Kuinka kuoppainen on tie ilmastoneutraaliin Eurooppaan?

Energia-alan johtajat koolla Nordic Energy Forum -tapahtumassa Helsingissä 29.–30.10.2019: • Miten energian saatavuus, hinta ja vaikutukset maapallolla kehittyvät tulevaisuudessa? • Kuinka kaukana on EU:n ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tavoittelema hiilidioksidineutraalius ja millä keinoin siihen pyritään eri maissa? • Miten Pohjoismaiden yhteinen energiamarkkina nyt ja jatkossa toimii? • Miten muutos on taloudellisesti, sosiaalisesti ja teknologisesti toteutettavissa? • Mikä on innovaatioiden rooli ilmastoneutraaliuden saavuttamisessa?

Suuriin kysymyksiin saadaan korkean tason vastauksia kaksipäiväisessä Nordic Energy Forum 2019 -tapahtumassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä 29.–30.10.2019. Suomen World Energy Councilin koolle kutsuma kansainvälinen englanninkielinen tapahtuma tuo paikalle parisataa energia-alan johtajaa ja asiantuntijaa Suomesta ja muualta Euroopasta.

Nordic Energy Forumin 2019 puhujalavalle nousee yli 40 kiinnostavaa energia-alan kansainvälistä ja kansallista vaikuttajaa, kuten YK:n akreditoiman maailman energiajärjestö World Energy Councilin tulevaisuuden skenaariotyötä johtanut uusi pääsihteeri Angela Wilkinson sekä Euroopan komission ilmastostrategiasta vastaava ilmastotoimien pääosaston johtaja Artur Runge-Metzger. Kansallisia energia- ja ilmastosuunnitelmia arvioi Euroopan komission energia-pääosaston johtaja Paula Pinho.

Pohjoismaisten energiamarkkinoiden tulevaisuutta pohditaan paneelikeskustelussa, joka on jatkoa Jorma Ollilan Pohjoismaiden ministerineuvostolle laatimalle raportille energiayhteistyön kehittämisestä.

Tiistain ohjelmassa pohditaan myös raskaan liikenteen fossiilitonta tulevaisuutta ja biopolttoaineita. Energiatulevaisuuden kestävän rahoituksen mahdollisuuksista puhuu Suomen Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Keskiviikon sisällöissä korostuvat energiamurroksen innovaatiot ja uudet liiketoimintamallit. Euroopan unionin ja Baltian energiajärjestelmien yhteensovittamista käsitellään World Energy Councilin Euroopan aluejohtaja Einari Kiselin vetämässä paneelissa. Aamupäivän mittaan käydään läpi myös Itämeren alueen kaasu-, tuulivoima- kuin biomassamarkkinoita.

Lopuksi katseet käännetään startup-yrityksiin ja energiamuutoksen ja kiertotalouden uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin, joita tarkastellaan myös sijoittajan silmin. Tapahtuman viimeisenä alustajana energia-alan käänteentekeviä innovaatioita arvioi tohtori Carsten Rolle Saksan World Energy Councilista.

Päivien koko ohjelma löytyy täältä.

World Energy Council

YK:n akreditoima World Energy Council on puolueeton ja yleishyödyllinen energia-alan johtajien, päättäjien ja käytännön toimijoiden maailmanlaajuinen verkosto, joka edistää kohtuuhintaisia, vakaita ja ympäristövaikutukset huomioonottavia energiajärjestelmiä kaikkien asianosaisten parhaaksi.

Vuonna 1923 perustettu neuvosto edustaa laajasti koko energiasektorin kirjoa. Yli 3000 jäsenjärjestöä yli 90 maassa edustaa hallituksia, yksityisiä ja julkisia yrityksiä, korkeakouluja, kansalaisjärjestöjä sekä energia-alan sidosryhmiä.

Tuotamme tietopohjaa globaaleja, alueellisia ja kansallisia energiastrategioita varten järjestämällä korkeatasoisia tapahtumia – kuten maailman energiakongressi World Energy Congress – ja julkaisemalla luotettavia tutkimuksia. Edistämme energiapoliittista vuoropuhelua maailmanlaajuisesti yhdessä laajan jäsenverkostomme kanssa.

Helena Kivi-Koskinen
helena.kivi-koskine@wecfinland.fi
World Energy Council Suomi

Apuväline 2019: Apuvälineen oikea käyttö mahdollistaa yhdenvertaisen arjen ja osallisuuden aitoja kokemuksia8.11.2019 06:00:00 EETTiedote

”Apuvälineen oikeanlainen käyttö mahdollistaa käytännössä parempaa elämänlaatua. Kun on saanut vaikkapa pyörätuolin käyttöön oikeaa ohjeistusta ja se on mahdollisimman ergonominen, sen kanssa ulos kodista lähteminen ja asioiden hoitaminen on paljon helpompaa. Ja kun arjen osallistuminen on mielekkäämpää, se toki vaikuttaa itsenäiseen elämään, itsetuntoon ja omakuvaan”, Validia Kuntoutuksen vertaisohjaaja ja liikunnanohjaaja Markku Poikela alleviivaa apuvälineen oikean käytön merkitystä.

Apuväline 2019: Miten yhdenvertaisuus toteutuu apuvälineitä käyttävien arjessa?31.10.2019 06:30:00 EETTiedote

”Yli 40 vuoden fysioterapeutin kokemuksellani kohtaan yhä tilanteita, joissa apuvälineen käyttäjä huomaa, ettei olekaan saanut käyttöön tarvittavaa opastusta ja harjoittelumahdollisuuksia. Eri puolilla Suomea harjoittelua ei aina automaattisesti järjestetä. Se olisi kuitenkin toivottavaa, sillä esimerkiksi pyörätuolia käyttävän kohdalla puhutaan päivittäisistä mahdollisuuksista liikkua ja osallistua.”