Uusiheimo.
Virtuosi di Kuhmo, kuva Maarit Kytöharju