Kuinka yksinäisyys ratkaistaan? Kutsuimme päättäjät, virkamiehet ja asiantuntijat etsimään vastausta

Loisto setlementti ry järjestää ”Yksinäisyys ei ole ystävä” -seminaarin 12.10.2018 klo 8.30–15.30 Espoon Sellosalin lämpiössä, osoitteessa Soittoniekanaukio 1 A, 02600 Espoo.

Yksinäisyys ei ole vain kurja tunne. Se lisää kuolemanriskiä 14 prosentilla. Hyvinvoinnin tärkeimpiä edellytyksiä ovat kokemus nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisesta sekä aito osallisuus. Näiden tekijöiden puute, yksinäisyys, on vakava ongelma.

Pahoinvointia tuottavien yhteiskunnallisten epäkohtien vaikutukset kasautuvat helposti heikommassa asemassa oleville nuorille. Näin käy, kun pahoinvointi nähdään vain yksilön ongelmana ja ratkaisut vain mahdollisuuksien tasa-arvon kysymyksinä.

Tällöin huomiotta jäävät hyvinvointiin ratkaisevasti vaikuttavat tekijät: nuorten kokemus- ja lähtökohtaerot, heidän yhteiskunnallinen asemansa sekä siihen liittyvät epäoikeudenmukaisuuden ja ulkopuolisuuden kokemuksensa.

Yksinäisyyttä ei ratkaista yksin

Loisto setlementti ry (ent. Kalliolan nuoret ry) on tehnyt sosiaalista nuorisotyötä yli neljäkymmentä vuotta. Vaikuttavia käytäntöjä jakaakseen ja espoolaisten toimijoiden yhteistyötä vahvistaakseen, Loisto setlementti ry järjestää ”Yksinäisyys ei ole ystävä” -seminaarin perjantaina 12.10.2018 Espoon Sellosalin lämpiössä.

Tilaisuuteen on kutsuttu koolle kaupungin päättäjät, virkamiehet, asiantuntijat ja nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset. Pääpuhujana tilaisuudessa nähdään yksinäisyyttä tutkinut apulaisprofessori Niina Junttila.

”On yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä ja tärkeää, että peiliin katsoessa ihminen näkee itsensä ja maailmansa” – Erja Anttonen

Kirsi Mäntyniemi-Sipilä
Loisto setlementti ry
kirsi.mantyniemi-sipila@loistosetlementti.fi
www.loistosetlementti.fi

Loisto setlementti ry tekee sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä sosiaalista nuorisotyötä haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten vuoksi pääkaupunkiseudulla. Loiston väki on läsnä näkymättömille, kulkee rinnalla, tekee tilaa sensitiivisyydelle ja rakentaa yhteisöjä, joissa kohdataan. Visiona moniääninen maailma, jossa jokainen voi toteutua täydesti.

Loisto setlementti ry:n toimintoja

• Tyttöjen Talo Helsingissä ja Espoossa
  • Poikien Talo Helsingissä
  • Nuorten perheiden tuki Silmu