Kuinka välttää aloittelevan asuntosijoittajan kompastuskivet?

Asuntosijoittaminen on kasvattanut suosiotaan viime vuosina. Suomen Vuokranantajien lakimies Tiia Tukiainen kokosi aloittelevalle asuntosijoittajalle ja vuokranantajalle vinkit siitä, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Lisätietoa löytyy uudesta Aloittelevan asuntosijoittajan oppaasta.

1. Käytä aikaa sijoituskohteen valintaan

Sopivan ja kannattavan asuntosijoituskohteen löytäminen onnistuu harvoin tuuripelillä.

”Hyvän sijoituskohteen valintaan ei ole yhtä oikeaa reseptiä. Kohteen valintaan vaikuttavat asuntosijoittajan toiveet ja strategia: yksi painottaa hyvää vuokratuottoa, toinen hakee tuottoa sijoitukselleen asunnon arvonnoususta ja kolmas panostaa asunnon remontointiin hakien sillä tavalla vastinetta rahoilleen”, lakimies Tiia Tukiainen sanoo.

Joka tapauksessa hyvän kohteen valinta vaatii tunnuslukujen tuntemista: vuokratuoton, arvonnousupotentiaalin sekä asuntosijoituksen riskien, kuten korkoriskin, laskemista. Myös taloyhtiön kunto tai uudiskohteissa rakennuttajan taloustilanne kannattaa tutkia tarkkaan.

2. Sopiva vuokrataso löytyy usein kultaiselta keskitieltä

Vuokran määrittelyssä kannattaa olla tarkkana. ”Yleensä paras vuokra ei ole markkinoiden korkein, mutta ei alhaisinkaan. Mikäli vuokran hinaa liian korkealle, voi joutua yllättymään vuokralaisten vaihtuessa tiuhaan tahtiin. Tästä seuraa vuokranantajalle lisää ajankäyttöä ja kuluja, kun pitää etsiä jatkuvasti uutta vuokralaista. Kun vuokra ei ole toisaalta se alhaisinkaan, päästään tuotoltaan tyydyttävään vuokraan”, Tukiainen kuvaa.

Vuokratasoon vaikuttavina tekijöinä kannattaa huomioida esimerkiksi asunnosta aiheutuvat hoitokulut. Yhtiölle maksetaan hoitovastiketta, mahdollisesti pääomavastiketta ja asunnossa voi joutua tekemään esimerkiksi tavanomaisen kulumisen seurauksena aiheutuneita remontteja. Ei kannata myöskään unohtaa, että verottaja nappaa pääomatuloverojen muodossa osan asuntosijoittajan voitoista.

3. Mistä löytyy juuri se oikea vuokralainen?

Sopiva vuokralainen ei ole täydellinen ihminen, vaan sellainen asukas, joka kokee asunnon kodikseen, pitää siitä huolta ja hoitaa velvollisuutensa. Vuokralaisen etsimiseen ja valintaan kannattaa käyttää aikaa.

”Luottotietojen tarkistaminen on erityisen tärkeää. Vaikka luottotietomerkintä ei automaattisesti ole este vuokraamiselle, on se tärkeä taustatieto esimerkiksi vuokrasopimuksen ehtojen laatimiselle. Parempi katsoa luottotiedot kuin katua sinisilmäisyyttä myöhemmin”, Tukiainen summaa.

4. Tarkkuutta vuokrasopimuksen laatimiseen

Kun sopiva vuokralainen on löytynyt, kannattaa vuokranantajan istua rauhassa alas ja perehtyä vuokrasopimuksen onnistuneeseen laadintaan. Jotta vuokrasuhteen aikana välttyy erimielisyyksiltä vuokralaisen kanssa, kannattaa sopimus käydä ennen allekirjoittamista vuokralaisen kanssa tarkkaan läpi ja varmistaa, että kummatkin ymmärtävät sopimuksen ehdot samalla tavalla. Näin vältytään turhilta aikaa vieviltä erimielisyyksiltä vuokrasuhteen aikana.

5. Vakuutukset kuntoon

Sijoitusasunnon vakuuttamiseen on tarjolla erilaisia vakuutuksia, jotka kattavat esimerkiksi menetettyä vuokratuottoa tai sijoitusasunnon vahinkoja. Vuokralaisen kotivakuutus on lisäksi erittäin tärkeä turva vuokralaiselle.

6. Vuokranantajuus on palvelutehtävä

Kun vuokralaisvalinta on tehty, sopimukset allekirjoitettu, vakuudet ja vakuutukset hoidettu sekä avaimet luovutettu vuokralaiselle, ei työ pääty siihen.

”Jokaisen vuokranantajan kannattaa muistaa, että tyytyväinen vuokralainen takaa parhaimman vuokratuoton. Kun koko vuokrasuhteen aikana huolehtii siitä, että on vuokralaisen tavoitettavissa tarvittaessa, voi olettaa, että kommunikointi sujuu vaivattomammin myös toiseen suuntaan. Hyvässä vuorovaikutussuhteessa vuokralainen uskaltaa ottaa mieltä askarruttavia asioita esille ja ongelmatkin ratkeavat keskustelemalla”, Tukiainen kannustaa.

Suomen Vuokranantajat on julkaissut Aloittelevan asuntosijoittajan oppaan, joka on maksutta kaikkien luettavissa Suomen Vuokranantajien sivuilta. Suomen Vuokranantajien neuvonta vastaa jäsenten kysymyksiin – olipa kysyjä sitten aloitteleva asuntosijoittaja tai kiinteistöalan guru!

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan30.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.