Kuinka hallitusohjelmassa huomioidaan perheiden monimuotoisuus?

Joka kolmas suomalainen perhe on tavalla tai toisella monimuotoinen. Monimuotoiset perheet -verkosto seuraa kiinnostuksella hallittusohjelman rakentumista. Perheiden monimuotoisuuden on oltava lähtökohta kaikessa perhepoliittisessa päätöksenteossa. Niin myös hallitusohjelmassa. Verkoston 12 teesiä hallitusohjelmaan ovat:

1)      Perhevapaat uudistetaan. Uudistus on lapsilähtöinen ja lapsikohtainen sekä joustaa perheiden erilaisten elämätilanteiden mukaan.

2)      Työn ja perheen yhteensovittamisen käytäntöjä kehitetään perheiden erilaiset elämäntilanteet huomioiviksi.

3)      Vuoropäivähoitoa sekä vuorotyössä käyvien vanhempien pienten koululaisten hoitomahdollisuuksia lisätään.

4)      Aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuihin tulee tulosidonnainen porrastus ja sisarusalennus.

5)      Jokaisen lapsen oikeus kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen palautetaan.

6)      Sosiaaliturvauudistus toteutetaan lapsiperheköyhyyttä vähentävällä tavalla.

7)      Perhehoitajien sosiaaliturvaa kehitetään ja sosiaaliturvan aukkoja suljetaan

8)      Väestörekisteriin voidaan merkitä useampi kuin yksi äidinkieli.

9)      Perheenyhdistämisen käytäntöjä helpotetaan, yhdenmukaistetaan ja rajoituksia poistetaan.

10)   Hedelmöityshoidot ovat kaikkien niitä tarvitsevien saatavilla yhdenvertaisesti.

11)   Sijaissynnytysjärjestelyille luodaan lainsäädäntö ja palvelujärjestelmän tuki, jotka turvaavat kaikkien osapuolten aseman.

12)   Eduskunta laatii parlamentaarisessa yhteistyössä lapsistrategian, joka ottaa lähtökohdakseen perheiden monimuotoisen todellisuuden.

www.monimuotoisetperheet.fi/hallitusohjelma2019

Monimuotoiset perheet -verkosto on kymmenen suomalaisen perhejärjestön yhteistyöverkosto, johon kuuluvat Adoptioperheet ry, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry, Lapsettomien yhdistys Simpukka ry, Monikulttuuriyhdistys Familia Club ry, Perhehoitoliitto ry, Sateenkaariperheet ry, Suomen Monikkoperheet ry, Suomen Nuoret Lesket ry, Suomen Uusperheiden Liitto ry ja Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry.

Verkosto koordinoi Kaikkien perheiden Suomi -hanketta, jonka tehtävänä on kerätä ja levittää tietoa monimuotoisten perheiden erityistilanteista.

www.monimuotoisetperheet.fi